۰
خروج تدریجی بیبی‌بومرها از بازار کار

صنایع آلمانی کمبود نیروی کار را با روبات‌ها جبران می‌کنند

تاریخ انتشار
شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۴
خروج تدریجی بیبی‌بومرها از بازار کار صنایع آلمانی کمبود نیروی کار را با روبات‌ها جبران می‌کنند
خروج تدریجی بیبی‌بومرها از بازار کار صنایع آلمانی کمبود نیروی کار را با روبات‌ها جبران می‌کنند

آی‌تی‌من- آمارهای رسمی‌نشان می‌دهد که در ماه ژوئن، حدود 1.7 میلیون شغل در آلمان خالی مانده است.

اتاق‌های بازرگانی و صنایع آلمان می‌گویند که بیش از نیمی‌از شرکت‌ها برای پر کردن جای خالی بیبی‌بومرها در بازار کار دچار مشکل هستند؛ مشکلی که برای بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا حدود 109 میلیارد دلار در سال هزینه دارد.
بیبی‌بومر به نسل پس از جنگ جهانی دوم می‌گویند که حدودا بین سال‌های 1946 تا 1964 میلادی به دنیا آمده‌اند. این افراد هم اکنون بین 59 تا 77 سال سن دارند.

یکی از حوزه‌های دچار مشکل، بخش نیروی کار ماهر در مشاغل خطرناک و کثیف است. برای مثال در شرکت S&D Blech که تولیدکننده قطعات ماشین‌آلات است، رییس واحد سنگ‌زنی در حال بازنشستگی است. ماشین سنگ زنی دارای حرارت زیاد و صدای مداوم است و جرقه‌هایی ناشی از کار این دستگاه می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل جایگزین مناسبی برای این افراد داوطلب نمی‌شود. شرکت‌هایی مانند S&D Blech برای حل مشکل نیروی کار ماهر، به روبات‌ها روی آورده‌اند.

افزایش تعداد زنان شاغل و مهاجرت، تا حدی به جبران تغییرات جمعیتی آلمان در سال‌های اخیر کمک کرده است؛ اما نرخ پایین زادآوری در کنار روند بازنشستگی نسل پرجمعیت بیبی‌بومر، موجب شده که درصد افرادی که به نیروی کار در آلمان افزوده می‌شوند، از تعداد خروجی‌ها بسیار کمتر باشد.

به گزارش رویتر، آژانس فدرال اشتغال در آلمان برآورد می‌کند که تا سال 2035 تعداد کارگران در این کشور 7 میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

نلا ریچاردسون، اقتصاددان ارشد حقوق و دستمزد جهانی و ارائه‌دهنده خدمات منابع انسانی گفت: با تغییرات مشابهی که سایر اقتصادهای توسعه‌یافته را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تأثیر فناوری‌های اتوماسیون پیشرفته از روباتیک تا هوش مصنوعی به طور گسترده احساس خواهد شد و درازمدت، این نوآوری‌ها بازی را در دنیای کار تغییر می‌دهند.

سرمایه گذاری سنگین خودروسازان و دیگر غول‌های صنعتی آلمان در اتوماسیون به این نتیجه منتهی شده که آلمان در حال حاضر چهارمین بازار بزرگ روبات‌ها در جهان و بزرگترین بازار در اروپا است.

آنجایی که روبات‌ها ارزان‌تر و کارکردشان آسان‌تر است، شرکت‌های آلمانی، از تولیدکنندگانی مانند S&D Blech گرفته تا نانوایی‌ها، خشک‌شویی‌ها و سوپرمارکت‌ها از روبات‌ها بهره می‌گیرند.

طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی روباتیک در سال گذشته حدود 26 هزار دستگاه روبات در آلمان نصب شده است.

رالف وینکلمان، مدیر عامل FANUC آلمان، که حدود نیمی‌از روبات‌های ساخت ژاپن خود را به شرکت‌های کوچک و متوسط می‌فروشد، می‌گوید: روبات‌ها عامل بقای شرکت‌هایی هستند که آینده خود را به دلیل کمبود کارکنان در خطر می‌بینند.

رالف‌ هارتدگن، که شرکت مشاوره‌اش شرکت‌ها را در این نوع انتقال راهنمایی می‌کند، گفت: شرکت‌هایی که علاقه‌مند به خودکارسازی هستند، اما تمایلی به اخراج افراد ندارند؛ به طور فزاینده‌ای برنامه‌های خود را بازنشستگی کارکنان پیش می‌برند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۹۹۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما