۰

هشدار اپل درباره دانلود خارج از اپ‌استور جدی است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۰
هشدار اپل درباره دانلود خارج از اپ‌استور جدی است
هشدار اپل درباره دانلود خارج از اپ‌استور جدی است

آی‌تی‌من- حدود ۱۰ روز قبل و پس از برگزاری جلسه میان اپل و اتحادیه اروپا، ابرشرکت آمریکایی قبول کرد تا از قوانین مراجع اروپایی پیروی کرده و اجازه دانلود برنامه خارج از اپ استور را به کاربران دهد یا به اصطلاح sideloading را آزاد کند.

اگرچه اپل پیش از این هم اعلام کرده بود که این حرکت امنیت دستگاه‌هایش را به خطر می‌اندازد، دیشب مدیر بخش امنیتی اپل، ایوان کرستیچ به مصاحبه با خبرگزاری ایندیپندنت (The Independent) پرداخت و درباره دانلود از منابع خارج از اپ استور به کاربران هشدار داد.

البته حفظ انحصار دانلود از اپ استور درآمد زیادی برای شرکت اپل دارد و بسیاری معتقدند دلائل امنیتی فقط بهانه این شرکت برای حفظ درآمد خود بود. در ادامه به بررسی مصاحبه کرستیچ می‌پردازیم.

یکی از رایج‌ترین نظرات برای اجازه دانلود برنامه خارج از اپ استور این است که اغلب کاربران آیفون به استفاده از اپ استور ادامه می‌دهند و فقط برخی از این قابلیت بهره می‌برند.

کرستیچ در پاسخ به این استدلال گفت: «این برداشت کاملا اشتباه است و ما بارها آن را توضیح داده‌ایم. درحقیقت ایجاد روش جایگزین برای دانلود و نصب برنامه به کاربران امکان می‌دهد تا برنامه‌هایی خارج از اپ استور که به آن نیاز دارند را نصب کنند و راهی برای دانلود آن از اپ استور وجود ندارد. درنتیجه امنیت دستگاه کاربر به خطر می‌افتد.»

کریگ فدریگی، مدیر اجرایی اپل هم پیش از این شدیدا علیه قابلیت sideloading صحبت کرده بود. او ۲ سال قبل در مصاحبه خود از آن به‌عنوان «بهترین دوست مجرمان سایبری» یاد کرده بود.

البته در کنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC سال گذشته گفته بود که اپل چاره‌ای جز پیروی از قوانین اتحادیه اروپا و ایجاد دسترسی برای دانلود و نصب برنامه خارج از اپ استور ندارد و در آینده مجبور به قرار دادن اپ استورهای سوم شخص می‌شود.

البته کرستیچ در بخش دیگری از مصاحبه خود با ایندیپندنت اطلاعات جالبی درباره سیاست‌های امنیتی و حریم خصوصی اپل منتشر کرد.

او گفت بارها برای حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران جلوی دولت‌ها ایستادگی کرده است.

وی دراین باره توضیح داد: «ما خود را مقابل دولت‌ها نمی‌بینیم، اما زمانی که حریم خصوصی کاربران ما مورد تهدید قرار می‌گیرد از هیچ تلاشی برای حفاظت از کاربرانمان فروگذاری نمی‌کنیم و نخواهیم کرد.»
کد مطلب : ۲۸۲۲۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما