۰
از پایان آی‌تیونز تا تولد سیستم‌عامل‌های چهارقلو

در کنفرانس توسعه دهندگان اپل چه گذشت

تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۲۱
در کنفرانس توسعه دهندگان اپل چه گذشت
 
iOS 13؛ سیستم عاملی سریع‌تر
یکی از مهم‌ترین خبرهای کنفرانس توسعه دهندگان اپل در سال جاری، معرفی سیستم‌عامل iOS 13 برای دستگاه‌های آیفون بود؛ سیستم‌عاملی که در آن حجم اپ‌ها تا 50 درصد و روزآمدسازی اپ‌ها تا 60 درصد کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که سرعت اجرای اپلیکیشن‌های آیفون تا دو برابر افزایش یابد. قابلیت Face ID نیز در این نسخه از آی‌او‌اس بهبود یافته و سرعت باز شدن قفل آیفون تا 30 درصد سریع‌تر شده است.
 


ویژگی دیگری که به این سیستم‌عامل افزوده شد، حالت تاریک (Dark Mode) سراسری بود؛ به این ترتیب متن‌ها در رابط کاربری به رنگ سفید در پس زمینه مشکی به نمایش درمی‌آید. این ویژگی که مدتی است محبوب شده، امکان ذخیره بیشتر شارژ باتری را هم فراهم می‌کند، ضمن اینکه با کم کردن میزان نور مضر، به بهبود کیفیت خواب و کاهش خستگی چشم کاربر منجر می‌شود.
 
اپل در این سیستم عامل، سیستم Social login را هم معرفی کرد که شبیه چیزی است که در گوگل وجود دارد و با یک بار ورود به حساب کاربری گوگل، می‌توان از همان لاگین برای ورود به شبکه‌های دیگر هم استفاده کرد. اما به گفته اپل، تفاوت social login اپل با گوگل و فیس‌بوک، محرمانگی بیشتر آن است؛ به این معنی که کاربر می‌تواند ایمیل خود را از اپلیکیشن‌های مختلف پنهان کند و به جای آن، اپل ایمیل‌های تصادفی برای کاربر تولید می‌کند. به این ترتیب اپلیکیشن‌ها با آدرس ایمیل متفاوتی مواجه خواهند بود و البته ایمیل‌هایی که به این آدرس‌ها فرستاده می‌شود، به صورت خودکار به ایمیل اصلی کاربر ارسال (Forward) خواهد شد.
 
نسخه بتای iOS 13 هم اکنون برای توسعه دهندگان در دسترس است و نسخه آزمایشی (بتا) عمومی آن نیز در ماه آینده میلادی برای کاربران ارایه خواهد شد. اپل اعلام کرده که نسخه نهایی نیز در پاییز امسال ارایه خواهد شد.
 
iPad OS؛ لباس جدیدی بر تن تبلت‌های اپل
تا کنون آی‌پد‌های اپل نیز از سیستم عامل iOS استفاده می‌کردند. اما در این رویداد اعلام شد که از این پس، تبلت‌های اپل سیستم عاملی اختصاصی خواهند داشت که iPad OS نامیده می‌شود.
 
از جمله ویژگی‌های سیستم‌عامل آی‌پد می‌توان به مواردی همچون قابلیت اضافه کردن ویجت‌ها به صفحه خانگی و شیوه جدید کپی و پیست اشاره کرد.
 

این سیستم‌عامل آی‌پد را به یک دستگاه کامیپوتر دسکتاپ شبیه می‌کند که به ویژه در آی‌پد پرو اپل کارآمد است. در این سیستم عامل امکان app expose همچون سیستم مک وجود دارد. همچنین پشتیبانی از فلش و کارت حافظه به آن افزوده شده است.
 
اپل مرورگر سافاری را نیز برای آی‌پد به روز رسانی کرده که به صورت خودکار ابعاد سایت‌ها را متناسب با آی‌پد تنظیم می‌کند. ضمنا قابلیت استفاده از ماوس نیز در این سیستم عامل گنجانده شده است. پشتیبانی از ورودی مستقیم ویدیو به اپلیکیشن‌ها مثل لایت‌روم ادوبی نیز از ویژگی‌های دیگر این سیستم عامل است.
 
نسخه بتای این سیستم عامل برای توسعه دهندگان از هم اکنون در دسترس است و همچون آی‌اواس، نسخه بتای عمومی در ماه ژوییه و نسخه کامل آن در پاییز ارایه خواهد شد.
 
macOS 10.15 و خداحافظی با آی‌تیونز
از این پس با iTunes به صورت قبلی مواجه نخواهیم بود و اپل آن را به سه اپلیکیشن تقسیم کرده است. این سه اپلیکیشن عبارتند از Apple Music، Podcasts و Apple TV.
 
همچنین اسکرین‌تایم که سال گذشته در iOS معرفی شده بود، به نسخه جدید مک‌او‌اس که کاتالینا (Catalina) نامیده می‌شود، افزوده شده است. علاوه بر این امکان استفاده از آی‌پد به عنوان صفحه نمایش خارجی به این سیستم عامل اضافه شده است.

 
اما ویژگی مهم این سیستم عامل امکان استفاده از مارزیپان است که در قالب پروژه کاتالیست غملیاتی شده است. به این ترتیب توسعه دهندگان می‌توانند اپ‌های آی‌پد را به مک نیز وارد کنند.  تا کنون این امکان برای اپ‌های خود اپل فراهم بود؛ اما از این پس برای نرم‌افزارهای ثالث نیز ارایه شده است.
 
استفاده از تراشه امنیتی T2 اپل برای فعال کردن قفل مک مانند آیفون نیز امکان دیگری است که به مک‌او‌اس افزوده شده و اپل امیدوار است به این ترتیب، از میزان سرقت دستگاه‌های مک کم کند.
 
ویژگی دیگر سیستم عامل macOS 10.15 که Find My نام دارد، امکان ردیابی دستگاه گم شده یا  سرقت شده را می‌دهد، حتی اگر دستگاه به اینترنت متصل نباشد.
 
اپل همچنین کنترل صوتی را از طریق ابزار دسترس‌پذیری برای این سیستم عامل فراهم کرده است.
 
همچون آی‌او‌اس و آی‌پد‌او‌اس، بتای سیستم عامل کاتالینا هم اکنون برای توسعه دهندگان ارایه شده و نسخه بتای عمومی آن ماه آینده و نسخه کامل در پاییز عرضه خواهد شد.
 
Mac Pro؛ یک کامپیوتر پیشرفته و گران قیمت
در حالی که 6 سال از عرضه Mac Pro می‌گذرد، اپل بالاخره نسخه‌ای پرقدرت از این کامپیوتر را معرفی کرد که در پاییز با قیمت حداقل 5999 دلار به بازار خواهد آمد.



این کامپیوتر مجهز به پردازشگر 28 هسته‌ای اینتل Xeon، 1.5 ترابایت رم و 8 درگاه توسعه PCI است. Mac Pro ساختاری ماژولار دارد که توسعه آن را ساده می‌سازد. به همراه این دستگاه ماژول MPX جدید اپل هم ارایه شده که سیستم اختصاصی گرافیکی است و از دو کارت Radeon Pro Vega II ای‌ام‌دی به همراه یک تراشه پردازش ویدیویی Afterburner پشتیبانی می‌کند.
 
اپل همچنین اعلام کرد که نمایشگر مستقل 32 اینچی این شرکت که دارای صفحه نمایش HDR LCD با وضوح تصویر 6K است از پاییز امسال با قیمت 4999 دلار عرضه خواهد شد. این نمایشگر که Pro Display XDR نام دارد، درخشندگی تا 1600 nits را پشتیبانی می‌کند.
 
WatchOS 6
ساعت‌های اپل هم از کنفرانس توسعه دهندگان بی‌نصیب نماندند و از آیفون مستقل شدند. سیستم عامل watchOS 6 به همراه خود یک اپ‌استور اختصاصی دارد و به توسعه دهندگان امکان می‌دهد بی نیاز از اپ متناظر روی آیفون، برای ساعت اپل هم اپلیکیشن تولید کنند. این سیستم عامل امکاناتی همچون اپلیکیشن‌های یادداشت‌های صوتی Voice memo، کتاب‌های صوتی و ماشین حساب را ارایه می‌کند.



همچنین نرم‌افزارهای سلامتی و محاسبه دوره پریود به همراه محاسبه‌گر سروصدای محیط از دیگر قابلیت‌های این سیستم عامل است.


 
مرجع : The Guardian
کد مطلب : ۲۷۲۱۴۹
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما