۰
تخصیص کوپن‌های الکترونیکی به کارت‌های بانکی

مجلس و بانک مرکزی آماده صدور کوپن الکترونیکی هستند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۲
مجلس و بانک مرکزی آماده صدور کوپن الکترونیکی هستند

آی‌تی‌من- از در جریان بررسی بودجه 98 درمجلس در سال گذشته بازگشت کوپن به اقتصاد ایران مطرح شد، اما کوپنی که از آن حرف زده می‌شد، شباهت زیادی با کوپن‌های کاغذی دهه 60 و 70 شمسی ندارد. برهمین اساس برای نخستین باربانک مرکزی طراحی و آماده‌سازی کوپن‌های الکترونیکی را برعهده گرفته است و هم‌اکنون سامانه اولیه آن آماده شده است.
 
براساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی از جمله گوشت و مرغ با توجه به سیاست دولت برای تامین کالاهای اساسی از طریق کالابرگ الکترونیکی توسط بانک مرکزی با بهره‌گیری از کارت بانکی و کد ملی آماده شد.
رییس کل بانک مرکزی نیز در این باره و در گفت‌وگو با خبرگزاری ایبنا اعلام کرد: بانک مرکزی آمادگی لازم برای اجرای کالابرگ الکترونیکی را دارد.

براساس این گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکشنبه میزبان وزیران صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و همچنین رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود.

عبدالناصر همتی پس از این نشست گفت: از لحاظ نرم‌افزاری بانک مرکزی برای اختصاص کالابرگ الکترونیکی به مردم آمادگی لازم را دارد اما زمان اجرای آن منوط به تصمیمی دولت است. به نوشته تارنمای مجلس شورای اسلامی، در سیستم رفاهی بانک مرکزی اطلاعات همه سرپرست‌های خانوار در استان‌های تهران و البرز بروزرسانی شده و این افراد می‌توانند با بهره‌گیری از کارت بانکی و ارائه کد ملی از سهمیه اختصاص داده شده برای خرید گوشت که به عنوان اولین کالا در این سامانه اجرایی شده است، استفاده کنند.

براساس این گزارش افراد واجد شرایط اخذ سهمیه گوشت با مراجعه به یکی از فروشگاه‌های مجاز و با استفاده از یکی از کارت‌های بانکی معتبر می‌توانند سهمیه گوشت خود را دریافت کنند. این زیرساخت بانک مرکزی برای سایر کالاهای اساسی نیز قابل استفاده است و از سامانه‌های سبد کالا و مانا به طور ترکیبی بهره می‌گیرد.

همچنین سهمیه کالاهای اساسی از جمله گوشت بر اساس اعلام وزارت کار و سازمان هدفمندی برای سرپرستان خانوارها تعریف می‌شود. این سامانه توسط بانک مرکزی آماده شده و آزمایش‌های اولیه آن نیز با موفقیت به پایان رسیده اما هنوز در فروشگاه‌های عرضه کننده کالاهای اساسی اجرایی نشده است.
 
چراغ سبز مجلس به کوپن الکترونیکی
جهانبخش محبی‌نیا عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اعلام بانک مرکزی برای راه اندازی سامانه سهمیه‌بندی کالاهای اساسی گفت: راه‌اندازی این سامانه در راستای قانون بوجه سال 98 است چرا که در قانون تاکید شده است 14 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین کالاهای اساسی و به صورت کالا برگ به دست مردم برسد.

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اگرچه استفاده از واژه «کوپن» ذهنیت نامناسبی به ذهن متبادر می کند و یادآور صف‌های طولانی مدت است اما در حال حاضر برای توزیع عادلانه کالاهای اساسی باید از  مکانیزم کوپنی (استفاده از کالابرگ الکترونیکی) استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سوداگران با استفاده از رانت به راحتی کالاهایی که با ارز دولتی 4 هزار و 200 تومانی تهیه شده را خریداری کرده و با ارز آزاد به فروش می‌رسانند گفت: سیستم توزیع و قیمت گذاری در کشور سلیقه‌ای است به همین دلیل تنها 5 درصد کالاهای دولتی به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد.
 
 
تجربه موفق کارت سوخت در کوپن الکترونیکی؟
طرح بانک مرکزی برای اختصاص کوپن الکترونیکی از طریق کارت‌های بانکی مشابه طرح موفق ثبت‌نام کارت سوخت است که سال گذشته در کشور اجرا شد.

در طرح ثبت‌نام الکترونیکی کارت سوخت، همه مردم می‌توانستند یکی از کارت‌های بانکی خود را انتخاب کرده و از آن به عنوان کارت سوخت نیز بهره‌ببرند. به این ترتیب صرفه‌جویی بزرگی در صدور کارت‌های سوخت به عمل آمد.

براساس آنچا مسوولان بانک مرکزی درباره کوپن الکترونیکی نیز می‌گویند، سهمیه هر فردی روی یکی از کارت‌های بانکی وی تخصیص داده می‌شود و به این ترتیب دیگر خبری از صدور کارت جدید و یا چاپ کاغذ نیست.

این در حالی است که سال گذشته وزارت صنعت در طرح توزیع الکترونیکی گوشت، روش متفاوتی را پیش گرفت که آن طرح شکست خورد.
 
کد مطلب : ۲۷۱۶۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما