۰

تناقض شعار وزیر صمت برای توسعه فناوری‌های نوین با واردات انبوه آیفونِ از رده خارج

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۹
تناقض شعار وزیر صمت برای توسعه فناوری‌های نوین با واردات انبوه آیفونِ از رده خارج
تناقض شعار وزیر صمت برای توسعه فناوری‌های نوین با واردات انبوه آیفونِ از رده خارج

آی‌تی‌من- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌های فعال در یک حوزه تجاری صرفاً به‌خاطر استفاده از منافع ارزی وارد آن‌ کسب‌وکار شده‌اند، بر لزوم تمرکز بر صنایع تکنولوژی‌محور تأکید و اعلام کرده است: شاخص‌های جدیدی مثل ارزبری بهینه باید به‌ معیارهای رتبه‌بندی شرکت‌های برتر اضافه و لحاظ شوند.

همچنین وزیر صمت در همایش معرفی شرکت‌های برتر ایران دستور داد مرکز رصد فناوری‌های نوین صنعتی برای توسعه کسب‌وکارها تأسیس شود.

هرچند برنامه‌های جدید وزارت صمت بر توسعه کسب وکارها مبتنی بر فناوری‌های نوین متمرکز شده است با این حال موضوعاتی مثل تخصیص صدها میلیون دلار ارز به کالاهای غیرضرور همچنان محل سؤال است،
به‌عبارت دیگر هرچند با وجود برنامه‌های توسعه‌محور وزارت صمت که می‌تواند اجماع عمومی در دولت را نیز به‌همراه داشته باشد تأکید بی‌ملاحظه بر تخصیص ارز برای واردات کالاهایی مثل آیفون‌های پایین‌رده محل اشکال و سؤال جدی است.

در واقع هرچند این وزارت‌خانه نقش هماهنگ‌کننده بالادستی در حوزه تولید و تجارت را به‌عهده داشته است و همه‌ساله مدیریت منابع ارزی 35 میلیارد دلاری با بدنه مدیریتی این مجموعه است اما به‌نظر می‌رسد در خصوص کنترل‌های بدیهی در حوزه تخصیص ارز همچنان چالش‌های جدی در آن وجود دارد.

با وجود حساسیت افکار عمومی پیگیری انجام‌شده برای شفاف شدن ماجرای تداوم بی‌ضابطه تخصیص ارز برای واردات آیفون مدل 13 و پایین‌تر که هم‌اکنون از خط تولید خارج شده‌اند (ری‌پک و رفرش) اتفاق خاصی در این مجموعه مبنی بر تغییر سیاست‌ها رخ نداده است.

این عدم توجه به موضوعاتی چنین بدیهی در خصوص تخصیص منابع محدود ارزی در حالی است که خبرها حاکی از تخصیص رقم قابل توجه ارز برای واردات گوشی‌های تلفن همراهی است که از رده خارج شده‌اند و حتی می‌توان صفت بنجل را هم به آنها نسبت داد.

به گزارش تسنیم، شهریور ماه امسال در مکاتبه رسمی معاون سازمان توسعه تجارت موضوع رفرش و ری‌پک بودن آیفون‌های وارداتی از گمرکات کشور به‌صراحت مطرح شد اما با وجود این، وزارت‌ صمت و بانک مرکزی در آشفته‌بازار تخصیص ارز صادراتی به این موضوع نیز واکنشی نشان نداده‌اند.
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۸۲۵۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما