۰

شرکت OpenAI: تولید چت‌‌بات‌های هوش مصنوعی بدون استفاده از محتوای دارای حق کپی غیرممکن است

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۵
شرکت OpenAI: تولید چت‌‌بات‌های هوش مصنوعی بدون استفاده از محتوای دارای حق کپی غیرممکن است
شرکت OpenAI: تولید چت‌‌بات‌های هوش مصنوعی بدون استفاده از محتوای دارای حق کپی غیرممکن است

آی‌تی‌من- چت بات‌هایی مانند ChatGPT و تولیدکننده‌های تصویر مانند Stable Diffusion بر روی مجموعه وسیعی از داده‌های گرفته‌شده از اینترنت آموزش داده می‌شوند که بسیاری از این داده‌ها تحت پوشش کپی رایت قرار می‌گیرند.

ماه گذشته، نیویورک تایمز از OpenAI و مایکروسافت که یک در این شرکت هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده و از ابزارهای آن در محصولات خود استفاده می‌کند، شکایت و آنها را به «استفاده غیرقانونی» از محتوای خود برای ایجاد محصولات متهم کرد.

شرکت OpenAI در توضیح به کمیته ارتباطات و انتخاب دیجیتالی مجلس اعیان بریتانیا گفت که نمی‌تواند مدل‌های زبان بزرگ مانند مدل GPT-4 را که فناوری زیرساختی ChatGPT است، بدون دسترسی به آثار دارای حق کپی آموزش دهد.

بنا به گزارش تلگراف، این شرکت اعلام کرد: آنجایی که امروزه کپی رایت تقریباً هر نوع بیان انسانی را شامل می‌شود - از جمله پست‌های وبلاگ، عکس‌ها، پست‌های انجمن، تکه‌های کد نرم افزار و اسناد دولتی - آموزش مدل‌های پیشرو هوش مصنوعی امروزی بدون استفاده از مواد دارای حق کپی غیرممکن خواهد بود.

این شرکت افزود که محدود کردن مطالب آموزش هوش مصنوهی به کتاب‌ها و نقاشی‌های حوزه عمومی خارج از حق کپی‌ که بیش از یک قرن پیش ایجاد شده‌اند، ممکن است نتیجه‌های جالبی به همراه داشته باشد، اما سیستم‌ هوش مصنوعی که پاسخگوی نیاز امروز شهروندان باشد ارائه نخواهد کرد.

شرکت هوش مصنوعی OpenAI ماه گذشته در واکنش به شکایت نیویورک تایمز گفته بود که به «حقوق تولیدکنندگان و صاحبان محتوا» احترام می‌گذارد.

استدلال شرکت‌های هوش مصنوعی برای استفاده از مطالب دارای حق کپی متکی به دکترین قانون «استفاده منصفانه» است، که اجازه استفاده از محتوا را در شرایط خاص بدون کسب اجازه از مالک می‌دهد. توسعه دهنده ChatGPT نیز معتقد است که «از نظر قانونی، قانون حق کپی آموزش هوش مصنوعی را ممنوع نمی‌کند».

شکایت نیویورک تایمز به دنبال شکایات حقوقی متعدد دیگری علیه OpenAI صورت گرفته است. جان گریشام، جودی پیکولت و جورج آر آر مارتین از جمله 17 نویسنده‌ای بودند که در ماه سپتامبر از OpenAI به اتهام «سرقت سیستماتیک در مقیاس انبوه» شکایت کردند.

همچنین سرویس Getty Images، که صاحب یکی از بزرگترین کتابخانه‌های عکس در جهان است، از شرکت Stability AI خالق Stable Diffusion، در ایالات متحده، انگلستان و ولز به دلیل نقض حق کپی شکایت کرده است. در ایالات متحده، گروهی از ناشران موسیقی از جمله یونیورسال موزیک از Anthropic، شرکت تحت حمایت آمازون که پشت روبات چت کلود است، شکایت کرده و آن را متهم به سوء استفاده از اشعار آهنگ‌های دارای حق کپی برای آموزش مدل زبانی‌اش کرده است.

شرکتOpenAI  در بخش دیگری از توضیح ارسالی به مجلس اعیان و در پاسخ به سوالی در مورد ایمنی هوش مصنوعی گفت که از بررسی مستقل اقدامات امنیتی خود حمایت می‌کند.


 
کد مطلب : ۲۸۲۴۷۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما