۰
رییس کمیسیون تامین تجهیزات نصر تهران:

میان کالاهای صنعت فاوا و کالاهای تجملاتی تفاوتی قائل نیستند

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۰
میان کالاهای صنعت فاوا و کالاهای تجملاتی تفاوتی قائل نیستند
میان کالاهای صنعت فاوا و کالاهای تجملاتی تفاوتی قائل نیستند

آی‌تی‌من- یکی از چالش‌ها و مشکلات جاری واردکنندگان و تولیدکنندگان فعال صنعت فاوا موضوع تخصیص ارزش است که با تاخیرهای بسیار زیاد همراه بوده است.

مسعود شکرانی، فعال حوزه فاوا و رئیس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوا سازمان نصر تهران در همین زمینه می‌گوید: از دی ‌ماه سال گذشته، در روند تخصیص ارز به واردکنندگان و تولیدکنندگان به صنعت فاوا بی‌نظمی‌و اخلالی به وجود آمد. این مساله در کنار تغییرات در تیم اجرایی بانک مرکزی باعث شد تا از دی تا اسفند 1401 تخصیص ارزی صورت نگیرد. بسیاری از تخصیص‌هایی نیز که در اسفند ارائه شد به دلیل تعطیلات سال نو با مشکل مواجه شدند. با نامه‌نگاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با ریاست‌جمهوری توانستیم مهلت تخصیص‌ها را تا اواخر اردیبهشت ماه تمدید کنیم و فشار را از روی دوش اعضای سازمان برداریم.

او افزود: این مشکل در آن مقطع برطرف شد اما در ادامه، وضعیت لحظه به لحظه بدتر شد. در شهریور ماه بخشنامه جدیدی پیرامون این مساله صادر شد که در آن سهمیه‌ها جابه‌جا شده بود و موارد زیادی از تخصیص‌های دارای تائید، معلق شدند. در واقع بعد از این بخشنامه وارد فاز جدیدی از بحران شدیم. با نامه‌نگاری مجدد سازمان رفع تعلیق صورت گرفت. با وجود این هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باعث ناخشنودی فعالان این صنعت شده است.

شکرانی در ادامه گفت: در حال حاضر دو مشکل عمده در این بخش وجود دارد. چالش اول وضعیت سهمیه‌های ارزی مجموعه‌ها است و چالش بعدی مدت انتظار برای تخصیص ارز است. در چندسری دولت اعلام کرد در بازه‌های زمانی متفاوتی تخصیص‌ها صورت می‌گیرد اما الان اصلا وضعیت مشخص نیست. شاهد این هستیم که بعضا بازه زمانی تخصیص تا 90 روز و حتی بیشتر طول می‌کشد.
 
همه نگران هستند
شکرانی معتقد است وضعیت ارزی باعث نگرانی بسیاری از فعالان این صنعت شده است. او درهمین خصوص گفت: وضعیت فعلی تخصیص ارز تمام فعالان زیست‌بوم فاوا را نگران کرده است. بخشی از صنف ما در حال انجام پروژه‌های دولتی هستند و به همین جهت نگران نیمه‌کاره ماندن پروژه‌ها به دلیل نرسیدن تجهیزات مورد نیازند. در واقع در صورت عدم اتمام این پروژه‌ها در زمان مقرر، این شرکت‌ها با جریمه مواجه خواهند شد. همچنین ممکن است این مساله بسیاری از مجموعه‌های فعال در این حوزه را به مرز ورشکستگی بکشاند و وضعیت اقتصادی کشور را بغرنج‌تر کند.

رئیس کمیسیون تامین تجهیزات و کالای فاوا سازمان نصر تهران درباره پاسخگویی نهادهای مسوول ادامه داد: سیاستگذاران این حوزه اولویت خاصی برای کالاهای صنعت فاوا قائل نیستند و تفاوتی میان آن و کالاهای تجملاتی نمی‌بینند. متاسفانه مشورتی هم در زمینه سیاستگذاری این حوزه با بخش خصوصی و نهادهای صنفی صورت نمی‌گیرد. در سال‌ها و ماه‌های گذشته نامه‌نگاری‌هایی با نهادهای مختلف انجام شده است اما کسی پاسخگو نیست. ما به هر نهادی که مراجعه می‌کنیم، با در بسته و عدم پاسخگویی مواجه می‌شدیم. چند بار به دستگاه‌های مختلف اعلام کرده‌ایم برای بهبود وضعیت تخصیص‌ها، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای حاضر به همکاری و راه‌اندازی دبیرخانه مشترک در این زمینه است.

او درباره آینده صنعت فاوا با توجه به مشکلات موجود در این بخش نیز گفت: باتوجه به چالش‌های موجود در این بخش و مشکلات ارزی، آینده سخت و نگران کننده‌ای در انتظار فعالان این بخش است. در واقع احتمالا به اهداف برنامه هفتم توسعه نخواهیم رسید و از کشورهای منطقه عقب خواهیم ماند.
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۱۲۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين