۰
در مکان‌های خلوت با گوشی صحبت نکنید

توصیه‌های پلیس برای پیشگیری از سرقت موبایل

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۷
توصیه‌های پلیس برای پیشگیری از سرقت موبایل
توصیه‌های پلیس برای پیشگیری از سرقت موبایل

آی‌تی‌من- سارق تلفن همراه بازداشت شد، ناکامی‌سارق در سرقت تلفن همراه، کشف تعدادی گوشی همراه، موبایل قاپ حرفه‌ای دستگیر شد، اعتراف سارق به سرقت تلفن همراه از نوجوانان؛ اخباری است که روزانه از سوی پلیس در جراید و پایگاه‌های خبری منتشر می‌شود اما پلیس به شهروندان توصیه‌هایی در خصوص رهایی از این پدیده موبایل قاپی و سرقت دارد که درنوع خود برای در امان بودن شهروندان بسیار حیاتی و مهم است.

بر اساس اطلاعات موجود در گزارش‌های خبری و اعتراف سارقان، سرقت گوشی یا موبایل قاپی یکی از بدترین مدل سرقت‌هاست که به یکباره تمام شماره تماس، تصاویر و فیلم، اکانت‌ها و کلی موسیقی و مطالب مورد علاقه ذخیره شده مورد علاقه را از شما می‌قاپند و سارقان جلوی چشمانتان فرار می‌کنند.

سارقین موبایل قاپ تا حدود زیادی اطلاعات به روزی دارند و در صورت مشاهده گوشی همراه با مارک‌های مورد توجه مردم در دست عابران، وسوسه سرقت، آرام و قرارشان را می‌برد.

در همین حال فرمانده انتظامی‌شهرستان اسلامشهر در زمینه پیشگیری از سرقت گوشی قاپی و دیگر وسایل همراه عابران پیاده توصیه‌هایی را برای شهروندان یادآور شدند تا در دام سارقان حرفه ای گرفتار نشوند.

سرهنگ محمدرضا علیزاده به مناسبت بزرگداشت هفته انتظامی‌(فراجا)، در خصوص پیشگیری از سرقت گوشی قاپی و دیگر وسایل همراه عابران پیاده، یادآور شد: در مواقعی که با تلفن همراه در خیابان و معابر صحبت می‌کنید از هندزفری استفاده کرده و در غیر اینصورت صرفاً در موارد محدود و ضروری از گوشی همراه خود استفاده کنید. اگر از گوشی تلفن همراه گران قیمت استفاده می‌کنید سعی کنید در اماکن عمومی‌آن را در معرض دید و نمایش دیگران قرار ندهید، ممکن است سوژه سارقان و افراد بزهکار قرار گیرید.

فرمانده انتظامی‌شهرستان اسلامشهر در ادامه توصیه‌هایی دیگر را به شهروندان در جهت امنیت تلفن‌های همراه پیشنهاد کرد.

وی افزود: در اماکن شلوغ و معابر، گوشی همراه خود را در جیب پشتی شلوار قرار ندهید. مواقعی که تلفن همراه خود را در داخل کیف می‌گذارید از بسته بودن کیف اطمینان حاصل نمایید. هنگام صحبت کردن یا هرگونه فعالیت با گوشی همراه با توجه به کاهش تمرکز فرد به پیرامون، امکان سرقت گوشی همراه در اینگونه موارد بالا بوده لذا از قرارگیری در محل امن اطمینان حاصل کنید. در حین تردد در معابر از پیاده رو استفاده کرده و از تردد در حاشیه خیابان‌ها پرهیز نمایید. برنامه‌های ردیاب در گوشی تلفن همراه خود را فعال کنید. از در اختیار گذاشتن گوشی همراه خود در دست کودکان در مکان‌های شلوغ و معابر خودداری کنید. برابر بررسی‌های انجام شده سارقان گوشی قاپ، بیشتر دست به سرقت گوشی‌های تلفن همراه با قیمت بالا می‌زنند و زمانی که فرد با تلفن همراه صحبت می‌کند سارقان اقدام به قاپیدن آن و فرار از محل با استفاده از موتورسیکلت می‌کنند.

سرهنگ علیزاده افزود: سارقان در پیاده روها و معابر شلوغ، افرادی را که هنگام پیاده روی مشغول صحبت با گوشی خود هستند زیر نظر گرفته و در فرصتی مناسب اقدام به ربایش گوشی تلفن همراه آنها می‌کنند که لازم است هنگام استفاده از گوشی در خیابان بیشتر مراقب آن باشیم و حتی المقدور در گوشه ای مطمئن و به دور از سواره رو، پاسخگوی تلفن همراه خود باشیم چراکه حواس پرتی ناشی از صحبت با تلفن همراه می‌تواند زمینه ساز حوادث و سوانح رانندگی هم بشود. شهروندان باید در مراکز خرید و محل‌های شلوغ و پر رفت و آمد و در زمان صحبت با گوشی مواظب اطراف و افراد مظنون باشند و از قرار دادن گوشی تلفن همراه در جیب پشت شلوار و دیگر نقاطی که دسترسی دیگران به آن را آسان می‌کند نیز خودداری کنند.
فرمانده انتظامی‌اسلامشهر تاکید کرد: استفاده از کیف‌های مخصوص نگهداری گوشی تلفن همراه که در نقاط مناسبی از کیف و یا لباس تعبیه می‌شوند و عدم قرار دادن گوشی در معرض دید درون خودرو نیز مورد تاکید است. هنگام مراجعه به بانک‌ها، ادارات و سازمان‌ها و یا مراکز پذیرایی مانند رستوران‌ها از قراردادن گوشی تلفن همراه روی میزهای کاری خودداری و مراقب باشیم آنها را جا نگذاریم. بسیاری از سارقین موبایل قاپ، موتور سوارهای ماهری هستند و خیابان‌ها و راه‌های فرار را به خوبی می‌شناسند. تقریبا ارتکاب این نوع سرقت بدون موتور سیکلت امکان پذیر نیست و اکثر مرتکبین این نوع سرقت زیر ۳۰ سال سن دارند که دارای لباس‌های اسپرت شامل کتانی و شلوار جین و معمولا هندزفری بی سیم هستند. آمادگی جسمی‌مناسبی دارند و از موتورهای تقویت شده استفاده می‌کنند، که یک نفر راکب و یک نفر ترک نشین است.

ساده‌ترین راه برای شناسایی موبایل قاپ‌ها از روی حرکات آنان در خیابان است، بطوری که فرد ترک نشین مدام در حال دور زدن و تلاش برای شناسایی سوژه است. موبایل قاپ‌ها معمولا شامل دو تیم موتور سوار دو نفره هستند و بعضا سه تیم!

تیم اول همان تیم شناسایی و سرقت است که پس از شناسایی سوژه، اقدام به قاپیدن موبایل می‌کند. در صورت گیر کردن تیم سرقت، تیم‌های پشتیبانی وارد عمل می‌شوند و برای رهانیدن همدستان خود با توسل به سلاح سرد، آن‌ها را از مهلکه نجات خواهند داد.
 
شگردهای معمول موبایل قاپ‌ها
الف) موبایل قاپ‌های بزن در رو، ب) موبایل قاپ‌های پشت چراغ، ج) موبایل قاپ‌های پیاده رویی، د) سایر سرقت‌های موبایل
 
اقدامات بعد از وقوع موبایل قاپی یا کیف قاپی
بر اساسا توصیه کارشناسان، در صورت مشاهده ی وقوع موبایل قاپی یا کیف قاپی از شهروندان، مشخصات ظاهری سارقین شامل سن احتمالی، قد، هیکل رنگ پوست، رنگ موتورسیکلت و احیانا شماره پلاک موتور سارقین را در یک برگه بنویسید و به مالباخته تحویل دهید. بعلت دسترسی سارقین به مخاطبان گوشی شما امکان دارد با ارسال پیامک به آنها از طرف شما درخواست واریز پول به کارتی که در دست خودشان است را بنمایند؛ یا با خود شما وارد معامله شوند. که فلان مبلغ را به کارت ما بریز تا گوشی را با اطلاعاتش برایت بفرستیم.

بهترین پیشنهاد این است که حتما هنگام سرقت، گوشی سرقتی را در سامانه همیاب ۲۴ ثبت کنید تا خرید و فروش آن جلوگیری شده و در بین کالاهای پیدا شده سراسر کشور و کلانتری‌ها جستجو شده و به شما اطلاع داده شود.
نحوه ردیابی گوشی‌های سرقتی
هر گوشی موبایل یک سریال ۱۵ رقمی‌به نام IMEI دارد که قابل ردیابی است و در صورت ردیابی، مشخصات مالکِ شماره سیم کارتی که گوشی با آن فعال شده، قابل شناسایی است. معمولا گوشی‌های مسروقه توسط خریداران ساده لوحی فعال می‌شود که فروشنده ی آن را نمی‌شناسند و یا از دستفروشان خیابانی گرفته اند و نهایتا به اتهام تصرف مال مسروقه گرفتار سیستم کشنده ی دستگاه قضایی می‌شوند.

ردیابی گوشی سرقتی یا گمشده با همیاب ۲۴ چطور انجام می‌شود؟ برای ردیابی کافیست همین شماره ۱۵ رقمی‌IMEI را به علاوه سایر مشخصات گوشی در سامانه کشوری همیاب ۲۴ ثبت و اعلام سرقت کنید. در این صورت ردیابی گوشی سرقتی شما فعال شده و نکته مهم اینکه از خرید و فروش آن در بازار جلوگیری به عمل می‌آید. هنگام خرید گوشی هم حتما شماره سریال آن را از سامانه همیاب ۲۴ استعلام بگیرید تا گرفتار اتهام خرید یک گوشی سرقتی نشوید.
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۱۸۶۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما