۰
در نشست تبیین پروژه اعلام شد:

کمبود تجهیزات و مجوز حفاری؛ چالش‌ توسعه فیبر نوری

تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۶
کمبود تجهیزات و مجوز حفاری؛ چالش‌ توسعه فیبر نوری
کمبود تجهیزات و مجوز حفاری؛ چالش‌ توسعه فیبر نوری

آی‌تی‌من - مهدی روحانی‌نژاد دیروز در نشست خبری تبیین پروژه ملی فیبر نوری افزود: در اسناد بالادستی مانند سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مکلف شده ۸۰ درصد جمعیت کشور را با ارتباطات پرسرعت ثابت (متوسط ۲۵ مگابیت بر ثانیه) تحت پوشش قرار دهد.

وی بیان‌داشت: وزیر ارتباطات در ابتدای حضور در این وزارتخانه، این مهم را مبتنی بر فیبر نوری هدفگذاری کرد تا سرعت‌های حداقل ۳۰ مگابیت بر ثانیه در اختیار کاربران قرار بگیرد.

مدیر پروژه فیبرنوری ادامه‌داد: در جهان عمده ترافیک اینرنت بر بستر اینترنت ثابت است، اما در کشور ما برعکس است. اگر ارتباطات ثابت کشور در دهه گذشته کیفیت لازم را پیدا می‌کرد و کاربران از آن استفاده می‌کردند، فشاری که اکنون بر روی اینترنت سیار وجود دارد، کمتر می‌شد؛ اما این اتفاقات رخ نداد و به همین علت برای بهبود کیفیت شبکه ارتباطی نیازمند فیبر نوری بودیم.
معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: توسعه ارتباطات فیبر نوری در دنیا از ۱۰ سال قبل آغاز شده و تقریبا بسیاری از کشورهای پیشرفته تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته است.
وی اضافه‌کرد: برنامه‌ریزی برای ایجاد پوشش در ابتدای دولت سیزدهم انجام و تکالیف دستگاه‌ها و اپراتورها نیز مشخص شد. در سال نخست باید مقررات مربوط به این کار مانند مجوز حفاری در شهرها را مشخص می‌کردیم. در ۶ ماه دوم ۱۴۰۰ و بخش مهمی از سال ۱۴۰۱ بخش مهمی از قوانین مشخص و مصوب شد.

روحانی‌نژاد اظهار داشت: قدم بعدی تامین مالی این پروژه دیربازده بود. در بسیاری از کشورهای جهان، برنامه‌ریزی در این حوزه با حمایت‌های دولت رخ داد و از ابتدای ۱۴۰۲ با تشکیل صندوق توسعه فیبرنوری، مشکل تامین مالی این پروژه حل شد.

وی درباره برنامه پوشش فیبرنوری افزود: برنامه‌ریزی برای پایان امسال، ایجاد هشت میلیون پوشش است که تا کنون ۴.۵ میلیون آن محقق شده است. بخش زیادی از حفاری‌های مربوط به توسعه فیبرنوری انجام شده و تا پایان سال می‌توانیم به عدد هشت میلیون دست پیدا کنیم و در نهایت سال آینده این هدف سخت و چالشی را به نتیجه برسانیم.

روحانی‌نژاد با بیان اینکه شرکت مخابرات از گذشته برای توسعه فیبرنوری مجوز داشته و اکنون با اعطای مجوز به ۹ شرکت دیگر توسعه فیبرنوری سرعت خواهد گرفت، خاطرنشان‌کرد: سه سال زمان کوتاهی برای دستیابی به این هدف بزرگ است، به همین دلیل استان‌های کشور را با توجه به ویژگی‌های شهری و سطح اقتصادی آن‌ها، بین ۱۰ اپراتور تقسیم کردیم و تکلیف شد که هر کدام ۲ یا سه استان را تحت پوشش قرار دهند.

مدیر پروژه فیبرنوری تاکید کرد: برای اینکه اینترنت پرسرعت فیبرنوری با قیمت مناسب به دست کاربر نهایی برسد، مشوق‌های اتصال برای اپراتورها در نظر گرفته شد.

وی گفت: برعکس بسیاری از پروژه‌های دیگر، کلان پروژه فیبرنوری را از شهرهای بزرگ آغاز نکردیم و کار از شهرهای کوچک آغاز شد.

روحانی‌نژاد بیان‌داشت: دیروز همزمان با حضور رییس جمهور در استان البرز، پروژه فیبرنوری در شهر چهارباغ افتتاح شد و در هرمزگان بندر چارک را داشتیم و به این واسطه سعی کردیم عدالت ارتباطی را در کشور برقرار کنیم.

صابر فیضی، مدیرعامل شرکت فناپ‌تلکام نیز در خصوص نیاز کشور به توسعه اینترنت پرسرعت ثابت گفت: فیبرنوری تنها وسیله انتقال اطلاعات است که در مقابل بمب‌های الکترومغناطیس مقاوم بوده و به همین دلیل در صنایع نظامی از آن استفاده می‌شد. گسترش فیبرنوری طی ۱۰ سال گذشته در سطح بین‌المللی سرعت گرفته است در ایران نیز در طول ۳ سال آینده قرار است عقب ماندگی در این بخش جبران شود.

فیضی با بیان اینکه در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین خلأهای کشور در حوزه زیرساخت اینترنت، تمرکز بر روی توسعه شبکه همراه و بی‌توجهی به زیرساخت‌های اینترنت ثابت بوده است گفت: در کنار شهرهای مختلفی که شرکت فناپ تلکام مراحل توسعه فیبرنوری را بر عهده گرفته است، در کلان شهر تهران، البرز و اهواز نیز توسعه زیرساخت فیبر نوری توسط این شرکت در دستور کار قرار گرفته است.

علیرضا صیدی، مدیرعامل شرکت مبین‌نت هم در این نشست حضور داشت و گفت: در جهان از سال ۱۹۸۶ به صورت رسمی از فیبرنوری استفاده می‌شود و پیش از آن در موارد خاص استفاده می‌کردند‌.

استفاده از نسل پنجم، 5G به صرفه نیست اما باید دانست که بستر استفاده از 5G فیبرنوری است و با توسعه آن، 5G معنا پیدا می‌کند.

صیدی همچنین ازمزایای فیبرنوری گفت: فیبرنوری مزایایی زیادی برای استفاده دارد از جمله: سرعت بالا برای آپلود و دانلود، زمان پاسخ‌دهی بالا، مقرون به صرفه، نداشتن محدودیت فاصله، پهنای باند بالا ‌و امنیت بالا.

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک در خصوص گفت: در حال حاضر ۸۴۰ میلیون مشترک فیبرنوری در دنیا در حال استفاده هستندو این تعداد رو به رشد است.

وی افزود: کشورهای زیادی از جمله چین، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی، امارات همگی بالای ۸۶ درصد از فیبرنوری استفاده می‌کنند.

یوسفی‌زاده در ادامه از شروع فعالیت خود در خصوص فیبرنوری گفت: در مهر سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی‌ها شروع شد و در مهر سال ۱۴۰۱ به بخش عملیاتی رسید و اولین شهر، چالوس بود که در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.

در پایان محمدحسن شانه‌ساز‌زاده، مدیرعامل شرکت شاتل در خصوص مهم‌ترین چالش‌ها برای ارایه خدمات FTTX گفت: در این خصوص چالش‌های مختلفی از سوی سازمان‌ها و تکمیل تجهیزات مواجه هستیم، یکی از این موارد: دریافت مجوز واردات تجهیزات مورد نیاز از قبیل ONT و OLT که در این خصوص پیگیری‌های لازم برای تصریح روند آن صورت گرفته است‌.

وی ادامه داد: برای توسعه فیبرنوری در شهرها مجوز حفاری از شهرداری به دلیل بروکراسی‌های خاص خود زمان‌بر است و به همین دلیل برخی از برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این حوزه با تاخیرهای کوتاه‌مدتی مواجه شده است‌.


 
مرجع : ايرنا
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۳۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما