۰

شرکت‌های فناور به دنبال ساخت هوش مصنوعی عمومی

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۵
شرکت‌های فناور به دنبال ساخت هوش مصنوعی عمومی
شرکت‌های فناور به دنبال ساخت هوش مصنوعی عمومی

آی‌تی‌من- رسیدن به چنین مفهومی‌که از آن با عنوان هوش مصنوعی عمومی (AGI) یاد می‌شود، ماموریت اصلی شرکت «اوپن ای آی» سازنده «چت جی پی تی» و همچنین بازوهای تحقیقاتی شرکتهای بزرگ فناوری مانند آمازون، گوگل، متا و مایکروسافت است.

این مساله همچنین علتی برای نگرانی دولت‌های جهان است. دانشمندان برجسته حوزه هوش مصنوعی روز پنجشنبه با انتشار تحقیقاتی در نشریه «ساینس» هشدار دادند که کارگزاران هوش مصنوعی بدون نظارت با مهارت‌های «برنامه‌ریزی بلندمدت» میتوانند یک ریسک موجودیتی برای انسان باشند.

اما هوش مصنوعی عمومی ‌دقیقا چیست و چگونه خواهیم دانست که به دست آمده است؟ این مفهوم نباید با هوش مصنوعی مولد اشتباه گرفته شود. هوش مصنوعی مولد سیستم‌های هوش مصنوعی پشت ابزارهایی هستند که سندها، تصاویر و صداهای جدید «تولید می‌کنند» . هوش مصنوعی عمومی  ایده مبهم‌تری است.

«جفری هینتون» از دانشمندان برتر هوش مصنوعی که از او با عنوان «پدرخوانده هوش مصنوعی» یاد شده است می‌گوید که این یک واژه فنی نیست بلکه یک مفهوم جدی است هرچند به خوبی تعریف نشده است.

وی گفت: گمان نمی‌کنم که توافقی بر سر معنای این واژه وجود داشته باشد. من از این واژه به معنی نوعی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنم که تقریبا در تمام کارهای شناختی (cognitive) عملکرد خوبی مانند انسان دارد.
«پی وانگ» استاد دانشگاه «تمپل» (آمریکا) می‌گوید: قرار دادن حرف G (عمومی) در هوش مصنوعی عمومی (AGI) علامتی برای آن افرادی است که هنوز به دنبال انجام کارهای بزرگ هستند. ما نمی‌خواهیم ابزار بسازیم بلکه می‌خواهیم یک ماشین متفکر بسازیم.

اما بدون وجود یک تعریف روشن، دشوار می‌توان مشخص کرد که یک شرکت یا گروهی از محققان چه زمانی به هوش مصنوعی عمومی دست یافته‌اند. دستیابی به هوش مصنوعی عمومی مستلزم فناوری‌ای است که بتواند در گستره وسیعی از وظایف از جمله استدلال، برنامه ریزی و توانایی یادگیری از تجربه، عملکردی مانند انسان داشته باشد.

برخی محققان درصدد رسیدن به اجماعی درخصوص چگونگی سنجش این مساله هستند و برخی دیگر نیز درصدد فهم مساله از جانب خودشان هستند. شرکت «اوپن ای آی» در سان‌فرانسیسکو به هیات مدیره خود مسئولیت داده است تا تصمیم بگیرند که سیستم‌های هوش مصنوعی این شرکت چه زمانی به نقطه‌ای رسیده‌اند که بتوانند عملکرد بهتری از انسان در کارها داشته باشند.

هینتون سال گذشته زمانی که از گوگل جدا شد و نسبت به تهدیدات موجودیتی هوش مصنوعی هشدار داد خبرساز شد. یک مطالعه جدید انتشار یافته در نشریه ساینس می‌تواند این نگرانی‌ها را تقویت کند.

«مایکل کوهن» مولف اصلی این مطالعه و محقق دانشگاه کالیفرنیا خاطرنشان کرد که چنین کارگزار هوش مصنوعی با توانایی برنامه‌ریزی بلندمدت هنوز وجود ندارد اما در حالی که شرکتهای فناوری درصدد ترکیب فناوری روبات‌های گفت‌وگوی امروزی با مهارت‌های برنامه‌ریزی هستند، این فناوری پتانسیل پیشرفت بیشتری را دارد.

وی گفت: دادن این هدف به یک سیستم پیشرفته هوش مصنوعی برای به حداکثر رساندن جایزه خود و سپس در مرحله‌ای گرفتن جایزه از او، به سیستم هوش مصنوعی انگیزه می‌دهد تا انسان را از دور خارج کند.

وی افزود: امیدوارم که افراد حاضر در دولت بطور جدی به این مساله فکر کنند که برای پرداختن به این مشکل به چه قوانینی نیاز داریم.
 
 
 
مرجع : ايرنا
کد مطلب : ۲۸۲۹۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين