۰
آیفون 10 اس مکس 23 میلیون تومان شد

موبایل همراه با ارز در مسیر کاهش قیمت

ساحره چمنی / مولف
تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۴
موبایل همراه با ارز در مسیر کاهش قیمت

آیتی‌من - این روزها سقوط قیمت دلار نه تنها در بازارهایی که وجود و فعالیت شان به نوسان ارز بستگی دارد، رونق ایجاد نکرده، بلکه کسادی هایی هم در پی داشته است.

ما ایرانی ها عادت داریم هنگام بالا رفتن قیمت ها از ارز گرفته تا خوراکی های معمولی، به بازار هجوم می بریم و با بالاترین نرخ حاضر بازار، اقدام به خرید می کنیم و هنگامی که قیمت ها رو به افول می گذارد همه آنچه که خریده ایم را از ترس کاهش قیمت بیشتر، دوباره به بازار برمی گردانیم. بازار موبایل کشورمان هم از این قضیه مستثنی نیست که البته حالا تغییراتی در آن رخ داده و رفتار خریدار و مصرف کننده عجیب تر از پیش شده است.

از اوایل سال به دلیل چند نرخی شدن قیمت ارز و اختصاص ارز دولتی برای واردات، در حالی که انتظار می رفت قیمت ها کاهش پیدا کند، اما کلاهبرداری هایی صورت گرفت و بازار موبایل را که همیشه مستعد نابسامانی و هرج و مرج بود بیش از پیش نابه سامان کرد تا آنجا که گوشی های وارداتی با ارز 4200 تومانی احتکار و توقیف شد و به گفته بسیاری از فعالان بازار از اوایل سال تاکنون هیچ گوشی به شکل رسمی وارد بازار کشور نشده است. 

البته این موضوع در حالی اتفاق افتاده که همزمان با اختصاص ارز دولتی برای واردات گوشی، آخرین مرحله طرح رجیستری اجرایی شد و قرار بود که پای قاچاق از بازار کشور بریده شود.

چند روز پیش فناوران مطلبی منتشر کرد مبنی بر اینکه بازار موبایل کشورمان 80 درصد کوچک شده است؛ این در حالی است که گمرک جمهوری اسلامی ایران مدام خبرهایی مبنی بر افزایش واردات گوشی از کانال های رسمی منتشر می کند. اما اگر سری به بازار بزنید و از یکی دو فروشگاه سوال کنید، متوجه خواهید شد که از اوایل سال تاکنون هیچ گوشی از مبادی قانونی به کشور وارد نشده است.

 بنابراین این سوال پیش می آید که آمار گمرک بر چه اساس است و گوشی هایی که به شکل رسمی وارد کشور شده، کجاست؟! البته این گوشی ها باید از طریق شرکت های رسمی وارد شده باشد؛ یعنی همان هایی که گوشی احتکار کرده بودند و مدیران شان حالا در بازداشت و زندان به سر می برند. 

به هر حال همه آمارها نشان از این دارد که هیچ گوشی از مبادی قانونی وارد نشده، با توجه به اجرایی شدن طرح رجیستری نمی توان این گوشی های جدیدی که هم اکنون در بازار موجود است را نیز گوشی قاچاق نامید و نام مستعارشان شده «گوشی های مسافری» اما به چه قیمتی؟!

اگر مبحث واردات گوشی به کشور از مبادی قانونی که به صفر رسیده را کنار بگذاریم؛ نگاهی به قیمت گوشی از یکی دو ماه پیش، جای شگفتی دارد؛ گوشی های پرچمداری که تا سال ها پیش اگر با قیمت 5–6 میلیون تومانی وارد بازار کشورمان می شد، سروصدا و اعتراضات بسیاری را در پی داشت، این روزها با قیمت 17 تا 39 میلیون تومان به بازار عرضه می شود که این بار نه اعتراضی در پی دارد و نه موجبات تعجب افراد را برمی انگیزد و همه ادعا می کنند وقتی قیمت دلار به بیش از 17–18 هزار تومان می رسد، قیمت یک گوشی هزار دلاری تعجبی ندارد که به بیش از 30 میلیون تومان برسد.

با این حال دیروز رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی و لوازم جانبی خبر از کاهش قیمت ۲۰ درصدی گوشی های تلفن همراه در بازار موبایل داده و اعلام کرده که احتمال تداوم این روند نیز وجود دارد.

مهدی محبی با اشاره به فروشنده شدن افرادی که اقدام به خرید دلار در قیمت های بالا کرده بودند، گفت: از امروز که بازار فروش دلارهای مردمی داغ شده، نگاهی به لیست قیمت گوشی های تلفن همراه نیز نشان می دهد که قیمت محصولات این بازار روند نزولی گرفته است.

رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی و لوازم جانبی با تأکید بر اینکه کاهش قیمت نرخ دلار هم زمان با بالا رفتن فروش دلارهای خانگی می تواند اتفاق خوبی برای فروش تجهیزات وارداتی با نرخ مناسب باشد، گفت: با توجه به کاهش 10 تا 20 درصدی نرخ تابلوی صرافی ها، قیمت موبایل نیز به همین اندازه با توجه به لیست قیمت هایی که چک کرده ام، کاهش داشته است.

محبی درباره اینکه واقعا تأثیر این کاهش نرخ به صورت آنی بر بازار موبایل بوده است؟، گفت: صد درصد هم زمان با کاهش نرخ، تأثیرات آن به صورت لحظه ای بر بازار اعمال می شود زیرا اکثر کالاهایی که اکنون در بازار موجود است، گوشی های مسافری است.

وی تصریح کرد: تازه این میزان کاهش قیمت با تداوم روند کاهشی، ادامه دار خواهد بود و قیمت گوشی های تلفن همراه در بازار به نرخ واقعی نزدیک تر خواهد شد.

اما با توجه به کاهش قیمت دلار و نزول 20 درصدی قیمت گوشی بد نیست نگاهی به بهای موبایل های پرچمدار در بازار بیندازیم؛ آیفون X مکس 64 گیگابایتی حالا با نرخ 23 میلیون تومانی در بازار موجود است. این گوشی 1200 دلار قیمت دارد که با یک حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که بهای این گوشی با دلار بیش از19 هزار تومانی محاسبه می شود.

یا گلکسی نوت 9 که تا یکی دو هفته پیش با قیمت 17 میلیون تومان در بازار معامله می شد حالا به قیمت 15 میلیون تومان در دسترس است. 

بنابراین حالا این سوال پیش می آید که می توان تیتر زد که قیمت گوشی کاهش یافته یا ارزان شده و به نظر شما خواننده گرامی آیا قیمت 15 میلیون تومانی گوشی که بیش از 5 میلیون تومان ارزش ندارد، آيا منطقی به نظر می رسد.

مسوولان اظهار امیدواری می کنند که روند کاهش نرخ دلار ادامه خواهد داشت و این موضوع روی سایر بازارها از جمله موبایل هم بی تاثیر نخواهد بود. بر این اساس باید منتظر بمانیم و ببینیم که آيا قیمت گوشی منطقی خواهد شد یا نه. 

 
مولف : ساحره چمنی
کد مطلب : ۲۷۰۱۵۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين