۰

صعود ۵۱ پله‌ای جایگاه فناوری و نوآوری ایران در یک دهه اخیر

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۹
صعود ۵۱ پله‌ای جایگاه فناوری و نوآوری ایران در یک دهه اخیر
صعود ۵۱ پله‌ای جایگاه فناوری و نوآوری ایران در یک دهه اخیر

آی‌تی‌من- سید احمد فاضل زاده، رییس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)  دیروز در آیین افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در تهران گفت: بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در خصوص اقتصادهای نوآور برتر، کشورهای هند، ایران و قزاقستان در منطقه آسیای مرکزی و جنوبی به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار گرفته‌اند.

وی افزود: طبق گزارش‌های شاخص جهانی نوآوری، در بین کشورهایی که طی یک دهه گذشته بیشترین رشد و صعود را داشته‌اند، کشور جمهوری اسلامی‌ایران با ۵۱ پله بیشترین صعود را از رتبه ۱۱۳ به رتبه ۶۲ داشته است.

فاضل زاده ادامه داد: شاخص‌های نوآوری و فناوری جهانی عبارتند از: شاخص خروجی‌های خلاق، دانش و فناوری، پژوهش و سرمایه انسانی و پیچیدگی‌های کسب و کار. ایران در دو شاخص خروجی‌های خلاق و خروجی‌های پس از ترکیه رتبه دوم را در بین کشورهای پیشرو اسلامی ‌به دست آورده است.

فاضل زاده گفت: مقالات تحقیقاتی نماد برونداد علمی ‌و پروانه‌های ثبت اختراع نماد برونداد فناوری و نوآوری است که می‌تواند منجر به تجاری سازی شود. بیشترین تعداد اختراعات ثبت شده در کشورهای ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره جنوبی بوده است و ایران با ۱۷۶۸پروانه ثبت اختراع رتبه ۵۱ جهان را از آن خود کرده است.

رییس مؤسسه ISC گفت: در تمامی کشورهای جهان، تعداد تولیدات علمی‌از تعداد تولیدات فناورانه (پروانه‌های ثبت اختراع) بیشتر است. درصد پروانه‌های ثبت اختراع به انتشارات علمی ‌در کشورهای پیشرو در ثبت اختراعات مانند ژاپن، تایوان، کره و آمریکا به ترتیب ۸۶.۵۱ درصد، ۷۰.۱۶ درصد، ۵۴.۳۴ درصد و ۴۵.۱۳ درصد است.

وی افزود: در بین کشورهای اسلامی ‌به لحاظ تعداد پروانه ثبت اختراع، ایران با ۱۷۶۸ پروانه ثبت اختراع، جایگاه پنجم را از آن خود کرده است. کشورهای عربستان سعودی، مالزی، ترکیه و امارات متحده عربی به ترتیب با ۱۷۰۸۸، ۸۱۱۶، ۵۷۶۵ و ۲۹۴۲ در جایگاه اول تا چهارم کشورهای اسلامی ‌قرار دارند.

رییس موسسه ISC گفت: با توجه به زنجیره ارزش علم و فناوری، باید دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور با برنامه ریزی و اختصاص بودجه مناسب اقدام به ثبت دستاوردهای علمی‌و فناوری در پایگاه‌های ملی و بین‌المللی ثبت اختراعات کنند.
 
 
 
مرجع : موسسه ISC
کد مطلب : ۲۸۲۳۸۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين