۰

یارانه ۱۰ میلیارد دلاری ژاپن برای تولید تراشه

تاریخ انتشار
شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۸
یارانه ۱۰ میلیارد دلاری ژاپن برای تولید تراشه
یارانه ۱۰ میلیارد دلاری ژاپن برای تولید تراشه

آی‌تی‌من- یوشیهیرو سِکی از حزب لیبرال دموکرات ژاپن، گفت: حداکثر ۹۰۰ میلیارد ین برای دومین کارخانه تولید تراشه شرکت تایوانی TSMC در کوماموتو واقع در جنوب غربی ژاپن و ۵۹۰ میلیارد ین برای سرمایه گذاری شرکت ژاپنی راپیدوس در زمینه تراشه، اختصاص داده خواهد شد.

وی در مصاحبه‌ای گفت: وزارت اقتصاد ژاپن یارانه را بخشی از درخواست خود برای بودجه اضافی در سال مالی جاری قرار داده است.

آمار مذکور اولین بار در اوایل ماه جاری توسط رسانه‌های ژاپنی گزارش شده بود و مانند سایر بخش‌های بودجه در ژاپن، آمار نهایی ممکن است از طریق مذاکرات با وزارت دارایی، تغییراتی پیدا کند.

به گفته این قانونگذار ژاپنی، هزینه ساخت دومین کارخانه TSMC تقریبا دو تریلیون ین برآورد شده و انتظار می‌رود تراشه‌های ۶ تا ۱۲ نانومتری تولید کند که در محصولاتی مانند خودروهای برقی استفاده خواهند شد.

وی در ادامه افزود: به منظور توجیه سطح بالاتر از حد معمول یارانه‌ها برای کارخانه TSMC، دولت ژاپن در ازای این کمک، خواستار مشوق‌های بیشتری نظیر آموزش مهندسان ژاپنی توسط شرکت TSMC و انجام تحقیقات مشترک با شرکت‌های ژاپنی خواهد شد.

برای این نوع پروژه‌ها، یارانه‌ها معمولا حدود یک سوم هزینه را پوشش می‌دهند. رقم ۹۰۰ میلیارد ین به معنای آن است که دولت ژاپن، به میزان قابل توجهی بیش از یک سوم هزینه‌های کارخانه جدید TSMC را پرداخت خواهد کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ژاپن در حال حاضر تقریبا نیمی‌از هزینه اولین کارخانه TSMC در کوماموتو را با ۴۷۶ میلیارد ین یارانه تقبل کرده است. این کشور همچنین تاکنون ۳۳۰ میلیارد ین یارانه برای راپیدوس متعهد شده است که قصد دارد تراشه‌های دو نانومتری را در منطقه شمالی هوکایدو تولید کند.
 
مرجع : ايسنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۰۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما