۰
انعطاف قانون برای توسعه کسب و کارهای نوپا

طرح‌ نوآفرین رسما معرفی شد

تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۳
همایش رونمایی از طرح نوآفرین
همایش رونمایی از طرح نوآفرین
 
آی‌تی‌من- معاون اول ریاست جمهوری در این مراسم گفت: دولت به طور کامل آمادگی دارد از کسب کارهای مبتنی بر فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند.

اسحاق جهانگیری خطاب به فعالان کسب کارهای نوین و دانش بنیان تاکید کرد: با قوت، دلگرمی و شجاعت به میدان بیایید؛ دولت پشتیبان شماست و دغدغه‌هایتان را برطرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: بهترین کاری که باید در دولت و به خصوص در وزارت ارتباطات اتفاق بیافتد، این است که نقشه راه مطمئن دوران اقتصاد دیجیتالی را ترسیم کند و بر مبنای این نقشه راه قدم به قدم حرکت کند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: پیامی که از جمع کارآفرینان به خصوص در حوزه فناوری‌های نوین و دانش بنیان به جامعه باید اعلام شود، این است که زمینه جدیدی از کسب و کار در دنیا به وجود آمده است که نباید از آن غفلت کنیم.



وی افزود: اقتصاد دیجیتالی امروز در دنیا بسرعت سهم آن زیاد می شود. از همین سال‌های اخیر سهم اقتصاد دیجیتال نسبت به اقتصادهای دیگر در همه کشورهای صنعتی رو به رشد است و در ایران هم باید حتما به این نقطه برسیم.

وی بار دیگر یادآور شد: مهم‌ترین کاری که باید در دولت و وزارت ارتباطات انجام شود این است که نقشه راه مطمئنی برای دوران اقتصاد دیجیتال ترسیم کنیم و زیرساخت‌های مورد نیاز کشور را درست کنیم که البته هم در دولت یازدهم و هم دولت دوازدهم گام‌های بلندی برای توسعه زیرساخت‌ها از جمله در پهنای باند، فیبرنوری و مسایل دیگری که اتفاق افتاد برداشته شد و چه مسولان و مدیرانی که به دنبال آن بودند که این زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند چه فشارهای زیادی تحمل کردند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه آموزش مناسب به دلیل کاربردی حتماً باید یکی از مولفه‌های این نقشه راه دیجیتال باشد گفت: باید با دانشگاه و روسای دانشگاه مذاکره شود و در متون درسی و فصل‌های درسی و هم در مراکز آموزشی کاربردی برای توسعه فناوری‌های نوین به کمک بیایند.

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه باید از فرار مغزها جلوگیری شود گفت: اینکه گفته می‌شود معاون علمی و فناوری رییس جمهور که در طول سال‌های گذشته چه تعداد از نخبگان ایرانی خارج از کشور ثبت نام کردند که به ایران برگردند خبرهای بسیار خوبی است بنابراین باید شرایطی فراهم کنیم که بستر کار برای آنها فراهم شود و مغزها به کشور برگردند و داخل کشور فعالیت کنند.

جهانگیری با بیان اینکه باید زمینه را برای کسب و کارهای نوین و دانش بنیان فراهم کنیم گفت: برای تسهیل فضای کسب و کارهای نوین یک همکاری جمعی با محوریت وزارت ارتباطات، صمت، اقتصاد، معاون علمی رییس جمهور و نظام بانکی که مجموعه قوانین و مقررات را می نویسند بینند که موانع فعالیت این گونه شرکت‌ها چیست.

وی با بیان اینکه کارآفرینی کار مهمی است و در همه دوران عامل تغییرات بنیادی در تحولات جامعه و کشور بوده است گفت: کار آفرین تلاش مستمر انجام می دهد و بینش وسیع دارد، برای عبور از روش‌های روتین و سنت‌های جا افتاد فکر و برنامه دارد.

جهانگیری گفت: من به عنوان معاون اول رییس‌جمهوری که در همه سطوح این کشور مسوولیت داشتم این اولین باری است که با چنین مجموعه‌ای از کارآفرین روبرو شدم بدانید مشکلات در بخش‌های دیگر بیش از اینجا است.

وی افزود: باید مدیران تحول‌پذیر و ریسک‌پذیری را برای تغییر مقررات داشته باشیم تا با استفاده از آنان شرایط انعطاف پذیری را در اقتصاد کشور فراهم کنیم و با چنین مدیرانی ارتباط بگیریم.
معاون اول رییس جمهوری گفت: وقتی سیستم کسب و کارهای جدید در کشور ایجاد شود و افزایش یابد آن وقت مردم علاوه بر افزایش کسب و کارها احساس رضایت بیشتری خواهند داشت و خدمات بهتری به آنها داده می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: در شرایط فعلی کشور اشتغالی که برای نسل جوان تحصیل کرده فراهم می‌آوریم باید مناسب با آنان باشد دیگر اینکه بگویم با اخراج کارگران افغانستانی برای آنان شغل ایجاد کنیم دیگر جوابگو نیست.

معاون اول رییس‌جمهوری گفت: حتما دولت تمام قد از این گونه کسب و کارها و گسترش آن حمایت می‌کند و امیدوارم با همکاری وزارت ارتباطات شاهد افزایش موفقیت‌ها در این بخش باشیم چرا که شما در این وزارتخانه با وزیری روبرو هستید که از جوانان خوش فکر و توانمند کشور هستند و در وزارت ارتباطات خوب عمل کردند و همه از ایشان در این پست احساس رضایت می‌کنند.
 
خاطرات تلخ استارتاپ‌ها را کم می‌کنیم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم گفت: برای روشن شدن ایران هوشمند به فوتون‌هایی نیاز داریم که همان استارتاپ هستند. این فتون‌ها لامپی را روشن می‌کنند که همان آینده روشن ایران هوشمند است.

محمدجواد آذری جهرمی با بیان وجود ریسک‌های زیادی در پیش روی استارتاپ‌ها گفت: با این شرایط ریسک‌های پیش روی شما نباید در هم ضرب شود و به‌عنوان دولت باید شرایطی را برای استارتاپ‌ها فراهم کنیم که خاک‌کشت شما حاصل خیز باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ممکن است حادثه‌ای ایجاد شود اما باید شرایط را به‌گونه‌ای آماده کنیم که قابل پیش‌بینی باشد یعنی وقتی سوار قطار می‌شویم باید بدانیم که کجا می‌توانیم پیاده شویم چراکه پیش‌بینی آینده برای ما امنیت به همراه دارد.


وی بابیان اینکه در ابتدای دولت دوازدهم شروع به طراحی زیست‌بوم مناسب تبدیل ایده به کسب‌وکار کردیم افزود: تلاش‌های زیادی صورت گرفت و شما تصور نمی‌کردید که بشود جلوی شکایت ارگان دولتی را گرفت هرچند هنوز همه‌چیز ایده‌آل نیست ولی بسیار شرایط بهبودیافته است.

آذری جهرمی خطاب به فعالان استارتاپی گفت: باید بدانید در هر مرحله دولت چه حمایت‌هایی از شما می‌کند و چه حمایت‌هایی از شما نمی‌کند.

وی با بیان اینکه همه استارتاپ‌ها خاطرات تلخ زیادی دارند اما باید تلاش کنیم که این خاطرات را کم کنیم، گفت: از همین رو ایده ایران هوشمند را جلوی خودمان گذاشتیم و برای روشن شدن ایران هوشمند به فوتون‌هایی نیاز داریم که همان استارت آپ هستند. این فتون‌ها لامپی را روشن می‌کنند که همان آینده روشن ایران هوشمند است.

وی بابیان اینکه استارت آپ‌ها نموداری برای رشد خود دارند، افزود: نوآفرین برای مراحل اول است و برای مراحل بعدی رشد پارک‌های اقتصاد دیجیتال را راه‌اندازی کردیم که پایلوت آن در مشهد ایجادشده است و بدین گونه تلاش داریم جاده‌ای را بسازیم و باید به کمک هم بیاییم تا آینده بهتری را برای خودمان و فرزندانمان ایجاد کنیم.
 
حمایت‌ها از استارتاپ‌ها
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در آیین رونمایی از سامانه ملی نوآفرین با ترسیم جاده نوآفرینی گفت: ایده‌هایی برای تبدیل به کسب‌وکار وجود دارد که برای به بار نشستن نیاز به برگزاری رویداد دارد؛ رویدادهایی که جاده نوآفرینی، حمایتی و تشویقی را در دولت هموار می‌کند.

در همین رابطه:
متن کامل آیین‌نامه نوآفرین به همراه قوانین و مقررات مرتبط

امیر ناظمی گفت: اگر به مسیر توسعه یک شرکت و مراحل تکامل آن توجه کنیم مجموعه‌ای از ابزارها و نهاد را می بینم که به رشد و شکل‌گیری ایده کمک کرده‌اند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، نوآفرینی را مترادف پذیرش فرهنگ  شکست دانست و گفت:  بخشی از مسیر رشد و تکامل یک ایده قبول محدودیت‌ها و تحمل شکست و تبدیل تهدید‌ها به فرصت است.



وی در خصوص  چرخه شکل‌گیری کسب و ‌کارهای حوزه فناوری اطلاعات گفت: شکل‌گیری این ایده‌ها نیاز به کارگزار دارد، به همین دلیل ما ۵ منطقه جغرافیایی در کشور در نظر گرفتیم که در هر کدام از آنها بخشی از مناطق را مورد حمایت قرار می‌دهند.

معاون وزیر ارتباطات آموزش را بخش دیگری از جاده نوآفرینی عنوان کرد و افزود: این آموزش‌ها باید در مراکز شتاب‌دهنده دنبال شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران درتشریح طرح نوآفرین تصریح کرد: در این طرح فرصت سه ساله‌ای به کسب و کارها داده می‌شود که اگر درآمدشان در سال کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان و سرمایه‌شان کمتر از ۱۰۰ میلیون بود، برای آن معافیت‌هایی مختلفی در حوزه مالیات، بیمه و غیر  در نظر گرفته می‌شود و آنها را تا رسیدن به مرحله بلوغ مورد حمایت قرار می‌دهد.

وی در ادامه گفت: بر اساس طرح نوآفرین استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها بر اساس تعداد کاربری که جذب می‌کنند، وام ارزان قیمت می‌گیرند و طی دوره‌های مختلف بنا بر رشدی که شرکت‌ها دارند برای آنها مشوق‌هایی را در نظر می‌گیریم.

معرفی سامانه ملی ایران نوآفرین
گفتنی است که در این رویداد سامانه ملی ایران نوآفرین نیز رونمایی و معرفی شد.

سامانه ملی ایران نوآفرین،  سامانه‏ای جامع در حوزه نوآفرینی کشور است تا امکان رشد و شکوفایی در این حوزه را از طریق تسهیل دسترسی به اطلاعات و امکانات موردنیاز ذینفعان اصلی این حوزه و یکپارچه‌سازی آنها، فراهم آورد.

این سامانه که به همت سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری، سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی کشور؛ راه‌‏اندازی شده‏ است ازین پس به ‏عنوان سکوی جامع کسب و کار نوپا ارائه خدمت خواهد نمود. سکوی مذکور ‌از طریق متمرکزسازی، یکپارچه‌ نمودن و تسهیل فرصت‌های دریافت خدمات و تسهیلات مختلف در حوزه‌های نوآوری، هوشمندی، اقتصاد و تحول دیجیتال، مالی، مشاوره، بازاریابی و سایر حوزه‏‌های حمایتی اقدامی موثر در توسعه زیست‏ بوم نوآفرینی، رشد پایدار اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال و حرکت کشور به سوی نوآوری و فناوری‌های نوین در کشور خواهد بود.

همچنین این سامانه در تلاش است طرح نوآفرین را که  تاریخ 1398/03/01 به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده است عملیاتی نموده و دریافت خدمات مبتنی بر طرح فوق را برای جامعه نوآفرین کشور تسهیل کند.
 
برخی از مأموریت‏‌های این سامانه عبارتند از:
 
● ساده ‌سازی، ایجاد شفافیت و یکپارچه‌سازی فرآیند ارائه خدمات
● تسهیل سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها و ارائه مشوق‌ها به آنها
● تسهیل ارتباط فعالان حوزه کارآفرینی با مراکز دانشگاهی، علمی تحقیقاتی و مراکز رشد
●ایجاد و تشویق کسب وکارهای نوآور وخلاق
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۲۴۲۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين