۰

پلیس: قانونی برای معاملات با رمزارز نداریم

تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۰
پلیس: قانونی برای معاملات با رمزارز نداریم
پلیس: قانونی برای معاملات با رمزارز نداریم

آی‌تی‌من- سردار «وحید مجید» رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا در پاسخ به این سوال که تا چه حد می‌توان به تبلیغات خرید و فروش انواع رمزارز و انجام معامله (ترید کردن)‌ با استفاده از ارزهای دیجیتال در فضای مجازی اعتماد کرد، توضیح داد: عموم شهروندان باید توجه داشته باشند که انجام مبادله و معامله با استفاده از رمزارز در ایران جایگاه قانونی ندارد، بلکه نوعی توافق است که بین طرف‌های معامله شکل می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به خلأ قانونی موجود در کشور در حوزه انجام معامله با استفاده از ارزهای دیجیتال، اگر در معاملات مربوط به این ارزها یکی از طرف‌های معامله مرتکب کلاهبرداری شود، چون در قوانین جاری کشور هیچ قاعده‌ای برای انجام مبادلات بر پایه رمزارز و مجازات‌های مربوط به آن تعریف نشده است، نمی‌توان الزاما شخصی را که کلاهبرداری کرده است، مجازات کرد، البته با وجود این مساله، بازهم پیگیری‌های انتظامی‌و قضایی در این زمینه انجام می‌شود.

رییس پلیس فتای فراجا ادامه داد: اگر شهروندان بر پایه ارزهای دیجیتال معامله انجام دهند یا اقدام به خرید و فروش رمزارزهای خود کنند، خودشان باید تمام عواقب احتمالی را بپذیرند. به همین دلیل، به عموم شهروندان توصیه می‌کنیم که به هیچ وجه فریب تبلیغات اغواکننده حوزه ارزهای دیجیتال را نخورند و اگر هم احساس می‌کنند شخص یا گروهی از انجام تبلیغ در این حوزه قصد کلاهبرداری ندارد، بازهم با علم و اطلاع کافی وارد این حوزه شوند و پول یا سرمایه خود را در اختیار آن فرد یا افراد بگذارند.

این مقام ارشد انتظامی‌تاکید کرد: عموم شهروندان پیش از این که وارد حوزه مبادلات رمزارز بشوند، باید به این نکته توجه کنند که اساسا ارزهای دیجیتال، چقدر در طول زندگی‌شان مورد استفاده آنها قرار خواهد گرفت. به عبارت دیگر، اگر هموطنان می‌خواهند در زمینه رمزارز سرمایه‌گذاری کنند باید بدانند که در حال حاضر در ایران، ارزهای دیجیتال یک‌ دارایی ارزشمند قانونی محسوب نمی‌شود و هیچ‌گونه سند رسمی‌در کشور، دارایی شهروندان در این زمینه را تایید نمی‌کند.

سردار مجید گفت: اگر شخصی به پلیس فتا مراجعه کند و بخواهد از شخص دیگری به دلیل ارتکاب به کلاهبرداری در زمینه رمزارز شکایت کند، حتما همکاران ما پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند، ولی باید توجه داشت که اغلب صرافی‌هایی که در حوزه رمزارز فعالیت می‌کنند، در خارج از کشور قرار دارند و در چنین مواردی، بعضا پیگیری‌ها منتج به نتیجه نمی‌شود. البته صرافی‌های مجازی هم در داخل کشور وجود دارد که در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، اما خلأ قانونی موجود در حوزه رمزارز درباره فعالیت این صرافی‌ها نیز صدق می‌کند.

وی افزود: در مجموع هر کسی که در حوزه انجام معامله یا مبادله یا سایر مسائل مربوط به رمزارزها مورد کلاهبرداری قرار گیرد و به پلیس فتا مراجعه کند، همکاران ما حتما تمام تلاش خود را برای شناسایی و دستگیری فرد یا افراد متخلف انجام خواهند داد و تا کنون هزاران پرونده را نیز در این زمینه به نتیجه رسانده‌ایم‌، اما اساسا جایگاه قانونی رسیدگی به تخلفات حوزه ارزهای دیجیتال با سایر کلاهبرداری‌های سایبری متفاوت است.
مرجع : ایلنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۳۰۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين