۰

فشار رگولاتورهای اروپا به شرکت‌های فناوری

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۳
فشار رگولاتورهای اروپا به شرکت‌های فناوری
فشار رگولاتورهای اروپا به شرکت‌های فناوری

آی‌تی‌من- رویترز در گزارشی، اقدامات انجام شده توسط رگولاتورهای اتحادیه اروپا برای نظارت بر شرکت‌های بزرگ فناوری را مرور کرده است:
 
اتحادیه اروپا
یک ماه پس از آن‌که کمیسیون اروپا تحقیقاتی را درباره ارتباط آفیس و «تیمز» آغاز کرد، مایکروسافت در ماه اوت اعلام کرد که اپلیکیشن چت و ویدئوی «تیمز» (Teams) را از محصول آفیس خود جدا می‌کند تا از جریمه احتمالی ضد انحصاری اتحادیه اروپا، اجتناب کند.

شرکت «متا پلتفرم» در تلاش برای حل و فصل تحقیقات ضد انحصاری اتحادیه اروپا، در ژوئیه پیشنهاد کرد تا استفاده از داده‌های تبلیغاتی رقیبان را برای سرویس طبقه بندی شده آنلاین «فیس‌بوک مارکتپلیس» خود محدود کند، اما به گفته منابع آگاه از این موضوع، رگولاتورها با پیشنهاد مذکور مخالفت کردند.

این شرکت در ماه مه، با جریمه ۱.۲ میلیارد یورویی (۱.۲۷ میلیارد دلاری) رگولاتور حریم خصوصی اتحادیه اروپا به دلیل نحوه مدیریت اطلاعات کاربران و مهلت پنج ماهه برای توقف انتقال اطلاعات کاربران به آمریکا مواجه شد.

رگولاتورهای اتحادیه اروپا در ژوئن اعلام کردند که گوگل ممکن است مجبور شود بخشی از کسب و کار اَدتِک خود را بفروشد تا نگرانی‌های مربوط به اقدامات ضد رقابتی را برطرف کند و این شرکت را با شدیدترین مجازات قانونی خود تا به امروز تهدید کردند.

دیده‌بان رقابت اتحادیه اروپا، سال میلادی گذشته اپل را متهم کرد که دسترسی رقبای خود را به فناوری NFC که برای کیف پول‌های موبایل استفاده می‌شود، محدود کرده است و این امر توسعه سرویس‌های رقیب در دستگاه‌های اپل را برای آنها دشوار می‌کند. رگولاتورها از آن زمان، به تحقیقات خود ادامه داده‌اند.

آمازون در دسامبر سال ۲۰۲۲، به نگرانی‌های اتحادیه اروپا در خصوص استفاده از داده‌های فروشندگان رسیدگی کرد و سه تحقیق ضد انحصارطلبی را حل و فصل کرد.

اتحادیه اروپا در سپتامبر، ۲۲ سرویس به اصطلاح «دروازه‌بان» را انتخاب کرد که توسط آلفابت (شرکت مادر گوگل)، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت و بایت دنس (مالک تیک‌تاک) اداره می‌شوند و به آنها شش ماه فرصت داد تا به مفاد قانون بازارهای دیجیتال این بلوک عمل کنند.
 
 انگلیس
رگولاتور ارتباطات انگلیس در آوریل اعلام کرد که از ناظر رقابت انگلیس درخواست خواهد کرد تا شرکت‌های آمازون و مایکروسافت را مورد بررسی قرار دهد زیرا برخی از جنبه‌های بازار، از جمله هزینه‌های تغییر تامین کننده، مایه نگرانی است.
 
فرانسه
روزنامه وال استریت ژورنال گزارش کرد مقامات رقابت فرانسه در هفته آخر سپتامبر، به دفاتر محلی انویدیا یورش بردند. دیده‌بان فرانسه این حمله را در ۲۷ سپتامبر فاش کرد، اما نامی‌از این شرکت نبرد و تنها اعلام کرد در بخش کارت‌های گرافیکی بوده شرکت انویدیا از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

دیده‌بان فرانسه در ژوئیه اعلام کرد اپل ممکن است مقررات مربوط به استفاده از داده‌های کاربران آیفون در تبلیغات را نقض کرده باشد و با تحمیل شرایط جانبدارانه، نامشخص و غیرمنصفانه برای مدیریت، به طور بالقوه می‌تواند از موقعیت برتر خود در بازار داده‌های کاربران سوء استفاده کند.

رگولاتور خصوصی این کشور در ژوئیه گفت: از پروژه کریپتوی ورلد کوین سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI مطلع است و قانونی بودن جمع آوری داده‌های بیومتریک توسط آن و شرایط ذخیره داده‌های بیومتریک، مشکوک به نظر می‌رسد.
 
آلمان
دیده‌بان داده آلمان از اواخر سال ۲۰۲۲، درباره ورلد کوین مشغول تحقیق بوده است. ورلد کوین که در ژوئیه سال ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد، از کاربران می‌خواهد اسکن عنبیه خود را در قبال دریافت شناسه دیجیتال و در برخی کشورها برای رمرز رایگان، ارائه دهند.
 
ایتالیا
آژانس ضد انحصارطلبی ایتالیا در ماه مه اعلام کرد تحقیقاتی را علیه اپل به اتهام سوء استفاده از موقعیت برتر خود در بازار اپلیکیشن‌ها آغاز کرده است.

این دیده‌بان ایتالیایی در آوریل، اقدامی‌ را علیه شرکت متا به دلیل سوء استفاده از موقعیتش در کشور آغاز کرد و تحقیقاتی را درباره حقوق موسیقی ارسال شده در پلتفرم‌های این شرکت گشود.

چت‌بات چت جی‌پی‌تی شرکت  OpenAI در مارس به دلیل نگرانی‌های مقامات ملی نسبت به حفاظت از داده‌ها، موقتا در ایتالیا ممنوع شد، اما دوباره در آوریل در دسترس کاربران قرار گرفت.

یک نهاد ضد انحصارطلبی در مارس اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره تیک‌تاک به دلیل نقض قوانین ایتالیا و فراهم کردن امکان انتشار محتوای خطرناک ترغیب به خودکشی، آسیب رساندن به خود و تغذیه نامناسب، گشوده است.

هلند
رگولاتور رقابت هلندی دوم اکتبر گفت که اعتراض اپل را علیه جریمه ۵۰ میلیون یورویی صادره برای این شرکت به دلیل عدم رعایت مقررات را  رد کرده است. اپل به این تصمیم کهبا هدف محدود کردن موقعیت غالب اپ استور گرفته شده است،  در دادگاه‌های هلند اعتراض خواهد کرد.
 
لهستان
یک دیده‌بان لهستانی در سپتامبر اعلام کرد سرگرم تحقیقات از شرکت OpenAI به دلیل شکایتی است که مدعی است چت جی‌پی‌تی، قوانین حفاظت از داده اتحادیه اروپا را زیر پا گذاشته است.

سازمان رقابت و حمایت از مصرف کننده لهستان در فوریه، بازوی اروپایی آمازون را به کاربرد شیوه‌های فروش و تحویل گمراه کننده متهم کرد.
 
اسپانیا
دیده‌بان ضد انحصارطلبی اسپانیا در ژوئیه، آمازون و اپل را به دلیل تبانی برای محدود کردن فروش آنلاین دستگاه‌های اپل و رقبا در این کشور جریمه کرد.
 
مرجع : ايسنا
کد مطلب : ۲۸۱۸۶۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما