۰

کلاهبرداری خارجی‌ها از کاربران ایرانی تلگرام و اینستاگرام

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۵
کلاهبرداری خارجی‌ها از کاربران ایرانی تلگرام و اینستاگرام
کلاهبرداری خارجی‌ها از کاربران ایرانی تلگرام و اینستاگرام

آی‌تی‌من- دنیای امروز دنیای ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی است؛ استفاده از این ابزار نوین ارتباطی البته که اجتناب ناپذیر است اما الزاماتی دارد که بارها پلیس فتا در مورد آن هشدارهایی داده است.

پلیس فتا از زمانی که شبکه‌های اجتماعی پای خود را به کشورمان باز کرد در مورد استفاده از این پیام‌رسان‌های خارجی هشدار دادند چرا که سرورهای این پیام‌رسان‌ها در داخل کشور نیست و غالبا اطلاعات بارگذاری شده در این سرورها توسط بیگانگان مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین پلیس بارها اعلام کرده از شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام استفاده نکنید چرا که ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی بیگانه اراده جدی در برخورد با پدیده جرم در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی را ندارند.
از سوی دیگر، استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی با فیلترینگی که انجام شده فقط از طریق نصب فیلترشکن و پروکسی امکان پذیر است و دور از واقعیت نیست که این پیام‌رسان‌ها کاربران ایرانی زیاد دارند از تلگرام گرفته تا اینستاگرام.
شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها در کنار تمام مزیت‌های خود، قطعا مضراتی دارند و باید با الزاماتی خاص از انها بهره برد و پیش از این نیز بارها خبرهایی از کلاهبرداری‌ها و اخاذی‌ها به دلیل مراعات نکردن حفظ حریم خصوصی در این پیام‌رسان‌ها بوده‌ایم.

در تازه‌ترین نوع کلاهبرداری اما کاربران ایرانی اخیرا در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام با پیام افراد غیرایرانی مواجه می‌شوند که با اکانت‌های واقعی به گفت و گو با آنها می‌پردازند.

این افراد غالبا صحبت خود را با احوال پرسی و سخن در مورد مسایل روز آغاز می‌کنند و بعد از مدتی که اعتماد کاربر ایرانی را به خود جلب کردند در پیام‌های خود از فعالیت‌شان در بازار رمز ارزها می‌گویند و در ادامه به کاربران ایرانی پیشنهاد همکاری و کمک در کسب درآمد از طریق رمز ارزها را می‌دهند.

کارشناس و وکیل سایبری ضمن هشدار به شهروندان نسبت به برقراری ارتباط با این افراد توضیح داد: این افراد با اطمینان از ناتوانی ایرانی‌ها در پیگیری حقوقی، اقدام به کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

علیرضا طباطبایی‌هاشمی در تشریح شیوه کلاهبرداری این افراد گفت: آنها در اینستاگرام، تلگرام یا واتس آپ به ایرانی‌ها پیام می‌دهند و با آنها به زبان انگلیسی و یا با استفاده از مترجم گوگل به فارسی صحبت می‌کنند و اندکی بعد از جلب اعتماد، آنها از کسب و کارشان و درآمد حاصل از حضور در بازار رمز ارزها می‌گویند و کاربران ایرانی هم با تصور اینکه خارجی‌ها کلاهبردار نیستند به این افراد اعتماد کرده و کد رمز ارز خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

وی افزود: کلاهبرداران با معرفی خود به عنوان مالک یک وب سایت کاربران ایرانی را به خرید رمز ارز و پرداخت پول به حساب خود ترغیب می‌کنند، اندکی بعد از انتقال پول این افراد دیگر جواب پیام‌های کاربر ایرانی را نمی‌دهند و خیلی راحت به سراغ طعمه‌های دیگر می‌روند.

وی گفت: با توجه به شرایط موجود و استفاده از فیلترشکن‌ها و فقدان معاهدات بین المللی در این زمینه، پیگیری کلاهبرداری برای ایرانیان بسیار سخت است و بعضا امکان ردیابی یا شناسایی این افراد وجود ندارد.

طباطبایی‌هاشمی تاکید کرد: این کلاهبرداران پیام‌های ۲ طرف را پاک می‌کنند و یا دیگر پاسخگو نیستند و اینک یک مال باخته‌ای می‌ماند که کد رمز ارز خود را در قالب تِتر و یا اتریوم به یک حساب پانزی وارد کرده در حالیکه هیچ اطلاعاتی از آن شخص وجود ندارد و این نوع کلاهبرداری می‌تواند قربانیان زیادی داشته باشد.

وی یادآور شد: نکته‌ای که بسیاز حائز اهمیت است و کاربران باید به آن توجه داشته باشند این است که در صورت دریافت پیام از هویت‌های خارجی، به زبان انگلیسی حتی به زبان فارسی و معرفی شخص برای گرفتن کد رمز ارز بهترین عمل، بلاک این افراد در همان ابتدا و قطع مسیر ارتباطی است.

کارشناس و وکیل سایبری اضافه کرد: توجه داشته باشید به هیچ وجه نمی‌توان به این افراد اعتماد کرد و نباید کدهای مربوط به رمز ارز را با آنها به اشتراک گذاشت.
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۲۱۵۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين