۱
منتظر بمب‌های خبری بیشتر باشید

شرکت‌های مشابه «کوروش کمپانی» فعالند

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۹
شرکت‌های مشابه «کوروش کمپانی» فعالند
شرکت‌های مشابه «کوروش کمپانی» فعالند

آی‌تی‌من- محمدرضا سبزعلیپور، رییس مرکز تجارت جهانی ایران، در واکنش به سوء استفاده برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی از مردم آن هم در سایۀ ناآگاهی و عدم نظارت دستگاه‌های ذیربط نظارتی و قضایی، نسبت به کلاهبرداری‌های بزرگ دیگری هشدار داد و خواستار آگاهی و مراقبت بیشتر دولت و سایر مسوولان و دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قضایی شد و گفت: متأسفانه هر از چندگاهی سر و صدایی از طریق رسانه‌ها در جامعه بلند می‌شود که آهای، فلان شخص و یا فلان شرکت سر تعداد زیادی مردم کلاه گذاشته و صدها و یا هزاران میلیارد پول این جماعت را به جیب زده و متواری شده. بعد از بروز این‌گونه حوادث تازه اما و اگرها و سوالات متعدد شروع می‌شود که چرا اینطوری شد که آنطوری شد؟ و همه به دنبال مقصر می‌گردند تا تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر آن بشکنند.

وی افزود: آخرین مورد این نوع کلاهبرداریها که چند روز پیش سر و صدای زیادی در کشور و حتی در رسانه‌های خارجی برپا کرد، کلاهبرداری مجموعه‌ای به‌نام (کوروش کمپانی) تحت مالکیت و مدیریت جوان 27 ساله‌ای بنام امیرحسین شریفیان بود که طی عملیات متقلبانه این شخص بر اساس برآورد‌های غیر رسمی، حدود 2 هزار میلیارد تومان پول مالباختگان به غارت رفت. اگر فرض کنیم قربانیان برای خرید هر گوشی آیفون، نفری 20 میلیون تومان به وی پرداخت کرده باشند، تعداد مالباختگان کوروش کمپانی به حدود 100 هزار نفر می‌رسد.

علیپور گفت: پس از علنی شدن این کلاهبرداری و فرار متهم، سوالات و اظهارنظراتی از این دست شروع شد:

چرا دولت جلوی کوروش کمپانی را زودتر نگرفت؟ چرا قوه قضائیه زودتر اقدام نکرد؟ چرا نیروی انتظامی ‌و اداره اماکن هرگز به سراغش نیامد؟ چرا با شرکتی که هرگز ثبت نشده و قلابی بوده برخورد نشد، در صورتی که مغازه کوچکی که پروانه کسب ندارد، فوراً تعطیل و پلمپ می‌شود؟ چرا برای شرکت قلابی و سرباز فراری، حساب‌های بانکی متعدد باز شده بود؟ چرا صدا و سیما برای یک مجموعه قلابی این همه تبلیغ کرد؟ چرا این تعداد سلبریتی صرف گرفتن پول هنگفت برای این کلاهبردار تبلغ کردند و مردم را گمراه کردند؟ یک سرباز فراری چگونه از کشور خارج شد؟ و.... ده‌ها سوال و اظهارنظر دیگر.... که البته بخشی از این سوالات و اظهارت منطقی و درست است.

وی گفت: اما هیچ‌کس نگفت که چرا مردم اینقدر زود باور بودند؟ چرا باور کردند که شخصی در راه رضای خدا می‌خواهد گوشی آیفون 50 میلیون تومانی را به آنان 20 میلیون تومان بفروشد؟ چرا کسی نمی‌گوید که ناآگاهی و بیش از آن، حرص و طمع زیاد، پول مردم را به باد داد؟ درکل تقصیر مالباختگان کمتر از تقصیر مسوولان نیست.

سبزعلیپور افزود: پس از چند روز که اوضاع آرام می‌شود و سر و صداها می‌خوابد، دوباره مردم و مسوولان همه چیز را فراموش می‌کنند و اوضاع را به حال خود رها می‌کنند و منتظر می‌مانند تا اتفاقات و حوادث جدیدی از همین دست مجدداً رخ دهد.

در همین راستا باید عرض کنم که طبق اطلاعات واصله، هنوز تعدادی شرکت در حال فعالیت هستند که نوع فعالیت آنان مشکوک و دارای شائبه است و به نظر میرسد که تا چند ماه آینده سر و صدای سوءاستفاده و بنوعی کلاهبرداری آنان نیز مثل بمب منفجر خواهد شد.

این شرکت‌ها علی الظاهر در حال فعالیت سالم و بی شبهه هستند و تبلیغات آنان نیز همه روزه در رسانه‌ها به چشم میخورد. البته هماکنون تعدادی از سلبریتی‌ها نیز برای شناساندن این شرکت‌ها و جلب اعتماد مردم برای این مجموعه‌ها تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: روش کار این شرکت‌ها به این شکل است که کالای قسطی به مردم می‌فروشند و در ازای فروش کالا، از مردم چک‌های بلندمدت چند ساله و ظاهراً بدون سود و ضامن می‌گیرند. تا اینجای کار، همه چیز عادی است و خریدار و فروشنده هر دو راضی هستند.

به نظر میرسد که این شرکت‌ها کالاهای خود را هم به‌صورت امانی و یا بلندمدت از اشخاص، شرکت‌ها و کارخانجات خریداری و تحویل می‌گیرند و پول نقدی نمی‌پردازند.

علیپور با طرح این سوال که اگر این شرکت‌ها همه کالاهای خود را با اقساط بلندمدت می‌فروشند و از هیچکس پول نقد نمی‌گیرند، پس هزاران میلیارد پول تبلیغات صدا و سیما و رسانه‌ها را از کجا تأمین می‌کنند؟ گفت: رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما تبلیغات را که قسطی و یا چکی انجام نمی‌دهند و فقط نقدی انجام می‌دهند، پس این همه پول از چه طریقی تأمین می‌شود؟

شیوه تأمین نقدینگی کلان این شرکت‌ها بدین شکل است که آنان طبق قراردادی که با بانک‌ها دارند، روزانه و یا هر هفته گونی گونی چک‌های دریافتی از مردم به بانک‌ها می‌دهند و بانک‌ها هم چک‌ها را خرید دین می‌کنند. یعنی پس از کسر سود، مبلغ چک‌ها را به شرکت ذی نفع می‌پردازند و شرکت‌ها از این طریق پولدار و صاحب هزاران میلیارد پول نقد می‌شوند. اصطلاحاً بازاریان به این روش تأمین پول می‌گویند «خُرد کردن چک».

وی تصریح کرد: مشکل اصلی از اینجا آغاز می‌شود که بانک‌ها هزاران میلیارد پول ملت را در ازای هزاران قطعه چک مدت دار مردم آن هم بدون هیچ ضمانتی در اختیار شرکت‌های مذکور قرار می‌دهند و از این پس، بانک‌ها می‌مانند و هزاران شخص بدهکار که چک‌های شان در اختیار بانک‌ها است.

قطعاً همه چک‌ها سر وقت وصول نمی‌شوند و قطعاً بخشی از این چک‌ها برگشت می‌خورد و پس از آن، تازه دعوای بانک‌ها با مردم بدهکار آغاز می‌شود و کار به قوه قضائیه کشیده می‌شود.

این وسط چه کسی برنده و پیروز میدان شده، قطعاً شرکت‌های فوق الذکر که هزاران میلیارد تومان پول ملت را از بانک‌ها تحویل گرفته و چاق و چله شده‌اند و در این میان بابت هیچ چیز به غیر از تبلیغات، پولی پرداخت نکرده‌اند. غالباً دفتر و فروشگاه‌های آنان نیز مالکیتی نبوده و اجاره ای هستند.

رییس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه به مسوولان ذیربط هشدار داد و گفت: کلاهبرداری‌های بزرگی در راه است، پس مسوولان آگاه باشند. مبادا چند ماه بعد چشم باز کنید و بینید که مالکان این شرکت‌ها پول‌ها را به جیب زده و متواری شده‌اند و با این عملیات متقلبانه و در اصل کلاهبرداری‌های بزرگ، خودشان پول ملت را به جیب زده و کارخانجات و فروشندگان کالاها را مغبون و مردم و بانک‌ها را هم به جان هم انداخته و هزینه بالا و سنگینی را هم از نظر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و بین المللی برای کشورمان به‌وجود آورده‌اند.

پس از همین لحظه ضروری و الزامی‌است تا صدا و سیما جهت تبلیغ این شرکت‌ها آگاهانه عمل کند و مسوولان و دستگاه‌های ذیربط نظارتی و قضایی و امنیتی نیز اوضاع و نحوه فعالیت این شرکت‌ها را زیر چشم و تحت نظر قرار دهند تا خدایی ناخواسته سوءاستفاده و کلاهبرداریهای بزرگتری از کلاهبرداری «کوروش کمپانی» در کشورمان رخ ندهد و نه تنها مردم بلکه هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی دیگری نیز متضرر و درگیر نشوند.
 
 
 
مرجع : تسنیم
کد مطلب : ۲۸۲۸۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما