۰
با تایید شورای نگهبان

انتخابات در ۴ حوزه الکترونیکی برگزار می‌شود

تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۷
انتخابات در ۴ حوزه الکترونیکی برگزار می‌شود
انتخابات در ۴ حوزه الکترونیکی برگزار می‌شود

آی‌تی‌من- محسن اسلامی با بیان برگزاری انتخابات الکترونیک در ۴ حوزه انتخابیه با مجوز شورای نگهبان گفت: وزارت کشور سه سناریو را به شورای نگهبان اعلام کرد مبنی بر اینکه آمادگی دارد در یک هشتم حوزه‌های انتخابیه دارای تعدد کرسی، انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کند.

وی اضافه کرد: در نهایت شورا نگهبان در یک ابلاغیه کتبی اعلام کرد که با برگزاری انتخابات الکترونیک در حوزه‌های انتخابیه آبادان با ۳ کرسی مجلس شورای اسلامی ‌و ۶ کرسی مجلس خبرگان، حوزه انتخابیه رشت و خُمام با ۳ کرسی مجلس شورای اسلامی ‌و ۴ کرسی مجلس خبرگان، قم، جعفرآباد و کَهَک با ۳ کرسی مجلس شورای اسلامی‌ و ۱ کرسی خبرگان و حوزه انتخابیه ملایر با ۲ کرسی مجلس شورای اسلامی‌ و ۲ کرسی مجلس خبرگان موافقت کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ما بر اساس مجوز شورای نگهبان، به این ۴ حوزه انتخابیه اعلام کردیم که باید فرآیند اجرایی برگزاری انتخابات الکترونیک را به سرعت فراهم کنند، افزود: همچنین لازم است آموزش عوامل اجرایی و نظارت و همچنین آموزش عمومی ‌به رأی‌دهندگان از طریق رسانه‌های محلی و شبیه‌سازی در دستور کار باشد. این شبیه‌سازی‌ها در محل‌های برگزاری نماز جمعه، دانشگاه‌ها و اماکن مناسبی که امکان آموزش عمومی ‌و همگانی وجود دارد، انجام می‌شود.

اسلامی ‌گفت: تعیین شعب در این ۴ حوزه انتخابیه انجام شده است و به جهت اینکه ماده ۱۱۰ قانون انتخابات اعلام می‌کند که فرایند رأی‌دهی باید به سهولت انجام شود، به ستادهای انتخاباتی این حوزه‌های انتخابی اعلام کردیم بررسی کنند که چند صندوق برای هر شعبه لازم است. به دنبال این هستیم که تأخیری در امر رأی‌گیری مشاهده نشود.

وی اضافه کرد: کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور مأمور شده است که برگزاری آزمایشی انتخابات الکترونیک را اجرا کند.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه نخستین بار است که شاهد برگزاری انتخابات تمام الکترونیک مجلس شورای اسلامی ‌هستیم، گفت: ۲۳ فرآیند انتخابات به صورت الکترونیک اما ۲ فرآیند اخذ رأی و شمارش آرا به صورت دستی بوده است که در ۴ حوزه انتخابیه نامبرده، این دو فرایند هم به صورت الکترونیکی خواهد بود. امیدواریم نوآوری صورت گرفته، فرصتی را فراهم کند که ما در انتخابات‌های آتی، هم بتوانیم جغرافیای بیشتری را برای برگزاری انتخابات الکترونیک داشته باشیم.

پیش از این محسن اسلامی گفته بود که بر اساس سناریوهای طراحی شده، حوزه‌های دارای تعدد کرسی را به شورای نگهبان معرفی کردیم و اکنون این شورا در حال بررسی کارشناسی است و امید است نظر خود را اعلام کند و ما هم به رسانه‌ها اطلاع رسانی کنیم که کدام حوزه‌های ما به صورت انتخابات الکترونیک خواهد بود.

هادی طحان‌ نظیف سخنگوی شورای نگهبان هم ۲۴ دی ماه در نشست خبری از موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات الکترونیک در برخی حوزه‌ها بنا به پیشنهاد وزارت کشور خبر داده بود.

انتخابات مجلس دوازدهم و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان جمعه ـ ۱۱ اسفندماه ـ سال جاری برگزار می‌شود.

ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ در این دوره برای اولین بار و به ابتکار دولت سیزدهم به صورت کاملا الکترونیک برگزار شد و تمامی‌ داوطلبان، توانستند نام‌نویسی خود را به صورت الکترونیکی قطعی کنند.

در این دوره، به منظور شفافیت مالی که در قانون انتخابات بر آن تاکیدشده است، داوطلبان حتما باید یک شماره حساب غیرتجاری در سامانه بارگذاری کنند که الزاماً از این شماره حساب برای هزینه‌های انتخاباتی استفاده شود.

پس از اعلام نتایج از سوی هیأت‌های اجرایی، داوطلبانی که صلاحیتآنها احراز نشد به هیأت‌های نظارت اعتراض کردند و بنا بر نظر شورای نگهبان: بیش از ۲۱ هزار پرونده از واجدین شرایط در هیأت‌های نظارت استانی مورد بررسی قرار گرفت که بیش از ۵۲ درصد از این افراد تایید صلاحیت شدند. با این حال داوطلبانی که باز به نتایج هیأت‌های نظارت معترض بودند حق اعتراض به شورای نگهبان برای آنها محفوظ بود از این رو ۹ هزار و ۴۹۷ نفر ثبت اعتراض کردند و براساس قانون زمان اظهارنظر شورای نگهبان یک ماه (۳۰ روز) است.

سرانجام کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ به مدت یک هفته از ۳ تا ۹ اسفند می‌توانند تبلیغات انتخاتی کنند و ۱۰ اسفند ممنوعیت تبلیغاتی اعلام و ۱۱ اسفند ماه نیز انتخابات در سراسر کشور برگزار می‌شود.

 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۲۵۰۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما