۰

بازار کامپیوتر، ناامید به سوی شب عید می رود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۲۰
بازار کامپیوتر، ناامید به سوی شب عید می رود
آیتی‌من - به گفته فعالان بازار کامپیوتر در شرایطی که بازار بدون هیچ مشتری به فعالیت خود ادامه می دهد، انتشار این اخبار موجب تشدید رکود حاکم بر بازار شده است. آنان می گوید: از شب عید سال گذشته تا کنون بازار در رکود کامل به سر برده و هیچ امیدی هم به بازار شب عید نداریم.

این درحالی است که طی سال های گذشته همزمان با بازگشایی مدارس، یعنی ماه شهریور، ایام منتهی به عید کریسمس و همچنین ایام منتهی به سال نو خورشیدی (شب عید) بازار خرید و فروش کامپیوتر با افزایش شدید تقاضا برای کالاهای کامپیوتری مواجه می شد؛ اما در یکسال اخیر خبری از رونق در بازارهای کامپیوتر نیست و کسبه با مشکلات بسیاری برای تامین هزینه های خود مواجه شده اند. یکی از فعالان بازار با انتقاد از عملکرد فروشگاه های مجازی می گوید: این فروشگاه ها با ارائه قیمت های پرت، موجب بی اعتمادی خریداران به بازار کامپیوتر می شوند.

به گفته وی، به عنوان مثال یک فروشگاه مجازی قیمت یک مدل نوت بوک را که در بازار در حدود 8 میلیون تومان است در حدود 7 میلیون تومان اعلام می کند و این درحالی است که برچسب ناموجود را روی آن می زند؛ با این حال خریداران با مشاهده قیمت 7 میلیونی کالا، اگر قصد خرید هم داشته باشند؛ تا زمانی که قیمت کالا به 7 میلیون تومان نرسد از خرید خودداری می کنند.

این فروشنده یکی از دلایل رکود بازار را فروشگاه های مجازی می داند و می گوید: یک زمانی ما از سر اجبار کالاهایمان را به همین فروشگاه ها می فروختیم و ضرر هم می کردیم؛ اما حالا این فروشگاه ها خود واردکننده شده اند و فعالان رسمی و باسابقه را به کلی از بازار حذف کرده اند.

کارشناسان اما می گویند که وضعیت تقاضا چه در بازارهای سنتی و چه فروشگاه های مجازی به یک صورت است و رکود در بازارهای سنتی و مجازی کالاهای کامپیوتری محسوس است. با این تفاوت که فروشگاه های مجازی گاه تخفیف هایی برای برخی از کالاهای قدیمی لحاظ می کنند؛ اما کسبه زیر بار فروش کالای تخفیف دار نمی روند. آنها همچنین معتقدند که در زمان هایی که بازار رونق نسبی داشت، کسبه بازارهای سنتی با ارائه قیمت های پرت و غیر منطقی و اعمال قیمت سلیقه ای موجب بی اعتمادی خریداران به بازار شدند و جلب مجدد این اعتماد کاری سخت است.

 
کد مطلب : ۲۷۰۶۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين