۰
معاون فاوای فراجا:

پلیس بیش از ۳۰۰ سامانه در اختیار دارد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۸
پلیس بیش از ۳۰۰ سامانه در اختیار دارد
پلیس بیش از ۳۰۰ سامانه در اختیار دارد

آی‌تی‌من- سردار احمد دولت‌خواه، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا به تشریح اقدامات پلیس در زمینه خدمات الکترونیکی و برنامه‌های آینده فراجا در حوزه هوشمندسازی پرداخت و ضمن تبریک «هفته انتظامی» گفت: فراجا سازمانی است که در همه ابعاد حاکمیتی جایگاه قابل توجهی دارد و از همه ظرفیت‌های خود برای اجرای ماموریت‌هایش استفاده می‌کند.

وی افزود: یکی از حوزه‌های مهم وظایف پلیس، فناوری اطلاعات است که برای استفاده لازم از این حوزه تلاش‌های متعددی صورت گرفته تا این حوزه بتواند در اجرای ماموریت‌های پلیسی و ارایه خدمات به مردم نقش ویژه‌ای را ایفا کند.

معاون فاوای فراجا با بیان این که پلیس بیش از ۳۰۰ سامانه و زیرسامانه نرم‌افزاری در اختیار دارد که دیتا‌های مورد نیاز را تولید و به مراکز بهره‌برداری ارسال می‌کند، اظهار داشت: در حال حاضر معاونت فاوای فراجا سه نوع خدمت را با درگاه‌های مختلف ارایه می‌کند. یکی از این خدمات، خدمات مستقیم مانند درخواست گذرنامه و استعلامات مختلف یا فوریت‌های ۱۱۰ است که به صورت عمومی در اختیار شهروندان قرار می‌دهیم.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: بخش دیگری از خدمات معاونت فاوا مربوط به سازمان‌ها و دستگاه‌هاست که پلیس در این میان تلاش می‌کند، داده‌هایی را از طریق فناوری اطلاعات در اختیار نهادها قرار دهد. بخش دیگر مربوط به پلتفرم‌ها و سکوهاست که برای تسهیل‌گری حداکثری، خدماتی را به سکو‌ها ارایه می‌کنیم تا مردم راحت‌تر از این آنها استفاده کنند.

دولت‌خواه در توضیح بیشتر درباره ارایه خدمات مستقیم به شهروندان گفت: در این زمینه چندین درگاه وجود دارد که برخی از آنها حضوری است، اما با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی فاوا این کار‌ها سرعت می‌گیرد.

وی افزود: از زمانی که براساس برنامه سوم توسعه کشور، پلیس +۱۰ ایجاد شد، تا امروز این مجموعه ۱۰۴۰ دفتر در سراسر کشور دارد و بسیاری از درخواست‌های مردمی از این طریق پاسخ داده می‌شود. ما تلاش داریم این تعداد دفاتر پلیس +۱۰ را تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۰۹۰ دفتر برسانیم.

معاون فاوای فراجا ادامه داد: ۳۲ خدمت در مراکز پلیس +۱۰ ارایه می‌شود که از ابتدای  امسال تا کنون بیش از ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار خدمت در اختیار مردم قرار گرفته است.

دولت‌خواه ادامه داد: وبگاه‌های پلیس هم با ارایه ۲۸ زیرمجموعه خدماتی، بیش از ۴ میلیون خدمت را در سال ۱۴۰۲ در اختیار مردم قرار داده‌اند. پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیز ۲۴ خدمت در اختیار سازمان‌ها قرار می‌هد که در سال جاری، تا کنون بیش از ۳۸۰ هزار خدمت در این پنجره ارایه شده است.

وی همچنین به خدمات ارایه‌شده در نرم‌افزار «پلیس من» پرداخت و گفت: مهمترین بحث یک سال گذشته در این نرم‌افزار، ارایه خدمات به زوار کربلا بود. تلاش می‌کنیم هرچه خدمت که امکان دارد پلیس بتواند به صورت غیرحضوری به شهروندان ارایه دهد را در این نرم‌افزار قرار دهیم. در حال حاضر ۳۶ خدمت در برنامه کاربردی «پلیس من» ارایه می‌شود که در شش‌ماهه اول امسال بیش از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت در این نرم‌افزار در اختیار مردم قرار گرفته است.

دولت‌خواه با تاکید بر افزایش میزان درخواست گذرنامه از طریق نرم‌افزار «پلیس من» در سال جاری افزود: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ کمتر از ۵۰۰‌ هزار تقاضا برای ثبت گذرنامه در این برنامه کاربردی به ثبت رسید، ولی امسال در نرم‌افزار «پلیس من» فقط ۶۰۰ هزار درخواست در ایام پیاده‌روی اربعین ثبت شد. در مجموع هم در کل چهار درگاه فاوای فراجا، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۷۵ میلیون خدمت به مردم ارایه شده است.

این مقام ارشد انتظامی گفت: پلیس در بحث ارایه خدمات به سازمان‌ها نیز عملکرد خوبی در سال جاری داشته است، به نحوی که تبادل اطلاعات مناسبی با ستاد معاینه فنی و شرکت‌های بیمه داریم. ما در مجموع با ۳۲ سازمان تبادل  اطلاعات داریم و در سال ۱۴۰۲ تا کنون بیش از ۲۲۹ میلیون تبادل داشته‌ایم. البته برخی سازمان‌ها هنوز به این سیستم اضافه نشده‌اند، اما پرونده‌ها در همه کلانتری‌ها به صورت الکترونیکی به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

وی گفت: در حوزه خدمات به سکو‌ها و کسب‌وکار‌های مختلف در بخش ارایه مجوز به کسب‌وکارها، به صورت سیستمی این ارتباط را با پلیس اماکن فراجا برقرار کردیم که بیش از ۲۳۳ هزار مجوز از همین مسیر صادر شد. بحث استعلام وضعیت اصالت و سوابق وسیله نقلیه نیز از طرح‌های جدیدی است که معاون فاوای فراجا در دستور کار دارد.
 
مرجع : ایلنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۸۸۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين