۰
رییس سازمان رگولاتوری:

بار ترافیکی از اینترنت همراه به سمت ثابت می‌رود

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۱
بار ترافیکی از اینترنت همراه به سمت ثابت می‌رود

آی‌تی‌من- امیرمحمدلاجوردی در نشست بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای که صبح دیروز (سه شنبه ۳ بهمن ماه) با حضور مدیران عامل اپراتورهای سیار و برخی از اپراتورهای ثابت برگزار شد با اشاره به اینکه همزمان با افزایش تعرفه مواردی با اپراتورها توافق شده است، گفت: مقرر شد که تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد سایت‌های نسل پنجم تلفن همراه تا ۱۰ درصد افزایش یابد. همچنین پوشش نسل چهارم تلفن همراه تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۹۶ درصد برسد و میانگین سرعت اینترنت ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به لزوم توسعه شبکه سیار و ثابت افزود: فرکانسی که برای توسعه نسل پنجم در نظر گرفتیم بین ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ است این فرکانس در کمیسیون مصوب شده و مزایده این فرکانس به زودی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی همچنین گفت: اپراتورهای ارتباطی و مدیران مسائلی را در خصوص سرمایه گذاری مطرح کردند که باید به این موضوع اشاره کرد که وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات وظیفه خودش می‌داند که توسعه ارتباطات با کیفیت را در دستور کار قرار دهد و متناسب با نیاز مردم درخواست‌های مردم و شبکه‌های ارتباطی را هم توسعه دهد به همین منظور در دولت سیزدهم دو موضوع مهم را در توسعه شبکه ارتباطی داریم که موضوع اول توسعه شبکه ارتباطات ثابت مبتنی بر توسعه فیبرنوری است که تا انتهای دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری فراهم می‌شود و این در کشورهای مشابه و یا با وسعت کمتر از کشور ایران قابل بررسی است.

وی ادامه داد: ما با همکاری و همراهی اپراتورهای ارتباطی این پروژه را اجرا می‌کنیم و قول می‌دهیم به ۲۰ میلیون تا پایان دولت سیزدهم و امسال به ۸ میلیون پوشش برسیم. در حال حاضر به بیش از ۵ میلیون پوشش فیبرنوری رسیدیم و قطعاً با توجه به ادامه فعالیت اپراتورها این عدد بالاتر می‌رود.

لاجوردی در ادامه گفت: توسعه دسترسی شبکه سیار را هم در دستور کار داریم از جمله اینکه توسعه مبتنی بر نسل پنجم را با ایجاد فرکانس ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ در نظر داریم که با اجرای این پروژه علاوه بر توسعه ارتباطات ثابت شبکه سیار هم ارتقا پیدا می‌کند هرچند با تنظیم‌گری باید مدیریت کنیم تا بار ترافیکی از همراه به سمت ثابت برود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات معتقد بر این است که افزایش کیفیت بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست، گفت: تلاش کردیم با کمک مردم و اپراتورها با تغییر تعرفه بتوانیم شرایط توسعه‌ای را برای اپراتورها شتاب دهیم.
 
در صورت عدم توسعه اپراتورها جریمه می‌شوند
وی افزود: موضوع افزایش تعرفه از ابتدای دولت مطرح بوده و جلسات مختلفی به همین منظور برگزار شده است و در نهایت به این موضوع رسیدیم که این افزایش باید منوط به سرمایه گذاری در شبکه باشد و به این منظور الحاقیه پروانه‌ای امضا شده است که درصورت اجرا نشدن اپراتورها مشمول جریمه می‌شوند.

وی ادامه داد: با اپراتورها توافق شده که بسته‌های موجود اینترنت اعم از بسته‌های که از طرف سازمان تنظیم مقررات تأیید شده و همچنین بسته‌های خاص هیچ کدام حذف نشود و قیمت ترافیک داخلی تغییری نکند. این افزایش تعرفه فقط ۳۴ درصد است.
 
استفاده 4 میلیون نفر از اینترنت هدیه دولت
لاجوردی به بسته اینترنت رایگان دولت اشاره کرد و گفت: از ۱۲ دی ماه هدیه‌ای در حدود ۱۰ گیگابایت به مردم هدیه دادیم که در حال حاضر ۴ میلیون نفر از هدیه رایگان دولت استفاده می‌کنند.

وی در خصوص نظارت بر اپراتورهای ارتباطی گفت: به صورت لحظه‌ای توسعه اپراتورها رصد می‌شود و میزان پیشرفت اپراتورها در توسعه شبکه نسل پنجم و نسل چهارم و افزایش سرعت آنها برای مردم در سامانه نت سنج پلاس قابل مشاهده است.

لاجوردی در خصوص وضعیت فیبر نوری و برقراری اتصال گفت: امسال تمام توان را برای پوشش فیبرنوری قرار دادیم و تلاش داریم تا از سال آینده موضوع اتصال فیبرنوری را انجام دهیم.

وی در خصوص داده‌های تحلیلی سامانه ۱۹۵ گفت: به زودی داده‌های تحلیلی ۳ سال گذشته سامانه ۱۹۵ از جمله میزان شکایت و نحوه رسیدگی و مدت زمان پاسخگویی و… اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین گفت: یکی از موضوعاتی که مطرح است بحث انتقال از شبکه مبتنی بر ADSL به شبکه مبتنی بر فیبرنوری است و اکنون حدود ۱۱ میلیون مشترک در شبکه ADSL داریم و انتقال از فناوری قدیمی‌به شبکه مبتنی بر فیبر یکی از موضوعاتی است که می‌تواند جهش در میزان اتصال را فراهم کند و یکی از کارهای دیگری که با برخی از اپراتورهای فعال در حوزه فیبر پیش می‌بریم بحث استفاده و تخصیص برخی از باندهای فرکانسی است که بتوانیم به اپراتورها اختصاص دهیم تا در بازه زمانی کمی، اتصال کاربر را فراهم کنند و موضوع اتصال مبتنی بر فیبر انجام شود.

لاجوردی افزود: موضوع دیگری که با کمک وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم بحث استفاده از زیرساخت‌های این وزارتخانه است که بتوانم امکان اتصال سریع‌تر را فراهم کنیم و موضوع بعدی یارانه‌ای است که وزارت ارتباطات به اپراتورهای ارتباطی برای بحث اتصال می‌دهد و در سال آینده روی این موضوع تمرکز ویژه ای خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای برخی از مراکز خاص مصوبه‌ای برای اتصال و هزینه‌های مرتبط داشتیم که از مودم گرفته تا تامین هزینه سرویس که مصوبه کمیسیون بود و در دستور کار است و سال آینده عملیاتی شود.

 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۸۲۵۴۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين