۰

شناسایی مجرمان از روی کفش!

تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۱
شناسایی مجرمان از روی کفش!
شناسایی مجرمان از روی کفش!

آی‌تی‌من- هرچند بیشتر لباس‌های ما در حین حرکت با بدن ما تا و چروک می‌شوند اما کفش‌ها تقریباً همیشه یک شکل و ظاهر را حفظ می‌کنند اکنون محققان با توجه به این امر مشغول توسعه روشی برای دستگیری مجرمان از طریق شناسه کفش هستند.

این فناوری از طریق مشارکت بین دانشگاه استافوردشایر انگلیس و پلیس یورکشایر غربی در حال توسعه است. برای استفاده از سیستم، نیروی پلیس نیازمند ویدئو یا عکسی از یک مجرم ماسک دار حین جرم است که توسط دوربین‌های مدار بسته یا دوربین متصل به لباس پلیس یا موبایل یک فرد یا هر دستگاهی ثبت شده باشد حداقل یکی از کفش‌های مجرم باید در تصویر مشخص باشد.

هنگامی که یک مظنون بازداشت می‌شود، هر یک از کفش‌های او برداشته می‌شود و روی یک صفحه گردان در یک جعبه نور عکاسی قرار می‌گیرد. سپس هنگام چرخش زیر نور مرئی و مادون سرخ از آن فیلمبرداری می‌شود. درمرحله بعد فریم‌های ویدیویی جداگانه به هم چسبانده می‌شوند تا مدل‌های سه‌بعدی هر کفش را تشکیل و نشان دهند که از هر زاویه‌ای تحت هر دو نوع نور چگونه به نظر می‌رسند.

اگر ساختار، مدل و سایز کفش اسکن شده با نمونه ای که در تصویر صحنه جنایت ثبت شده، یکسان باشد به شواهد مربوط به گناهکار بودن فرد مظنون اضافه می‌شود. به طور دقیق‌تر اگر جزییات متمایز کفش‌ها یکسان باشد، احتمالا دلیل کافی برای متهم بودن مجرم به حساب می‌آید.

کارشناسان امیدوارند یک مخزن ملی از تصاویر کفش‌هایی ایجاد شود که به شناسایی مدل و ساختار آنها براساس اسکن‌های سه بعدی کمک کند. در همین راستا قرار است نسخه فعلی فناوری در سال آینده میلادی توسط برخی نیروهای پلیس انگلیس آزمایش شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۲۳۱۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما