۱
ادعای بهره‌مندی رییس اتحادیه از رانت اطلاعاتی

انتخابات اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به سوم دی‌ماه موکول شد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۰
انتخابات اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به سوم دی‌ماه موکول شد
انتخابات اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به سوم دی‌ماه موکول شد

آی‌تی‌من- در پی فراخوان برای ثبت نام در انتخابات هیات مدیره اتحادیه فناوران رایانه تهران در روز 23 اردیبهشت ماه 1402، کاندیداهای حضور در این انتخابات اقدام به ثبت نام کردند.

سپس در روز 26 مهرماه اعلام شد که انتخابات مذکور در روز 14 آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود. در همین جلسه که با حضور هیات مدیره اتحادیه و هیات اجرایی برگزار شد، کاندیداها خواستار دریافت لیست کامل رای‌دهندگان شدند و مقرر شد طبق ماده 12 آیین‌نامه انتخابات، این لیست در اختیار کاندیداها قرار بگیرد.

اما به گفته برخی از نامزدهای این انتخابات، سی‌دی ارسال شده از سوی اتحادیه، فاقد رسته صنفی و کدپستی بوده است. معترضان، این اقدام را مانع‌تراشی در راه اطلاع‌رسانی خود دانسته و ادعا می‌کنند که در تمام این مدت، محمدرضا فرجی تهرانی، رییس کنونی اتحادیه که خود نیز کاندیدای این انتخابات بوده و در صدر یکی از گروه‌های انتخاباتی است، به لیست اعضا دسترسی داشته است.

از سوی دیگر، تعداد اعضایی که در این سی‌دی ذکر شده، 2733 نفر بوده است؛ در حالی که در روز انتخابات مشخص شد که تعداد اعضای اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران 3400 عضو است. این موضوع نیز موجب اعتراضی گروهی از کاندیداها شده که دسترسی به اطلاعات کامل اعضای صنف نداشته‌اند.
 
نامه اعتراض کاندیداها به وزارت صمت
تمامی این موارد موجب شد که در تاریخ 6 آبان‌ماه، کاندیداهای مذکور در نامه‌ای خطاب به ولی‌الله جعفری، رییس هیات امور اصناف و تشکل‌های صنفی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن بیان مواردی که در آن مدعی انجام تخلف بوده‌اند، خواستار تعویق یک ماهه انتخابات و در اختیار داشتن اطلاعات اعضای صنف به صورت برابر شوند.

متن نامه کاندیداهای معترض خطاب به ولی‌الله جعفری به این شرح است:
« اینجانبان کاندیداهای اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران از شما درخواست داریم به دلایل ذیل تاریخ انتخابات اتحاديه صنف فناوران رایانه تهران که قرار است طبق زمان مقرر شده در تاریخ 14/8/1402 برگزار گردد به تعویق افتاده و بعد از اعلام صحیح اسامی کاندیداها طبق قانون به کلیه اعضای صنف در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار و یا به صورت پیامکی در گروهای مجازی و در اختیار قرار دادن لیست کلیه اعضای صنف فناوران رایانه تهران با مشخصات نام، نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، شماره تلفن محل کسب، آدرس محل کسب، کد پستی محل کسب و رسته صنفی اعضای صنف برای انتخاباتی برابر و سالم به صورت اکسل در سی‌دی و یا حافظه جایی به صورت مساوات و در یک زمان در اختیار کلیه کاندیداهای محترم قرار گیرد.

ریاست محترم، در حال حاضر فقط یک نفر از کاندیداهای انتخابات (ریاست اتحادیه) توانسته از رانت اطلاعات در اتحادیه بهره‌مند گردد و با آگاهی کامل از لیست داوطلبین در پایان روز ثبت نام در تاریخ 21/3/1402 و همچنین داشتن کلیه اطلاعات اعضای صنف از فردای آن روز شروع به تشکیل گروه خود و تبلیغات خود نماید که آن هم با توجه به قانون برابری در انتخابات کاملا خلاف قانون انتخابات می‌باشد.

جناب جعفری این درخواست دوم ما کاندیداها می‌باشد. اولین درخواست در تاریخ 2/8/1402 در دبیرخانه آن وزارت‌خانه محترم به شماره ثبت ۳۳۹۴۱۵ تحويل جناب جعفرنيا توسط بازرس محترم اتحاد جناب سید سعید نقوی الحسینی در اختیار ایشان قرار داده شد و متاسفانه با گذشت ۷ روز از تاریخ اعلام هنوز هیچ گونه لیستی که دارای مشخصات کامل اعضای صنف می‌باشد در اختیار کاندیداها قرار نگرفته است.

لذا ما کاندیداهای انتخابات صنف فناوران رایانه تهران برای بار دوم درخواست داریم بعد از در اختیار قرار دادن فرم مشخصات به کاندیداها که در بالا اعلام گردید زمان انتخابات یکماه به تاخیر افتاده که بقیه کاندیداها هم بتوانند به صورت قانونی و برابر در انتخابات شرکت کنند.»
 
موکول شدن انتخابات به سوم دی‌ماه
با وجود این اعتراضات زمان انتخابات اتحادیه فناوران رایانه تغییر نکرد. اما در روز مقرر، با توجه به حدود 3400 عضو اعلامی، انتخابات به حداقل قانونی حضور اعضا نرسید و در نهایت به نوبت دوم موکول شد.

از سویی شنیده شده که این اختلاف در تعداد به دلیل منقضی شدن جواز برخی از اعضا بوده است. همچنین بر اساس آخرین اخبار، پیامکی برای اعضای دارای جواز ارسال شده که اگر ظرف مدت پنج روز برای تمدید اقدام نکنند جواز آنها ابطال می‌شود که به گفته فعالان صنفی، این اجحافی در حق اعضای صنف است و مورد اعتراض تعداد کثیری قرار گرفته است.

در نهایت هفته گذشته مقرر شد که نوبت دوم انتخابات اتحادیه صنف فناوران رایانه استان تهران روز سوم دی ماه امسال برگزار شود؛ این در حالی است که کاندیداهای این انتخابات می‌گویند که همچنان در انتظار دریافت لیست کامل اعضا و برگزاری انتخاباتی عادلانه هستند.

این در حالی است که برخی از کاندیداها در گفت‌وگو با فناوران، خواستار حمایت مسوولان طبق قانون از مردم و برقراری عدالت شدند تا شائبه تحریم احتمالی انتخابات به منظور احقاق حقوق از سوی کاندیداها فراهم نشود.

روزنامه فناوران اطلاعات آماده انعکاس دیدگاه‌های رییس اتحادیه و پاسخ وی به ادعاهای مطرح شده و همچنین سایر کاندیداهای این انتخابات است.
کد مطلب : ۲۸۲۱۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما