۰
همه چیز درباره آخر هفته جنجالی دانلود فیلم در ایران

توقف فعالیت سایت‌های دانلود فیلم، خشم کاربران، واکنش نتفلیکس و چند اتفاق دیگر

وزیر ارتباطات: با توقف ارایه خدمات میزبانی در داخل به سایت‌های دانلود فیلم، فیلترشکن‌ها رونق می‌گیرد
تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶
توقف فعالیت سایت‌های دانلود فیلم در ایران
توقف فعالیت سایت‌های دانلود فیلم در ایران

آی‌تی‌من- فعالیت سایت‌های معروف دانلود فیلم از جملو دیبا‌مووی، سلام دانلود و فردا دانلود هفته گذشته به طور ناگهانی متوقف شد. ماجرا هم از این قرار بود که این بار به جای فیلتر دامنه سایت (که عملا بی‌فایده بود و لحظاتی بعد سایت با دامنه جدیدی بالا می‌آمد)، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در نامه‌ای به ارایه دهندگان خدمات میزبانی دستور داد تا ارایه سرویس به دامنه‌های فیلتر شده را متوقف کنند.

این دستور منجر به توقف فعالیت تعدادی از سایت‌های دانلود غیرقانونی فیلم در ایران شد . مدیران یکی از این سایت‌ها، فعالان حوزه VOD را عامل شکایت و بسته شدن سایت خود دانست و همین موضوع خشم کاربران را برانگیخت. تعداد زیادی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به سایت‌های معروف پخش کننده سریال و فیلم نوشتند که سایت‌های مجاز ایرانی، محتوای آنها را بدون اجازه منتشر می‌کنند که این موضوع با واکنش سایت معروف نتفلیکس روبرو شد.
 
نامه معاون دادستان
نامه جواد جاویدنیا سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اینترنتی به نهم شهریور باز می‌گردد و به نظر می‌رسد یک ماهی فراهم کردن زمینه‌های اجرای این دستور طول کشیده است.

در این نامه آمده است: «با عنایت به ماده 751 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی (قانون جرایم رایانه‌ای)، شرکت‌های ارایه دهنده خدمات میزبانی مکلفند از ارایه هرگونه سرویس به دامنه‌هایی که در حال حاضر در سامانه پالایش کشور فیلتر هستند خودداری کنند. لذا مقتضی است ضمن جلوگیری از هرگونه ارایه سرویس/خدمت به دامنه‌های فیلتر شده، از ادامه فعالیت این دامنه‌ها در صورتی که قبلا با آنها قراردادی منعقد شده است خودداری شود. ضمنا در صورت مشاهده هرگونه اقدام خلاف دستور فوق با شرکت‌های متخلف برخورد قانونی به عمل خواهد آمد».

رونوشت این نامه علاوه بر فیروزآبادی رییس مرکز ملی فضای مجازی، به فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت اقدام لازم در خصوص تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر نحوه اخذ مجوز شرکت‌های ارایه دهنده خدمات میزبانی ارسال شده است.
 
ادعای مدیر دیبا‌مووی و خشم کاربران
پس از توقف خدمات به سایت‌ها دانلود فیلم، متنی از سوی مدیر سایت بسته شده دیبامووی در فضای مجازی دست به دست شد که مدیران سایت‌های VOD را متهم به طرح شکایت از این سایت‌ها کرده بود.

در این نوشته ادعا شده بود که مدیران عامل برخی VODها به آنها قول داده بودند در صورت قرار نگرفتن فیلم‌های دوبله شده برای دانلود، دیگر مشکلی با این سایت‌ها نخواهند داشت. اما آنها به قول خود عمل نکرده و در نهایت فعالیت سایت‌های دانلود فیلم متوقف شده است.

این موضوع خشم کاربران را در پی داشت و آنها با هشتگ‌های اعتراضی، خطاب به شبکه‌های بین‌المللی پخش فیلم مانند HBO و Netflix نوشتند که سایت‌های VOD در ایران محتوای آنها را بدون پرداخت حق کپی رایت منتشر می‌کنند.

این گزارش‌ها در نهایت واکنش نتفلیکس را در پی داشت و این سرویس در شبکه‌های اجتماعی خود نوشت: «به نظر می‌رسد نماوا از ما دزدی می‌کند».

همچنین نتفلیکس عکسی از مرد مورچه‌ای Ant Man منتشر کرده و البته اسم آن را به مرد خاله‌ای Aunt Man تغییر داده است.
 
نماوا: ما نبودیم
سایت نماوا پس از انتشار ادعای مدیر یکی از سایت‌های دانلود فیلم، بیانیه‌ای منتشر و شکایت از سایت‌های دانلود فیلم را تکذیب کرد.

در بیانیه نماوا آمده است: «پیرو ادعای مطرح شده از سوی مدیر سایت دیبا مووی مبنی بر تلاش نماوا برای توقف فعالیت سایت‌های فیلم، ضمن رد این ادعا و اعلام این که نماوا هیچ گونه دخالت و یا نقشی در این فرایند نداشته است، علاقه مندیم مطالب زیر را به اطلاع برسانیم. خاموش شدن سرورهای تعدادی از سایت ها در روز گذشته، طبق دستور کتبی مقامات قضایی کشور روی داده است. چه آن که حسب تکلیف قضایی تصریح شده برای شرکت های ارایه دهنده خدمات میزبانی در سراسر کشور، ارایه سرویس به دامنه‌هایی که فیلتر هستند، غیرقانونی است و جرم محسوب می‌شود.

هرچند نماوا از محل میزبانی سایت دیبا مووی اطلاعی ندارد، اما قطعا خاموشی سرورهای ایشان توسط شرکتی صورت گرفته است که میزبانی این خدمات را برعهده داشته است و بی تردید نماوا نقشی در این باره نداشته است. قطعا نماوا هیچ گونه نقشی در فرایند دستور قضایی صادر شده از سوی دادستان برای عدم ارایه خدمات به دامنه های فیلتر شده (فارغ از نوع فعالیت دامنه) نداشته و ندارد».
 
وزیر ارتباطات: من نبودم
خشم کاربران از توقف فعالیت سایت‌های دانلود فیلم دامن وزیر ارتباطات را هم گرفت و عده زیادی از کاربران از او خواستار توضیح در این زمینه شدند.

محمد جواد آذری جهرمی نیز در توییتر نوشت: دوستان سلام، ولله بسته شدن سایت‌های دانلود فیلم به من مربوط نیست. دادستانی به ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب دستور داده، این وسط من هیچ کاره‌ام!

او همچنین در پاسخ به واکنش یکی از کاربران که نوشته بود «کلا مقام شما تشریفاتی هستش پس؟» نوشت: مسوولیت ما وصله، در قطع همان مقام تشریفاتی هم نیستیم.

او افزود: وزیر ارتباطات در فیلترینگ اختیاری نداره که ازش استفاده کنه. باور کنید اگر داشتم، از این اختیار مدت‌ها پیش استفاده می‌کردم.

وزیر ارتباطات همچنین با انتقاد از تصمیم دادستانی نوشت: «فردا همه این‌ها سرورهاشون رو از ایران میبرند بیرون و راه میندازند، دوباره بازار مافیای فیلترشکن رونق میگیره، خیلی از کشورها با مشکل عدم رعایت کپی رایت مواجهند و شیوه‌های بهتری برای مدیریت این مشکل دارند».

او در پاسخ به انتقاد کاربران درباره این که در دولت روحانی کاری ریشه‌ای و قانونی برای حل مشکل فیلترینگ نشد نیز گفت: «البته ما برای اصلاح امور، درخواست یک استفساریه داده‌ایم، در مورد لایحه، چون اصلاح قانون جرایم رایانه‌ای که اکنون بخشی از قانون مجازات اسلامی است، بدون تایید دستگاه قضایی حتی در صورت تصویب در مجلس، از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد».

 
کد مطلب : ۲۷۲۹۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين