مدیرعامل شرکت پویه گام؛
الکامپ باید از نمایش تجهیزات به معماری راهحلها ارتقا یابد
تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۱۱:۵۵
آیتیمن- گفت و گوی ما با آنی خاچکیان مدیرعامل شرکت پویهگام را در ادامه میخوانید.
نمایشگاه الکامپ را چقدر در رشد و توسعه صنعت فناوری اطلاعات مؤثر میدانید؟
نمایشگاه الکامپ بیشتر به عنوان محلی برای نمایش و معرفی تجهیزات فناورانه شناخته میشود؛ در حالی که سایر اجزای حیاتی این صنعت – مانند آموزش، مشاوره، معماری سیستم، ارائه راهحل و خدمات – در آن چندان جایگاهی ندارند. البته این موضوع تا حدی ناشی از شکل بازار و میزان بلوغ شرکتها و مشتریان است. با این حال، این کمبود محسوس است و نیازمند توجه جدی است. به همین دلیل شاید بتوان گفت عنوان مناسبتر برای این رویداد، "نمایشگاه تجهیزات فناوری اطلاعات" است، نه نمایشگاهی جامع برای اکوسیستم نوآوری.
رویدادهایی مانند الکامپ چقدر در معرفی کسبوکارهای این حوزه نقش دارند؟
نقش چنین رویدادهایی را بازار تعیین میکند، و بازار هم عمدتاً به سراغ آنچه میشناسد و آزموده، میرود. در ایران، بازار فناوری اطلاعات هنوز به شکل توسعهیافته شکل نگرفته و نسبت به صنایع بالغتری مثل ساختمان، بسیار کوچکتر است. در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا که فناوری اطلاعات یکی از بزرگترین بازارهاست، ما با چالش جدی روبهرو هستیم.
افزون بر آن، اکوسیستم ما از نظر حکمرانی، آموزش و اجرای پروژههای ساختیافته، فاقد انسجام است. بنابراین، رویدادهایی مانند الکامپ، به تنهایی نمیتوانند تحول ایجاد کنند، مگر اینکه بسترهای ساختاری نیز اصلاح شوند.
چه انتظاراتی از برگزارکنندگان الکامپ دارید؟
بزرگترین نیاز، ایجاد نظم و انعطاف بیشتر در برگزاری نمایشگاه است. همچنین جریان رسانهای قویتر میتواند به بهتر دیده شدن الکامپ و تأثیرگذاری بیشتر آن کمک کند. اینها اقداماتی هستند که میتوانند به ارتقای کیفیت برگزاری منجر شوند.
برای رشد اکوسیستم نوآوری در ایران چه تغییراتی ضروری است؟
ما باید در مسیر رشد، به طور مستمر به دنبال افزایش بلوغ اکوسیستم باشیم. گسستها در این مسیر باید اصلاح و پیوستگی تقویت شود. کسبوکارها باید از تمرکز صرف ، مدیریت کلان و حکمرانی هوشمندانه ارتقا یابند. تنها با این نگاه تحلیلی سیستمی است که پروژهها میتوانند تأثیرگذار و ماندگار باشند.
پیشنهادی برای استارتآپها و فعالان جوان این حوزه دارید؟
با شعری از عطار پاسخ میدهم:
ای بیخبر! بکوش که صاحبخبر شوی
تا راهرو نباشی، کی راهبر شوی؟
در مکتب حقایق پیش ادیب عشق
هان ای پسر! بکوش که روزی پدر شوی
دست از مس وجود چو مردان ره بشوی
تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی
نمایشگاه الکامپ را چقدر در رشد و توسعه صنعت فناوری اطلاعات مؤثر میدانید؟
نمایشگاه الکامپ بیشتر به عنوان محلی برای نمایش و معرفی تجهیزات فناورانه شناخته میشود؛ در حالی که سایر اجزای حیاتی این صنعت – مانند آموزش، مشاوره، معماری سیستم، ارائه راهحل و خدمات – در آن چندان جایگاهی ندارند. البته این موضوع تا حدی ناشی از شکل بازار و میزان بلوغ شرکتها و مشتریان است. با این حال، این کمبود محسوس است و نیازمند توجه جدی است. به همین دلیل شاید بتوان گفت عنوان مناسبتر برای این رویداد، "نمایشگاه تجهیزات فناوری اطلاعات" است، نه نمایشگاهی جامع برای اکوسیستم نوآوری.
رویدادهایی مانند الکامپ چقدر در معرفی کسبوکارهای این حوزه نقش دارند؟
نقش چنین رویدادهایی را بازار تعیین میکند، و بازار هم عمدتاً به سراغ آنچه میشناسد و آزموده، میرود. در ایران، بازار فناوری اطلاعات هنوز به شکل توسعهیافته شکل نگرفته و نسبت به صنایع بالغتری مثل ساختمان، بسیار کوچکتر است. در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا که فناوری اطلاعات یکی از بزرگترین بازارهاست، ما با چالش جدی روبهرو هستیم.
افزون بر آن، اکوسیستم ما از نظر حکمرانی، آموزش و اجرای پروژههای ساختیافته، فاقد انسجام است. بنابراین، رویدادهایی مانند الکامپ، به تنهایی نمیتوانند تحول ایجاد کنند، مگر اینکه بسترهای ساختاری نیز اصلاح شوند.
چه انتظاراتی از برگزارکنندگان الکامپ دارید؟
بزرگترین نیاز، ایجاد نظم و انعطاف بیشتر در برگزاری نمایشگاه است. همچنین جریان رسانهای قویتر میتواند به بهتر دیده شدن الکامپ و تأثیرگذاری بیشتر آن کمک کند. اینها اقداماتی هستند که میتوانند به ارتقای کیفیت برگزاری منجر شوند.
برای رشد اکوسیستم نوآوری در ایران چه تغییراتی ضروری است؟
ما باید در مسیر رشد، به طور مستمر به دنبال افزایش بلوغ اکوسیستم باشیم. گسستها در این مسیر باید اصلاح و پیوستگی تقویت شود. کسبوکارها باید از تمرکز صرف ، مدیریت کلان و حکمرانی هوشمندانه ارتقا یابند. تنها با این نگاه تحلیلی سیستمی است که پروژهها میتوانند تأثیرگذار و ماندگار باشند.
پیشنهادی برای استارتآپها و فعالان جوان این حوزه دارید؟
با شعری از عطار پاسخ میدهم:
ای بیخبر! بکوش که صاحبخبر شوی
تا راهرو نباشی، کی راهبر شوی؟
در مکتب حقایق پیش ادیب عشق
هان ای پسر! بکوش که روزی پدر شوی
دست از مس وجود چو مردان ره بشوی
تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی