۰

هر آنچه گوگل در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان 2019 اعلام کرد (+ ویدیو)

تاریخ انتشار
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۵۸
هر آنچه گوگل در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان 2019 اعلام کرد (+ ویدیو)

آی‌تی‌من- گوگل در روزهای پیش از این رویداد، مواردی را اعلام کرده بود؛ از جمله اینکه اندروید اتوموتیو در اختیار برای توسعه دهندگان قرار می‌دهد. از سوی دیگر، درز اطلاعات راجع به محصولات گوگل مطابق معمول آنقدر زیاد بود که همه تقریبا می‌دانستند در گوگل آی‌او قرار است چه اتفاقاتی بیفتد. با همه اینها بد نیست که به عمده رونمایی‌ها، ابزارهای جدید و اخبار رویداد Google I/O نگاهی سریع بیندازیم.
 
هوش مصنوعی
این روزها هوش مصنوعی در مرکز هر رویداد مهم مرتبط با فناوری قرار دارد و گوگل آی‌او 2019 نیز از این قاعده مستثنی نبود.

گوگل 6 ماه پیش یک چالش 25 میلیون دلاری را با نام AI Impact Challenge راه اندازی کرده بود که دیروز برندگان این مسابقه را از 12 کشور جهان معرفی کرد. این افراد از مبلغ اهدایی گوگل، که به 2 میلیون دلار به ازای هر تیم می‌رسد، برای به کارگیری یادگیری ماشینی به منظور مقابله با چالش‌های مهم جهان استفاده خواهند کرد.

گوگل همچنین در این رویداد از سه پروژه دسترس‌پذیری مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به توان‌یابان و معلولان رونمایی کرد. یکی از این پروژه‌ها یوفونیا (Euphonia) نام دارد و هدفش کمک به افرادی است که مشکل تکلم دارند. Live relay نام پروژه دوم است که قرار است در خدمت افراد با مشکل شنوایی باشد و Diva، پروژه دسترس پذیری سوم گوگل، با این هدف راه‌اندازی شده که افراد بتوانند بدون استفاده از صدا، دستورات خود را به دستیار صوتی گوگل اسیستنت بدهند.

هوش مصنوعی البته در تار و پود صنعت فناوری تنیده شده و گوگل نیز سعی داشت که در این رویداد میزان استفاده خود را از AI به رخ بکشد.

در کنفرانس سال گذشته، گوگل از کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) جدیدی به نام ML Kit رونمایی کرد که به برنامه نویسان امکان می‌دهد از طریق Firebase در اپلیکیشن‌های موبایل از هوش مصنوعی استفاده کنند. امسال نیز این شرکت امکانات تازه‌ای را برای ML Kit معرفی کرد؛ امکاناتی شامل ترجمه، شناسایی اشیا و ردیابی. قابلیت دیگری که به این کیت نرم‌افزاری افزوده شده AutoML Vision Edge نام دارد که به برنامه‌نویسان امکان ایجاد مدل‌های دسته‌بندی سفارشی تصاویر را برای معماری‌های Edge TPU و 2ARM انویدیا می‌دهد. دسته‌بندی تصویر یا Image classification از فناوری‌های مرتبط با پردازش تصویر است که هر تصویر را بنا به محتویاتش در یک دسته‌بندی خاص قرار می‌دهد.

گوگل همچنین اعلام کرد که به زودی و با استفاده از یادگیری ماشینی سرعت عملکرد گوگل اسیستنت ده برابر خواهد شد. گوگل قصد دارد که در سال جاری میلادی، این دستیار صوتی پرسرعت را روی گوشی‌های پیکسل عرضه کند.

این رویداد برای سازندگان اپ‌های صوتی هم خبرهایی داشت و گوگل اعلام کرد که با روزآمدسازی‌های انجام شده در پلتفرم Actions، از این به بعد برنامه‌نویسان قادر خواهند بود یک اکشن را به سوالات how‌ to مرتبط کنند. به این ترتیب اپ‌های مبتنی بر دستیار صوتی گوگل بهتر می‌توانند به سوالاتی که با «چگونه» آغاز می‌شود پاسخ دهند. به این ترتیب اگر کاربر مثلا بپرسد چگونه کروات ببندم (?How to tie a tie) اپلیکیشن می‌تواند اطلاعات مرتبط را در قالب متن، تصاویر و ویدیوهای آموزشی به او ارایه دهد.
 


خبر دیگر این رویداد درباره لنز گوگل بود؛ ابزار جست‌وجوی تصویری و دید کامپیوتری گوگل که قادر به شناسایی هر چیزی در دنیای واقعی از درختان و حیوانات گرفته تا متن و افراد مشهور است، به زودی خواهد توانست با گرفتن دوربین گوشی به سمت منوی هر رستورانی، بهترین غذاهای آن رستوران را به همراه رتبه‌بندی‌ها و معرفی‌های اینترنتی نمایش بدهد.



همچنین اگر دوربین گوشی هوشمندتان را روی یک متن چاپ شده به هر زبانی بگیرید، گوگل لنز، ترجمه آن متن را برای شما می‌خواند. قابلیت‌های دیگری هم به لنز اضافه شده از جمله محاسبه میزان انعامی‌که برای صرف غذا در رستوران باید بدهید.

و اما دوپلکس که سال گذشته گوگل با آن حسابی خودنمایی کرد، ابزار هوش مصنوعی با قابلیت چت به زبان طبیعی است و روی گوشی‌های موبایل عرضه شد. امسال در رویداد Google I/O 2019 گوگل اعلام کرد که این ابزار برای وب‌ هم عرضه می‌شود و از این پس در وب نیز می‌توانید اموری مانند رزرو هتل یا اجاره خودرو را به دوبلکس بسپارید.
 
اندروید
دو ماه پس از معرفی اولین نسخه بتای آندروید دهم، گوگل در کنفرانس Google I/O سومین نسخه آزمایشی بتا را برای Android Q رونمایی کرد.

در کنار این رونمایی، قابلیت جدیدی در این سیستم عامل هم به نام Live caption معرفی شد. این قابلیت امکان نمایش زیرنویس صوت را روی گوشی فراهم می‌کند. به این معنی که ترانه‌ها، پادکست‌ها، تماس‌های صوتی و ویدیویی و صداهای ضبط شده، همه و همه را می‌توان در لحظه با زیرنویس متنی مشاهده کرد.



گوگل همچنین اعلام کرد که تعداد دستگاه‌های اندرویدی فعال ماهانه از مرز 2.5 میلیارد دستگاه گذشته است. علاوه بر این اندروید پای نیز روی 10 درصد کل دستگاه‌های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
دستگاه‌ها
همان‌گونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد، در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل، دو گوشی‌ تازه نیز به خانواده گوشی‌های پیکسل افزوده شد. این گوشی‌های میان رده Pixel 3A و Pixel 3A XL نام دارند.

علاوه بر این نمایشگر هوشمند Nest Hub Max مبتنی بر دستیار صوتی گوگل اسیستنت با صفحه نمایش ده اینچی و دوربین ویدیویی معرفی شد که قرار است از تابستان امسال به بازارها عرضه شود.

 
واقعیت افزوده
در زمینه AR نیز اعلام شد که قابلیت‌های واقعیت افزوده از همین هفته برای سرویس Google Maps روی گوشی‌های پیکسل ارایه می‌شود. همچنین ARCore که کیت توسعه واقعیت افزوده گوگل برای برنامه نویسان است، با ارایه API مختص تصاویر افزوده به کاربران امکان می‌دهد که با گرفتن دوربین موبایل‌شان روی تصاویر دو بعدی، آنها را به صورت زنده تماشا کنند.




اما سرویس مرکزی گوگل، یعنی سرویس جست‌وجو نیز از این کنفرانس بی‌بهره نماند و گوگل اعلام کرد که مدل‌های سه بعدی واقعیت افزوده قابل ناوبری به سرویس جست‌وجوی موبایل این شرکت افزوده شده است. به این ترتیب اگر در مورد یک موضوع؛ مثلا کوسه سفید جست‌وجو کنید، علاوه بر دریافت اطلاعات متنی و ویدیویی، امکان مشاهده محتوای واقعیت افزوده سه بعدی را نیز درباره موضوع خواهید داشت.

ابزار دیگری که گوگل برای سرویس جست‌وجو معرفی کرد، Full Coverage نام دارد که ویژه پیشنهاد موضوعات خبری است. همچنین ابزاری ویژه افزوده شده که جست‌وجوی پادکست‌ها و ذخیره آنها به منظور گوش دادن با دستگاه‌های دیگر را تسهیل می‌کند.‌
 
حریم خصوصی و امنیت
حریم خصوصی این روزها یکی از پر و سر و صدا‌ترین موضوعات فناوری است و رویدادی را نمی‌بینید که در آن، درباره حریم خصوصی صحبت نشود. در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل نیز چند قابلیت مختص حریم خصوصی معرفی شد. یکی از این تازه‌ها، افزوده شدن حالت ناشناس (Incognito Mode) به سرویس Maps در روزهای آینده و سپس یوتیوب بود. حالت ناشناس قرار است تا پایان سال به جست‌وجوی گوگل نیز وارد شود.


گوگل همچنین اعلام کرد که قصد دارد کاربران مرورگر کروم را از شر کوکی‌ها خلاص کند تا رد کاربران در مراجعه به وب‌سایت‌هایی که کوکی ذخیره می‌کنند، باقی نماند. البته زمان مشخصی برای ارایه این ویژگی به طور مشخص اعلام نشد.

در زمینه امنیت نیز گوگل ماه گذشته پیش‌نمایش سرویس جدیدی برای گوشی‌های مبتنی بر اندروید 7 و بالاتر به منظور جلوگیری از حملات فیشینگ را عرضه کرده بود که در جریان Google I/O اعلام شد که این سرویس هم اکنون در دسترس همگان قرار داده شده است.


 
مرجع : VentureBeat
کد مطلب : ۲۷۱۹۲۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما