۰

داروی طراحی شده با هوش مصنوعی وارد فاز آزمایش انسانی شد

تاریخ انتشار
دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۴
داروی طراحی شده با هوش مصنوعی وارد فاز آزمایش انسانی شد
داروی طراحی شده با هوش مصنوعی وارد فاز آزمایش انسانی شد

آی‌تی‌من- شرکت اینسیلیکو (Insilico Medicine) که یک شرکت بیوتکنولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی مستقر در هنگ کنگ و شهر نیویورک است، اعلام کرده که داروی جدید IBD طراحی شده با هوش مصنوعی آن با نام ISM5411  وارد فاز اول آزمایش بالینی شده است.

این پنجمین داروی طراحی شده با هوش مصنوعی از سوی اینسیلیکو است که وارد خط تولید می‌شود.

به گفته الکس ژاورونکوف، موسس و مدیر عامل اینسیلیکو، در صورت تایید، این اولین دارویی خواهد بود که با مسدود کردن دامنه پرولیل هیدروکسیلاز (PHD)، پروتئینی که ژن‌های محافظت از سد روده بدن را تنظیم می‌کند، می‌تواند بیماری التهابی روده را درمان ‌کند.

به گفته کلینیک مایو، IBD، که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است، باعث علائم ناتوان کننده‌ای شامل درد شکمی، اسهال، خستگی، کاهش وزن و خونریزی مقعدی می‌شود.

ژاورونکوف گفت: این بیماری در سراسر جهان صنعتی رو به افزایش است، اما در حال حاضر هیچ روش دارویی نداشته و درمان‌های اندکی برای آن وجود دارد.

بسیاری از داروهای فعلی برای IBD ضد التهاب هستند و برای اثربخشی به سرکوب سیستم ایمنی متکی هستند.

ژاورونکوف گفت: این کار مجموعه ای از خطرات خود را دارد، زیرا سرکوب سیستم ایمنی می‌تواند منجر به عفونت مزمن و بیماری‌های تومور شود.

بیماران مبتلا به این بیماری به طور قابل توجهی پروتئین PDH بیشتری تولید می‌کنند.

تیم تحقیق و توسعه اینسیلیکو از موتور هوش مصنوعی مولد Chemistry42برای طراحی مولکولی برای مسدود کردن PDH و تولید ژن‌هایی که از سد روده محافظت می‌کنند، استفاده کردند.

به گفته ژاورونکوف، Chemistry42 مشابه ChatGPT است که به جای تولید مقاله و شعر با اجرای دستورات متنی بر اساس داده‌های موجود، از داده‌های بیولوژیکی و شیمیایی برای طراحی یک مولکول کاملاً جدید استفاده می‌کند.

ژاورونکوف گفت: پلتفرم هوش مصنوعی ما تعدادی مولکول ممکن را طراحی و آنها را رتبه بندی کرد. سپس تیم تحقیق و توسعه ما تعدادی از این مولکول‌ها را سنتز و آزمایش کرد.

او خاطرنشان کرد که یک داروی خوراکی ISM5411، بدون تاثیر گذاری بر سایر اندام‌ها، تنها بر روی روده اثر می‌گذارد.

ژاورونکوف گفت که داروی IBD اینسیلیکو رسماً آزمایشات خود را بر روی 76 داوطلب سالم در استرالیا آغاز کرده است تا ایمنی و تحمل آنها با افزایش تدریجی دوزها ارزیابی شود.

اینسیلیوک قصد دارد پس از تکمیل فاز آزمایشی اول، یک کارآزمایی بالینی چند مرکزی بین‌المللی را در ایالات متحده، چین و سایر مکان‌ها با سه گروه درمانی و یک گروه دارونما راه‌اندازی کند.
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۵۹۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما