۰
رییس اداره داروخانه‌ها: پلتفرم‌ها مجوز ندارند

ابلاغ آیین‌نامه فعالیت ارسال غیرحضوری دارو تا پایان سال

تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۷
ابلاغ آیین‌نامه فعالیت ارسال غیرحضوری دارو تا پایان سال
ابلاغ آیین‌نامه فعالیت ارسال غیرحضوری دارو تا پایان سال

آی‌تی‌من- مینا آژوغ، رییس اداره‌ داروخانه‌های سازمان غذا و دارو تاکیدکرد: عرضه، فروش و تبلیغات فراورده‌های دارویی در سایت‌ها و سکوهای اینترنتی غیرمجاز است.

وی گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که تنها مرجع رسمی برای عرضه دارو، داروخانه‌ها هستند و مردم دارو را فقط از داروخانه‌ها تهیه کنند؛ چراکه داروها باید شرایط تامین، توزیع و عرضه مناسب داشته باشند.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، آژوغ گفت: این شرایط مستلزم این است که سازمان غذا و دارو به عنوان دستگاه تنظیم‌گر چهارچوبی برای تامین‌کننده، توزیع‌کننده و عرضه‌کننده در کل فرایند زنجیره تامین ایجاد کرده باشد.

رییس اداره داروخانه‌های سازمان غذا و دارو گفت: عرضه داروهای تاریخ انقضا گذشته، داروهای قاچاق، داروهای سقط جنین و داروهای مخدر برخی از پرونده‌‎های قضایی پلتفرم‌هاست.

در خبر دیگری در همین رابطه سخنگوی سازمان غذا و دارو از اقدام این سازمان برای تدوین آیین‌نامه ارسال غیرحضوری دارو به مصرف کننده نهایی و ابلاغ آن تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سجاد اسماعیلی گفت: به غیر از داروخانه هیچ محلی چه در فضای مجازی و چه پلتفرم‌های فروش آنلاین،مجاز به عرضه دارو به مصرف کننده نیستند و البته مسوولیت نظارت بر زنجیره تامین تا عرضه و مصرف دارو نیز بر عهده سازمان غذا و داروست.

وی گفت: برخی پلتفرم‌ها تخلفاتی در زمینه عرضه دارو دارند و داروی غیرمجاز را از محلی غیرمجاز و نامشخص که ممکن است قاچاقچی یاشخص باشد، به دست مصرف کننده می‌رسانند. این درحالی است که همواره تاکید شده تنها محل عرضه دارو، داروخانه است.

اسماعیلی گفت: بعضا دارو‌هایی مانند دارو‌های سقط جنین که برای سلامت مصرف‌کننده بسیار مضر است و البته مخالف قانون حمایت از جوانی جمعیت است و همچنین دارو‌هایی که تداخلات خطرناک دارند و مصرف آن برای بیمار مضر است، متاسفانه توسط این پلتفرم‌ها به فروش می‌رسد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با قدردانی از آنچه که «ورود جدی دستگاه قضا به عرصه فروش دارو توسط پلتفرم‌ها و برخورد با آن» مطرح کرد، افزود: در زمینه فروش اینترنتی دارو و اصطلاحا دارورسانی درب منزل، سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان مخالف دسترسی راحت مصرف کننده به داروی مورد نظر نیست، اما این دسترسی باید بر اساس الزامات و پیوست‌های مربوطه باشد؛ چراکه دارو یک کالای سلامت محور است و عرضه آنلاین نیز باید ضابطه‌مند باشد.

وی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو در حال تدوین و نهایی کردن آیین‌نامه ارسال غیرحضوری دارو به مصرف کننده نهایی است. به این ترتیب پس از آماده سازی زیرساخت‌های مربوط به فناوری اطلاعات،­ دستورالعمل مربوطه تا پایان سال به تمامی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور جهت اجرا ابلاغ خواهد شد تا به این ترتیب بتوانیم طبق قانون، نظارت کامل را بر زنجیره تامین و عرضه دارو داشته باشیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: به این ترتیب با تقویت ابزار‌های نظارتی، سازمان غذا و دارو می‌تواند بر اساس نظارت هوشمند، زنجیره را رصد کند و در صورت لزوم بتواند پاسخگوی مراجع مربوطه نیز باشد.



 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۳۴۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين