۰
وزیر ارتباطات در اجلاس وزرای دیجیتال عضو سازمان شانگهای:

انحصار شرکت‌های بزرگ فناوری را باید شکست

تاریخ انتشار
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۱
انحصار شرکت‌های بزرگ فناوری را باید شکست
انحصار شرکت‌های بزرگ فناوری را باید شکست

آی‌تی‌من- عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجلاس وزرای دیجیتال کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در شهر آلماتی کشور قزاقستان برگزار شد، با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بر خاتمه شرایط فاجعه بار در غزه از جمله توقف تخریب عمدی زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی آن تاکید کرد.

وی با بیان اینکه وظیفه ما در اینجا همکاری و یافتن راه‌هایی برای فضای مجازی امن‌تر، عادلانه‌تر و پررونق تر است، افزود: دگرگونی دیجیتال یک روند جهانی است که ملت‌ها، دولت‌ها و مدل‌های کسب و کار سنتی را متحول می‌کند و در کاهش فساد، افزایش اشتغال، بهبود شفافیت و کاهش فقر و نابرابری مهم است.

وزیر ارتباطات با بیان اقدامات ایران در حوزه تحول دیجیتال، گفت: ایران از یک سو بسیاری از پلتفرم‌های دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و سایر خدمات آنلاین سراسری را خود ایجاد کرده و از سوی دیگر با راه اندازی فاز اول پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که بیش از 90 درصد سازمان‌ها را با 3000 سرویس به هم متصل می‌کند، حکمرانی دیجیتال را توسعه داده است. همچنین با تصویب «قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» در سال 2023 راه را برای توسعه دولت هوشمند و ارائه داده‌های دولتی به بخش خصوصی با چارچوبی خاص هموار کرده است.

وی با بیان اینکه فیبر نوری در ایران اکنون بیش از 5 میلیون و 500 هزار خانوار را در کشور تحت پوشش می‌دهد، تصریح کرد: دسترسی 100 درصدی جمعیت شهری به اینترنت و پوشش 94.5 درصدی در مناطق روستایی، زیرساخت مناسبی را برای رشد اقتصاد دیجیتال فراهم کرده است و در سال 2023 سهم بازار اقتصاد دیجیتال ایران 7.9 درصد از کل تولید ناخالص داخلی بوده است و برنامه ریزی شده تا سهم آن در برنامه هفتم توسعه کشور دو برابر شود.

وی با تاکید به اینکه فضای مجازی آینده باید چندقطبی باشد، افزود: برای از بین بردن انحصاراتی که شرکت‌های بزرگ فناوری از آن بهره می‌برند، ما در سازمان همکاری شانگهای باید متحد بمانیم تا صدای قوی‌تری در رویه‌های تصمیم‌گیری بین‌المللی داشته باشیم و نقشی کلیدی در آینده دنیای دیجیتال داشته باشیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: معتقدم که با یکپارچه‌سازی و اتصال پلت‌فرم‌های دیجیتالی که تجارت بین ملت‌هایمان را ارتقا می‌دهند و ایجاد مراکز داده مشترک، می‌توانیم همکاری خود را افزایش دهیم و به سرمایه گذاری برای توسعه راه حل‌های هوش مصنوعی برای توسعه پایدار اقدام کنیم.

زارع پور در پیشنهادی در زمینه همکاری‌های مشترک گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های دیجیتال مانند شبکه‌های فیبر نوری فرامرزی، مراکز داده و ارتباطات ماهواره ای است و ایران می‌تواند توسعه و گسترش زیرساخت‌های دیجیتال مانند شبکه‌های فیبر نوری، فناوری 5جی و شبکه‌های ماهواره ای را از طریق قلمرو خود که در مرکز جاده ابریشم دیجیتال قرار دارد، تسهیل کند.

وزیر ارتباطات سخنرانی خود را با این عبارت پایان داد که داده نفت دنیای امروز است و به امید ساختن فردای دیجیتالی بهتر اعضا را به مشارکت جدی‌تر و سریع‌تر برای استخراج ارزش از این نفت جدید فرا خواند.
 
 
 
 
کد مطلب : ۲۸۲۶۲۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما