۰

گوگل گوش دادن به صداهای ضبط شده گوگل اسیستنت را تایید کرد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۳
گوگل گوش دادن به صداهای ضبط شده گوگل اسیستنت را تایید کرد
گوگل گوش دادن به صداهای ضبط شده گوگل اسیستنت را تایید کرد
 
آی‌تی‌من- گوگل روز پنج‌‌شنبه گذشته، پس از اینکه تعدادی از صداهای ضبط شده به زبان هلندی با دستارصوتی هوشمندش افشا شده، تایید کرد که افرادی قادرند صداهای ضبط شده روی گوگل اسیستنت را گوش کنند.

این افشاگری را نخستین بار شبکه تلویزیونی VRT بلژیک انجام داد و اعلام کرد که بیش از یک هزار کلیپ صوتی را بررسی کرده که در این میان، توانسته 153 فایل صوتی را ذخیره کند.

دستیار صوتی گوگل اسیستنت، زمانی  که کاربر با گفتن عباراتی  مثل Ok, Google آن را فرامی‌خواند، به طور خودکار صداها را ضبط می‌کند.

گوگل اعلام کرده که کارگزاران این شرکت برای درک بهتر از الگوهای زبانی و لهجه‌های مختلف، به این صداهای ضبط شده گوش می‌دهند. این شرکت اعلام کرد که این صداهای ضبط شده بر اساس ضوابط کاربری که به کاربران اعلام شده، استفاده می‌شوند.

البته امکان ضبط صدا را می‌توان غیرفعال کرد، اما این کار به معنی از دست دادن بسیاری از امکانات شخصی‌سازی در گوگل اسیستنت خواهد بود.

یک سخنگوی گوگل در این زمینه به Wired گفته است که فقط 2 صدم درصد از تمامی صداهای ضبط شده، پس از حذف مشخصات هویتی کاربران، برای بررسی در دسترس کارکنان قرار گرفته است. اما گزارش VRT نشان می‌دهد که این فایل‌ها حاوی اطلاعاتی قابل شناسایی از افراد، از جمله آدرس و سایر اطلاعات خصوصی کاربران بوده است. مثلا در یک فایل صوتی کاربر نام نوه‌هایش را می‌گوید، کاربر دیگری درباره زندگی عاشقانه‌اش حرف می‌زند و دیگری درباره این صحبت می‌کند که فرزندانش چه سریع دارند بزرگ می‌شوند.

گوگل در سال 2017 نیز تایید کرده بود که وجود یک باگ در اسپیکر‌های Home Mini موجب شده که این دستگاه، حتی وقتی توسط کاربر فعال نشده هم صداها را ضبط کند.

اوایل سال جاری میلادی نیز بلومبرگ در گزارشی افشا کرد که در فناوری صوتی استفاده شده در دستیار هوشمند الکسای آمازون از کارگزاران انسانی برای بررسی صداهای ضبط شده استفاده شده است. آمازون نیز این مساله را تایید کرد.

به نظر می‌رسد که این اقدام گوگل که از سوی VRT افشا شده، نقض قوانین عمومی محافظت از داده‌های اتحادیه اروپا (GDPR) باشد که از ماه مه 2018 اجرایی شده است. بنابراین باید منتظر برخورد این اتحادیه و جریمه گوگل از این بابت بود.

 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۲۴۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما