۰

عادی‌سازی اختلال اینترنت

علی شمیرانی / مولف
تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۴
عادی‌سازی اختلال اینترنت
عادی‌سازی اختلال اینترنت

اگرچه اختلال و قطعی‌های اینترنت برای کاربران و کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران مساله جدیدی محسوب نمی‌شود، اما عدم اطلاع‌رسانی، کم اهمیت جلوه دادن این مشکلات و عبور ساده از کنار آن، این پیام را به جامعه مخابره می‌کند که اختلال اینترنت امری عادی است که باید به آن عادت کرده و دنبال علت و جبران هم نباشید.

موارد اختلال اینترنت در ماه‌های گذشته به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است که به جز موارد معدودی که علت آن آتش‌سوزی در مراکز توزیع اینترنت عنوان شد، دلایل باقی موارد روشن نیست.

پیشتر اختلال اینترنت به ماجرای کلادفلر مربوط می‌شد که در آن مقطع وزیر ارتباطات گفته بود «این اختلال چند ساعت در روز تعطیل رخ داده و برطرف شده است. علت آن در حال بررسی است، حتی اگر یک ثانیه ارتباطات مردم مختل شود ما باید پاسخگو باشیم!» اگرچه علت اختلال مذکور مثل برخی دیگر از موارد مشابه، روشن نشد و پاسخی ارایه نشد.

چند روز قبل نیز رییس شرکت ارتباطات زیرساخت آماری از میزان حملات سایبری به شبکه زیرساخت ارتباطی کشور منتشر کرد که نشان می‌داد میزان این حملات از 961 مورد در فصل پاییز سال قبل به 6 هزار و 322 مورد در فصل زمستان جهش یافته است و در ادامه نیز برای مرزبانان شبکه ارتباطی کشور التماس دعا کرده بود.

این که دلایل و زمینه‌های جهش بیش از 6برابری حملات سایبری به زیرساخت‌های ارتباطی کشور چه بوده، مساله‌ای است که روشن نشده، اما در عین حال این گمانه را مطرح می‌کند که کاربران و مشاغل وابسته به اینترنت، احتمالا باید انتظار افزایش اختلال‌ها و قطعی‌های گاه و بیگاه اینترنت را داشته باشند.

در همین حال در بحث فنی اینترنت، وزارت همچنان هر سه نقش کارفرما، مجری و ناظر بر تامین و تضمین کیفیت اینترنت را به عهده دارد و لذا در زمان‌های اختلال اینترنت، خبری از نقش و مسوولیت نهاد دیگری در میان نیست.

به همین جهت نیز مسیر و جهت تمام پرسش‌ها، کاستی‌ها و شکایات احتمالی از وضعیت اینترنت، به خود وزارت ارتباطات باز می‌گردد که نتایج آن نیز تقریبا روشن و «نامعلوم» است.

در نتیجه این که در چنین زمان‌هایی چه خسارات و مشکلاتی برای مردم از دریافت خدمات درمانی وابسته به اینترنت گرفته تا سایر موارد پیش می‌آید و مسوول آن کیست نیز همچنان نامعلوم و ظاهرا بی‌اهمیت است.
 
مولف : علی شمیرانی
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۰۴۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما