۰

اختاپوس، زوپارک و احتمال جاسوسی از مسوولان ما

عـلی اصلان شهلا / مولف
تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۹
Alishahla13@
پیش از این هم شاهد عملیات Zoopark در خاورمیانه بودیم که با استفاده از مهندسی اجتماعی و از طریق اپلیکیشن تلگرام، این بدافزار منتشر شده و انواع و اقسام کارها از جمله ضبط صدا و گزارش موقعیت صاحب گوشی و متن پیامک ها و... را انجام می داد.

در چنین شرایطی ماجرای تاسف باری هفته گذشته روی داد. پیامی از یکی از مدیران رده بالای وزارت ارتباطات، که هنوز هم الگو و استاد دانشجویان این حوزه محسوب می شود، برای دوستانش ارسال شد با این مضمون که «اطلاعیه فوری، فقط تلگرام X نصب کنید. این اپلیکیشن با دور زدن فیلتر ایران قدرت نمایی کرد، دلیل ارایه شدن این نسخه کوتاه شدن دست جاسوس افزارهاست» و در پایان هم فایلی برای نصب ارایه شده. در واقع این آقای مسوول سابق گول تبلیغات فیشینگ را خورده بود و این اپلیکیشن هم بدون اجازه، از طرف ایشان تبلیغ خود را برای همه دوستان و گروه ها فرستاده بود. 

وقتی مسوولی که باید دانش سایبری در بالاترین حد خود را داشته باشد، در جست وجوی راهی برای دور زدن فیلترینگ، این چنین راحت گول فیشینگ بسته شدن تلگرام را می خورد، واقعا چه امیدی به مسوولان سایر وزارت خانه هاست که طبیعتا دانش سایبری کمی دارند؟

آیا واقعا سازمان های جاسوسی کشورهای معاند، برای جاسوسی از مقامات ایرانی، حداقل در سطح معاونان و مدیران کل وزارت خانه ها، نیازی به عملیات جاسوسی پیچیده دارند یا کافی است با کمی ظرافت، نسخه ضد فیلتر تلگرام را قالب کنند.

 
مولف : عـلی اصلان شهلا
کد مطلب : ۲۷۰۴۹۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما