۰
خبری از نتیجه دستور رییس جمهور نیست

کاهش رتبه اینترنت ایران در ۶ ماه گذشته

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۷
کاهش رتبه اینترنت ایران در ۶ ماه گذشته
کاهش رتبه اینترنت ایران در ۶ ماه گذشته

آی‌تی‌من- سرعت و مطلوب بودن کیفیت اینترنت اعم از پایدار بودن و عدم وجود اختلال جز لاینفک خواسته‌ها و انتظار مردم ایران از مسوولان بوده و هست به طوری که با تسری یافتن اینترنت به زندگی روزمره، کار و تحصیل کاربران اهمیت آن بیش از پیش شده و مدام در مکالمات روزمره مردم حرف و سخن از کندی، اختلال و … شنیده می‌شود.

همین موضوع باعث شد رییس جمهور در جلسه تیرماه شورای عالی فضای مجازی دستور ویژه‌ای برای رسیدگی به این موضوع و درخواست کاربران صادر کند به همین منظور کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات را مأمور کرد تا گلایه‌های مردم درباره کندی اینترنت را بررسی کنند و بدین ترتیب سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی ۱۴ تیرماه در پاسخ به مهر از آغاز فعالیت کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت خبر داد.

با گذشت یک ماه از دستور رییس جمهور در جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی که ۳ مرداد ماه برگزار شد و قرار بود نتیجه گزارش کمیته رسیدگی به وضعیت اینترنت اعلام شود، مقرر شد بررسی و فعالیت این کارگروه تا جلسه بعد شورای عالی فضای مجازی تمدید شود. همچنین مقرر شد ضمن اخذ نظرات تکمیلی متخصصین جهت حل مسائل فنی به بررسی موضوع ادامه داده و به‌صورت هم‌زمان راهکارهای عملیاتی رفع مشکلات احصاء، طراحی و تدوین شده و اجرای این اصلاحات نیز از سوی مسوولین دستگاه‌های ذی‌ربط آغاز شود.

از آن زمان تا کنون شورای عالی فضای مجازی چندین جلسه برگزار کرده اما علیرغم آنچه انتظار می‌رفت و با اتمام مهلت تعیین شده برای کارگروه در هیچکدام از جلسات شورای عالی گزارشی از نتیجه رسیدگی و بررسی کارگروه مأمور رسیدگی به نارضایتی اینترنت، ارایه نشد.

همچنین تا کنون هیچکدام از مراجع ذیربط یعنی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی که متولی اجرای دستور رییس جمهور بودند در این زمینه پاسخگو نبوده‌اند و مردم را از نتیجه بررسی‌ها مطلع نکرده‌اند.

این در حالی است که گرفتاری‌های مربوط به اینترنت همچنان با مشترکان همراه بوده و علیرغم تلاش وزارت ارتباطات برای توسعه پروژه فیبرنوری، مردم هنوز از نامطلوب بودن و عدم پایداری اینترنت در برخی از نقاط کشور گلایه دارند.

در این میان آنچه بیش از پیش صدای منتقدان را در آورد اعلام و انتشار جدول اختلالات احتمالی اینترنت در نقاط مختلف کشور از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت بود که دلیل اختلال را بروز رسانی تجهیزات عنوان می‌کرد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین رابطه در پاسخ کوتاهی به مهر در یک پیام‌رسان گفت: این اختلالات مربوط به دان تایم برای ارتقا تجهیزات بوده که در ساعات کم ترافیک انجام شده و در این رابطه شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاعیه‌ای منتشر خواهد کرد.
حجم توسعه شبکه زیاد و زمان بر است
محمد جعفر پور، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت نیز در خصوص جزئیات بروزرسانی تجهیزات شبکه به توضیح کوتاهی اکتفا کرد و گفت: توسعه شبکه ارتباطی کشور و ارتقا و بهینه سازی در حال انجام است. حجم توسعه شبکه زیاد و زمان بر است به این معنا که تعداد دان تایم‌هایی که گرفته می‌شود زیاد است.

وی با بیان اینکه این فرایند با اپراتورها هماهنگ می‌شود و جزئیات بیشتر در زمینه به روز رسانی عنوان خواهد شد، گفت: تقریباً در کل کشور در حال افزایش ظرفیت هستیم و این افزایش ظرفیت در کل کشور زمان زیادی می‌گیرد چون فقط در زمان مشخصی می‌توانیم کار کنیم و نمی‌توانیم از صبح تا شب ظرف چند هفته به اتمام برسانیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: باید در ساعت کم ترافیک شب این کار انجام شود به همین دلیل زمان می‌برد.
کاهش زمان تأخیر در شبکه اینترنت
در آخرین اظهار نظر نیز که مربوط به حاشیه هیأت دولت در هفته گذشته می‌شود، عیسی زارع پور درباره اختلال و کیفیت سرعت اینترنت به خبرنگاران به همان کمیته‌ای که با دستور رییس جمهور تشکیل شده بود اشاره کرد و گفت: کمیته‌ای برای بررسی وضعیت اینترنت تشکیل و در مرکز ملی فضای مجازی جلسات متعددی برگزار شد. دلایلی استخراج شد که بعضی از این دلایل تاریخی است و بارها به آن اشاره کردم. در بعضی از زیر ساخت‌های شبکه سرمایه گذاری لازم در گذشته صورت نگرفته، راهکارهای کوتاه مدتی پیشنهاد شد و ما اعلام کردیم الان دو ماهی است که زمان تأخیر در شبکه اینترنت ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده انشاالله مسیر هر روز جاری ما است که داریم برای کیفیت شبکه در تلاش هستیم.

وی افزود: فعالیت‌های زیرساختی اساسی انجام می‌دهیم تا مشکل سرعت اینترنت به صورت ریشه‌ای حل شود.

زارع پور همچنین گفت: با پروژه بزرگ فیبرنوری که آغاز کرده‌ایم و استان به استان در حال امضای تفاهم‌نامه‌های آن هستیم، انشاالله سرعت اینترنت را تا هزار مگابیت بر ثانیه افزایش می‌دهیم.

این اظهارت در حالی است که بررسی مروری وضعیت سرعت اینترنت موبایل و اینترنت ثابت در ایران بر اساس گزارش ۶ ماه گذشته مرجع رتبه بندی اینترنت جهانی (اسپید تست) نشان می‌دهد با وجود افزایش جزئی میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت در برخی ماه‌ها در کشور، با توجه به افزایش سرعت جهانی اینترنت، رتبه کشور روندی نزولی داشته است.

با توجه به نیاز روز افزون کاربران به ارتباطات، انتشار گزارش‌های معتبر و نامعتبر مختلف از ارزیابی وضعیت اینترنت ایران و همچنین ضعف در اطلاع رسانی از سوی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی به نظر می‌رسد متولیان امر باید ضمن تسریع در برطرف کردن مشکلات زیرساختی، شفاف سازی و پاسخگویی دقیق و به موقع در این زمینه را نیز در دستور کار خود قرار دهند تا هم ابهامات در این زمینه برطرف شود و هم مردم بهتر و در زمان مناسب در جریان دقیق جزئیات امور قرار بگیرند.
مرجع : مهر
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۹۵۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما