۰
در نشست خبری مشترک سازمان نصر و سازمان فناوری اطلاعات اعلام شد

بازگشت سخت‌افزاری‌ها و FCPها به الکامپ

32هزار متر مربع فضای مفید نمایشگاهی/ حضور 40 دستگاه دولتی/ سالن ویژه صندوق‌های فروشگاهی/ رقابت 80 استارتاپ در الکام‌استارز
تاریخ انتشار
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۴
برگزاری نشست خبری نمایشگاه الکامپ
برگزاری نشست خبری نمایشگاه الکامپ
 
آی‌تی‌من- چند سالی است که با واگذاری مدیریت نمایشگاه الکامپ به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و همکاری سازمان فناوری اطلاعات با این مجموعه، نشست خبری این نمایشگاه به طور مشترک برگزار می‌شود. با این حال در نشست خبری امسال روسای سازمان نصر و سازمان فناوری اطلاعات تاکید کردند دخالت دولت در نمایشگاه به حداقل ممکن رسیده است.

امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در این نشست خبری و در پاسخ به فناوران درباره برپایی سالن دولت الکترونیکی گفت: 40 دستگاه در قالب 22 غرفه مادر در سالنی به مساحت 2500 متر مربع در نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین 10 سازمان برتر در آخرین ارزیابی دولت الکترونیکی این اجازه را دارند که به طور مستقل و خارج از غرفه دستگاه مادر خود، اقدام به برپایی غرفه کنند.

وی افزود: امضای تفاهم‌نامه‌ها میان سازمان‌های دولتی در حاشیه نمایشگاه و همچنین معرفی خدمات دولت الکترونیکی از برنامه‌های سالن دولت هوشمند است.

ناظمی با بیان این که رشد حوزه استارتاپ‌ها، توجه مقامات دولتی را به خود جلب کرده و بازدید آنها دیگر تنها منحصر به سالن دولت نیست گفت: این فرصتی برای مسوولان دولتی است تا ادراک مناسب‌تری از فضای کسب و کارهای نوپا داشته و در این فضا نقش‌آفرینی کنترل شده‌ای داشته باشند به نحوی که این نقش‌آفرینی منجر به مداخله دولت نشود. در همین راستا بخشی برای پذیرایی از میهمانان دولتی در الکام‌استارز درنظر گرفته شده تا امکان گفت‌وگو میان دولت و بخش خصوصی فراهم باشد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر این که رویکرد دستگاه‌ها، معرفی خدمات دولت الکترونیکی خواهد بود گفت: برخی از دستگاه‌های دولتی بنا به ملاحظاتی ترجیح دادند در سالن‌های دیگر الکامپ حضور یابند. از جمله شهرداری تهران با توجه به ارتباط تنگاتنگی که با استارتاپ‌ها دارد در سالن الکام‌استارز مستقر شده است.
 
چاپ بروشور کاغذی برای دولتی‌ها ممنوع!
ناظمی با بیان این که تمام دستگاه‌های حاضر در سالن دولت الکترونیکی از چاپ بروشور کاغذی منع شده‌اند گفت: در جهت حمایت از محیط زیست به همه دستگاه‌ها تکیف شده تا به جای انتشار بروشور، فایل آن را به صورت الکترونیکی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

وی با بیان این که تلاش کرده‌ایم دولت کم‌ترین دخالت را در نمایشگاه داشته باشد گفت: حیات یک نمایشگاه در گرو بازدیدکنندگان است و طبیعی است که انتقال نمایشگاه الکامپ از سئول به شهر آفتاب، تاثیری منفی بر کسب و کار شرکت‌های حاضر در این رویداد می‌گذارد. بنابراین ضمن عذرخواهی از شهروندانی که به دلیل برگزاری الکامپ در ترافیک می‌مانند، فکر می‌کنیم کمک به توسعه اقتصاد کشور بخشی از مسوولیت اجتماعی همه ماست.
 
نخستین حضور صندوق‌های فروشگاهی در الکامپ
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که قانون صندوق‌های فروشگاهی سال گذشته تصویب شد گفت: براساس این قانون همه فروشگاه‌های کشور به صورت مستقیم به سازمان امور مالیاتی متصل شده و موضوع ارزش افزوده شفاف می‌شود.

وی افزود: در پیش‌نویس این قانون، موضوع سخت‌افزاری دیده شده بود اما در کمیته مربوط به صندوق‌های فروشگاهی که وزارت ارتباطات نیز عضوی از آن است، اعضا و مجلس را قانع کردیم که با استفاده از یک رویکرد نرم‌افزاری نیز امکان اجرای قانون وجود دارد و به این ترتیب اکنون با یک دستگاه پوز و یک موبایل اندروییدی نیز می‌توان صندوق فروشگاهی در اختیار اصناف قرار داد.

ناظمی با بیان این که با تصویب قانون صندوق‌های فروشگاهی، کسب و کار جدیدی به صنعت فناوری اطلاعات کشور افزوده شده است گفت: شرکت‌های فعال در این حوزه در نمایشگاه الکامپ گردهم آماده و محصولات خود را به مخاطبان معرفی می‌کنند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که شرکت‌های دانش‌بنیان در الکامپ امسال حضور خواهند داشت گفت: صندوق نوآوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، 70 درصد هزینه غرفه را تا سقف مشخصی پرداخت می‌کند.

وی افزود: در نمایشگاه امسال، شتاب‌دهنده‌ها به صورت مستقل در قالب پاویون حضور خواهد داشت و تاکنون پنج شتاب‌دهنده برای حضور در پاویون اعلام آمادگی کرده‌اند.

حضور دانش‌آموزان در بخش ستارگان نو
ناظمی افزود: از 6 ماه پیش برنامه‌ای با مدارس تهران و سیستان و بلوچستان در زمینه کارآفرینی و کدنویسی اجرا کرده‌ایم که تعدادی از ایده‌های دانش‌آموزان در این زمینه به رقابت پرداختند، از این تیم‌ها ۱۰ تیم برای حضور در الکامپ با موافقت سازمان نظام صنفی انتخاب شدند و ۱۰ میز مشخص با نام ستارگان نو برای این ایده‌پردازان جوان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در مشهد، تبریز، اصفهان، یزد نیز طی ماه‌های آینده اجرا خواهد شد، افزود: یکی از بزرگ‌ترین جایزه‌هایی که به گروه‌های دانش‌آموزی می‌توان داد این است که که در کنار شرکت‌های بزرگ رویدادی مثل الکامپ را تجربه کرده و نحوه پرزنت کردن خود را یاد بگیرند.
 
الکامپ به دولت وابسته نیست
محمدباقر اثنی عشری رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز در این نشست خبری گفت: الکامپ ۲۵، پنجمین الکامپ متوالی است که توسط این سازمان نظام صنفی کشور (نصر) برگزار می‌شود و با وجود نگرانی‌های که در این شرایط وجود دارد و ممکن است شرکت‌ها به دلیل مشکلات مالی نتواند از نمایشگاه استقبال کنند، ما با رشد مواجه بودیم و تمام سالن‌ها تکمیل شده است و در همین چند روز گذشته به دلیل استقبال غرفه‌داران، دو سالن دیگر نیز به سالن‌های بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ اضافه کردیم.

اثنی عشری به سهم  دولت در گسترش نمایشگاه الکامپ پرداخت و افزود:‌ سال گذشته ۱.۲ درصد هزینه‌های الکامپ توسط دولت تامین شد و امسال هم حداکثر یک و نیم درصد کمک دولتی به الکامپ می‌شود و باقی هزینه‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و در نتیجه الکامپ با حداقل وابستگی به دولت و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برپا می‌شود.

رییس سازمان نصر در ادامه به برخی از بخش‌های الکامپ پرداخت و گفت: یکی از بخش‌های این نمایشگاه الکام استارز که در مقایسه با سال گذشته۲ سالن اضافی دیگر نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است. همچنین بخش‌های دیگری نیز در این نمایشگاه وجود دارد که از آنها می‌توان به الکام ترندز پرداخت که البته این بخش سال گذشته به صورت محدود بود، اما امسال تبدیل به سالن شده و مربوط به فناوری های نوظهور و جدید است.

او بیان کرد: بخش دیگر الکامپ امسال الکام تاکز است. سال گذشته که نخستین دوره آن برگزار شده بود، تمام ظرفیت‌ها پر شد و امسال هم فکر می‌کنیم بیش‌تر از ظرفیت گفت‌وگو داشته باشیم. بخش دیگر در نمایشگاه هم دولت هوشمند است که مدیریت آن با سازمان فناوری اطلاعات است.

به گفته رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای الکام‌جابز نیز بخش دیگری است که برای نخستین بار به این نمایشگاه اضافه شده و در موضوع اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، در این بخش شرکت‌های آموزشی، کاریابی‌ و کسب و کارها و کارجویان حضور دارند.
 
حضور سخت‌افزاری‌ها با حل محدودیت‌های ارزی
رییس سازمان نصر با بیان این که حضور شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک در الکامپ با شیب ملایمی در حال رشد است گفت: در نمایشگاه سال گذشته FCPها حضور نداشتند که امسال به الکامپ بازگشتند.

وی افزود: با رفع محدودیت‌های پرداخت ارزی غرفه نمایشگاه، امکان حضور سخت‌افزاری‌ها نیز در الکامپ فراهم شد و بخشی از آنها نیز در این رویداد حضور خواهند داشت.

اثنی‌عشری با بیان این که برای جلوگیری از کارهای شعاری، برای الکامپ امسال تم انتخاب نشده است گفت: سال گذشته شعار نمایشگاه «پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی» بود و شعار امسال نیز «آینده روشن» تعیین شده است.
 
غرفه‌ها را در نشان و بلد بیابید
رییس سازمان نصر کشور در پاسخ به فناوران درباره اپلیکیشن نمایشگاه گفت: اپلیکیشنی برای این نمایشگاه از سال‌های گذشته وجود داشته و امسال نیز کارهایی روی آن انجام شد ولی هنوز آن چیزی که باید نیست و درنتیجه نمی‌توانیم بگوییم اپلیکیشن مناسب نمایشگاه را در اختیار داریم.

اثنی‌عشری با بیان این که دیتای نمایشگاه در اختیار کسب و کارهای متقاضی قرار می‌گیرد گفت: در این راه اطلاعات غرفه‌ها در اختیار دو مسیریاب ایرانی نشان و بلد قرار گرفته و علاقه‌مندان می‌توانند برای رسیدن به غرفه مورد نظر خود از این دو برنامه استفاده کنند.

وی با بیان این که نمایشگاه 2 هزار دقیقه است گفت: با توجه به وجود هزار غرفه در این رویداد، طبیعی است که امکان بازدید از کل الکامپ برای مخاطبان فراهم نباشد. ما هم تلاش کردیم همایش‌های جانبی با موضوعات کلان را حذف کرده و برگزاری آنها را به زمان دیگری موکول کنیم تا بی‌دلیل وقت بازدیدکنندگان گرفته نشود.
 
بازدید رایگان از الکامپ با رجیستری آنلاین
رضا حیدری مدیر اجرایی نمایشگاه الکامپ نیز در این نشست خبری گفت: به مانند سال گذشته امکان رجیستری آنلاین بازدیدکنندگان برای ورود به نمایشگاه وجود دارد.

وی افزود: با رجیستری آنلاین، بازدیدکنندگان دیگر نیازی به خرید بلیت نداشته و به رایگان وارد نمایشگاه می‌شوند.

حیدری افزود: مراسم اختتامیه جشنواره فاوا برای نخستین بار هم‌زمان با الکامپ برگزار شده و برندگان آن از سوی معاونت نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات معرفی می‌شوند.

مدیر اجرایی الکامپ گفت: فضای مفید نمایشگاه امسال به 32 هزار متر مربع رسیده است.
 
رقابت 80 استارتاپ در الکامپ
آرش برهمند مدیر بخش الکام‌استارز نیز گفت: در الکام‌استارز امسال 80 تیم استارتاپی با هم به رقابت می‌پردازند.

وی افزود: جایزه تیم اول 25 میلیون نومان، تیم دوم 15 میلیون تومان و تیم سوم 10 میلیون تومان است. همجنین 10 کمک هزینه حضور در یک نمایشگاه خارجی نیز درنظر گرفته شده است. دو جایزه 10 میلیون تومانی هم برای طرح‌های نویی که هنوز تجاری نشده‌اند ولی ایده‌های جالب توجهی هستند اختصاص داده خواهد شد.

وی درباره پروسه داوری این رویداد توضیح داد: 50 داور به صورت آنلاین به قضاوت درباره استارتاپ‌ها با توجه به سه شاخص آماده بودن محصول اولیه، طرح تجاری و نحوه ارایه خواهند پرداخت.

 
کد مطلب : ۲۷۲۳۸۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما