۱
در نشست کمیسیون فناوری ارتباطات و اطلاعات اتاق ایران مطرح شد:

آیین‌نامه توزیع آنلاین دارو، یک سویه تدوین شده است

تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۹
آیین‌نامه توزیع آنلاین دارو، یک سویه تدوین شده است
آیین‌نامه توزیع آنلاین دارو، یک سویه تدوین شده است

آی‌تی‌من- عمده پلتفرم‌های توزیع آنلاین دارو، مدت‌هاست که در انتظار ارائه دستورالعملی دقیق برای نحوه فعالیت خود هستند اما با تعلل وزارت بهداشت، در نهایت معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری به ماجرا ورود کرد و طرح پیشنهادی خودش را در این زمینه ارائه کرد. با این حال اما به موازات این اقدام، وزارت بهداشت نیز آیین‌نامه ارائه خدمات غیرحضوری نسخ الکترونیکی در داروخانه‌ها را تدوین کرد و طبق آن سازمان غذا و دارو را مکلف کرده تا سامانه توزیع آنلاین دارو راه‌اندازی کند. همچنین داروخانه‌های متقاضی توزیع آنلاین دارو و پلتفرم‌های حمل‌ونقل دارو را نیز ملزم کرده تا برای ارسال دارو به این سامانه متصل شوند. این‌ها و نکات دیگر در این آیین‌نامه، مشکلات زیادی برای پلتفرم‌های موجود ایجاد کرده است.

سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری ارتباطات و اطلاعات اتاق ایران، در این جلسه با بیان اینکه در حال حاضر 500 پلتفرم در کشور در حوزه‌های مختلف ثبت شده‌اند، افزود: با وجود فعالیت این تعداد پلتفرم اما قوانین و مقررات دقیقی برای فعالیت آن‌ها وجود ندارد. قانونی که در حال حاضر به آن استناد می‌شود مربوط به سال 82 بوده که اساساً چنین مجموعه‌های پلتفرمی‌با این عمق و وسعت فعالیت، وجود نداشته است.

او با اشاره به اینکه در مورد پلتفرم‌های فروش و توزیع دارو، وزارت بهداشت مسوول تدوین آیین‌نامه بوده است، ادامه داد: متأسفانه در این مورد سازمان غذا و دارو ترک فعل کرده است. ما از نمایندگان این سازمان برای حضور در این جلسه نیز دعوت کردیم اما حاضر نشدند.

آبایی با اشاره به حساسیت‌های وزارت بهداشت درباره حفظ حریم خصوصی بیماران، گفت: اگر اپراتور مرکزی ایجاد شود که اطلاعات بیماران در آنجا و بیرون از پلتفرم‌ها نگهداری شود، مشروط به اینکه پلتفرم‌ها اجازه بازیابی دیتا و استفاده از آن را برای فعالیت‌های مارکتینگ خود داشته باشند، تا حد زیادی مشکلات برطرف خواهد شد.

احمد آتش هوش، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق ایران، نیز گفت: حساسیت‌ زیادی در حوزه توزیع آنلاین دارو وجود دارد. از جمله اینکه اطلاعات بیمار در کجا نگهداری می‌شود.

او افزود: آیین‌نامه‌ای که با تأخیر زیاد از سوی وزارت بهداشت تدوین شده است، قطعاً مورد نظر پلتفرم‌ها نیست و این آیین‌نامه یک‌طرفه نوشته شده است.

آتش هوش ادامه داد: به نظر می‌رسد با قرار گرفتن چند الزام در آیین‌نامه می‌توان مشکلات فعالیت پلتفرم‌ها را حل کرد. الزاماتی مانند این که پلتفرم‌ها به طور خاص ملزم به حفظ حریم خصوصی شوند، تهیه دارو صرفاً از داروخانه صورت بگیرد، صدور فاکتور دارو با مهر و امضای مسوول فنی انجام شود، رعایت قیمت‌های مصوب، تهیه دارو صرفاً بر اساس نسخ الکترونیکی، امکان برقراری ارتباط مستقیم بین بیمار و دکتر داروساز توسط پلتفرم، وجود مسوول فنی دارو برای بسته‌بندی دارو و تعیین نحوه حمل آن و ... . اگر در تدوین آیین‌نامه به این نکات توجه شود این کار شدنی است و مشکلی نخواهد بود.

او درخواست کرد که کمیسیون فاوا نظر کارشناسی و دقیق خود را درباره آیین‌نامه تدوین شده ارائه کند تا اتاق ایران در جلسات مربوط به این موضوع به آن استناد کند.

برخی از صاحبان و فعالان پلتفرم‌های حوزه دارو و سلامت در این جلسه نیز به بیان مشکلات خود پرداختند. تعارض منافع با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، عدم درک ماهیت استارت‌آپی پلتفرم‌ها از سوی دست‌اندرکاران تدوین آیین‌نامه و قوانین و عدم اخذ نظرات بخش خصوصی در تدوین آیین‌نامه از مهم‌ترین نکات مورد تأکید آن‌ها بود.
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۲۸۵۶
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين