۰
پیش به سوی «آروان شهر»

معرفی محصولات و خدمات جدید ابرآروان در رویداد سوار ابرها

بزرگ‌ترین دیتاسنتر ابری کشور با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومانی فناپ و نتیکس راه‌اندازی می‌شود
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۵۵
ابرآروان رویداد سوار ابرها را برگزار کرد
ابرآروان رویداد سوار ابرها را برگزار کرد
 
آی‌تی‌من- در ابتدای رویداد سوار ابرها که حرفه‌ای و در حد رویدادهای جهانی برگزار شد، پویا پیرحسینلو؛ ناخدای اجرایی (مدیرعامل) ابر آروان با اشاره به عواملی هم‌چون رشد اقتصادی منفی، افزایش ناگهانی و مستمر قیمت ارز، خروج سریع نیروهای متخصص از کشور و توسعه ناپایدار،  درباره‌ الزام جهانی شدن ابر آروان گفت: الان در شرایطی قرار داریم که اگر جهانی نشویم، محکوم به نابودی هستیم. تا دیروز ورود به بازارهای جهانی یک جذابیت بود؛ اما امروز یک اجبار است. وقتی درباره‌ اجبار صحبت می‌کنیم؛ یعنی یا رفتن، جنگیدن و موفق شدن یا نبودن.

پیرحسینلو درباره تلاش‌های ابر آروان برای جهانی شدن به ۵ زبانه شدن وب‌سایت ابر آروان و به‌واسطه آن، پوشش ۸۹درصدی منطقه‌ خاورمیانه و آسیای میانه، هم‌چنین داشتن مشتریان فعال در ۳۸ کشور مختلف جهان و افزایش سریع پاپ‌سایت‌های ابر آروان در آسیای میانه و خاورمیانه اشاره کرد.

به گفته وی، هدف‌گذاری بعدی ابر آروان، جذب مشتریان فعال آسیایی معادل تعداد مشتریان ایرانی این شرکت است.  پیرحسینلو گفت: ابرآروان برای سال آینده، داشتن  حداقل 10 هزار مشتری بین‌المللی را هدف گذاری کرده است.

وی گفت: محصول CDN ابر آروان در میان ده CDN پر استفاده‌، یکی از شش CDN  پر امکانات و یکی از سه CDN اقتصادی جهان به‌شمار می‌آید.

در ادامه هستی شهریزفر، قصه‌گو (روابط عمومی) ابر آروان با بیان اینکه این شرکت عقیده داره که باید فراتر از کسب‌وکار خود و دنیای دیجیتالی فعالیت کند، تلاش این شرکت را بودن کنار مردم و کسب‌وکارهای آنلاین عنوان کرد و گفت: آروان شهر ما محدود به فناوری نیست.



به گفته وی، سرویس‌دهی رایگان به‌مدت ۲ هفته در زمانی ‌که دیجیتال اوشن سرویس‌هایش را به‌روی کسب‌وکارهای ایرانی بسته بود، سرویس‌دهی رایگان CDN به استارت‌آپ‌ها، همکاری با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای سرویس‌دهی رایگان محصول CDN به بازی‌سازها، افزایش بازه‌ رایگان محصول CDN ابر آروان و به‌دنبال آن استفاده رایگان بیش از ۹۴درصد مشتریان از این محصول و سرویس‌دهی در دوره قطعی اینترنت با وجود اعمال محدودیت‌های بیرونی را از جمله فعالیت‌هایی برشمرد که ابرآروان برای کمک به کسب‌وکارهای آنلاین انجام داده است.
 
مفهومی تازه در سپهر صنعت ایران
محمدعرفان شمسی؛ ابربان آروان در آغاز بخش فنی این رویداد، به مشکلاتی که ابر آروان با آن‌ها روبه‌رو بود از جمله مشکلات درونی شرکت و مشکلات زیرساخت کشور پرداخت و از راه‌حل‌هایی گفت که آروان در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه این شرکت پاپ‌سایت‌های خود را در داخل و خارج از کشور گسترش داده است، گفت: در سرویس رایانش ابری نسل سرورها را ارتقا دادیم و لینک‌های redundant  متعددی در شبکه ایجاد کردیم. علاوه بر این، دیسک‌های SAS وSSD  را ارتقا دادیم و شبکه ذخیره‌سازی را جدا کردیم.

به گفته وی، در کنار توسعه سخت‌افزاری، بخش بزرگی از زمان تیم فنی‌ ابرآروان به توسعه امکانات جدید، مکانیزم‌های تاب‌آوری و بازیابی از حادثه (Disaster Recovery) و همین‌طور توسعه زیرساخت مانیتورینگ و هشدار اختصاص داشته است.

وی نو بودن مفهوم ابر را چالشی دانست که در روابط این شرکت با مشتریان وجود دارد. شمسی توضیح داد: برخی مشتریان گمان می‌کنند که مهاجرت به ابر آنها را رویین‌تن می‌کند. این تصور درست است؛ به شرطی که موقع مهاجرت به ابر، چشم‌ها را بازنگه دارید.



ایلیا وکیلی، مرشد ابر آروان نیز در این رویداد با اشاره به انتزاعی بودن مفهوم ابر گفت: آوردن یک سیستم مونولیتیک غیر ابرزی، روی ابر باعث می‌‌شود که  نتوانیم از همه‌ مزایای ابر استفاده کنیم.

به گفته وی، قرار گرفتن پشت CDN آروان کارایی را افزایش می‌دهد؛ اما لزوما متضمن بهترین کارایی نیست.

وی افزود: اگر طرز فکر چابک نداشته باشید، حتی پروسه‌های چابک، ابزارهای چابک و معماری چابک به کار نمی‌آید.

مسعود نیکومنش، معمار راهکار ابر آروان نیز با اشاره به پنج شاخص مهم در یک معماری خوب ابری شامل برتری عملیاتی، امنیت، قابلیت اطمینان، بهره‌وری و بهینه‌سازی هزینه، به مزایای استفاده از خدمات ابرآروان پرداخت و گفت: ابر آروان در تمام بخش‌ها با ارایه‌ API به مشتریان کمک می‌کند که تنظیمات و زیرساخت را به‌شکل خودکار تغییر دهند، با چند خط اسکریپت سرورهای جدید بسازند و کدهای‌شان را deploy کنند.  همچنین مشتریان می‌توانند در عرض چند ثانیه از طریق پنل و API در قسمت‌های رایانش ابری و پلتفرم ابری، ابرک و پاد‌های جدید بسازد.

به گفته وی، با قرارگیری امکانات امنیت ابری آروان شامل DDoS Protection, rate limit , firewall , WAF روی سرویس ابری از حملات مرسوم وب و DDoS جلوگیری می‌شود.  
وی افزود: با برداشتن بار فنی از دوش مشتریان و گذاشتن آن بر دوش ابر آروان، مشتریان می‌توانند بدون نگرانی از زیرساخت سخت‌افزاری و پیچیدگی‌های تکنولوژیک، بر توسعه‌ کسب‌وکار خود متمرکز شوند.

نیکومنش ادامه داد: با استفاده از یک روش data-driven و به کمک انعطاف زیرساخت ابری آروان، مشتریان می‌توانند در هر لحظه معماری متناسب با نیاز فعلی‌شان را طراحی و پیاده‌سازی کنند.

وی همچنین با اشاره به pay-as-you-go بودن محصولات ابری که امکان می‌دهد مشتریان تنها به میزان مصرف‌شان از منابع، هزینه پرداخت کنند، بر به‌صرفه‌بودن و مدیریت هزینه‌ها با زیرساخت ابری تاکید کرد.
 
معرفی پروسه‌ توسعه و تست نرم‌افزار در ابر آروان
در ادامه فرهاد فاطمی، ناخدای فنی ابر آروان با اشاره به اشکالات ابر آروان در  سال گذشته، از بازنگری کل فرآیند توسعه و استقرار نرم‌افزار در ابر آروان گفت و فرآیند Pipeline و Deploy نرم‌افزار در ابر آروان را تشریح کرد.

 وی هم‌چنین از آزمون داخلی ابر آروان برای مواجهه با  حوادث گفت. به گفته وی، با استفاده از روش Game Day در یک روز مشخص با فعال‌ کردن یک حادثه (Disaster) داخلی، پایداری نرم‌افزارها سنجیده می‌شود.
 
معرفی محصولات جدید CDNابرآروان
صابر مسگری، کدسالار ابر آروان در این رویداد با اعلام توسعه‌ محصول smart routing  در CDN آروان گفت: با استفاده از مسیریابی هوشمند، با دسترسی حتی به یک روزنه‌ کوچک اینترنت، به‌شکل هوشمند ترافیک ارسالی-دریافتی سرورهای اصلی از داخل شبکه‌ اختصاصی پاپ‌سایت‌های ابر آروان مسیریابی و برقراری ارتباط اینترنت میان داخل و خارج کشور برقرار می‌شود.

مسگری اشاره کرد که گستره‌ پاپ‌سایت‌های ابر آروان امکان مانیتورینگ لحظه‌ای از وضعیت شبکه در نقاط مختلف را فراهم می‌کند که لازمه‌ مسیریابی هوشمند ترافیک است. این مانیتورینگ به نشانیradar.arvancloud.com از یک ماه پیش دردسترس عموم قرار گرفته است.

صابر مسگری در ادامه به سایر امکاناتی که به محصول CDN ابر آروان اضافه شده است، پرداخت. این  امکانات عبارتند از:

DNSSEC: مشتریان می‌توانند با استفاده از آن، از integrity رکوردهای DNSشان مطمئن شوند و از حملاتی مانند DNS Spoofing جلوگیری کنند.

Log Forwarding : مشتریان می‌توانند درلحظه تمامی لاگ دسترسی کاربران‌شان را دریافت کنند و از رفتار کاربران یا وجود کاربران مشکوک آگاه شوند.

صابر مسگری همچنین از دو محصول دیگر با عناون CDN Storage و CDN Marketplace نیز نام برد که به خانواده محصولات  CDN ابر آروان اضافه شده‌اند.

بر اساس این گزارش، CDN Storage که به‌زودی به پنل CDN اضافه می‌شود به مشتریان امکان می‌دهد که محتوا را مستقیم در یک فضای ذخیره‌سازی متعلق به ابر آروان آپلود کنند و از لینک آن در CDN و وب‌سایت‌شان استفاده کنند. به این ترتیب دغدغه‌های مربوط به فضای ذخیره‌سازی، Load  بالا، مشکلات سرور اصلی و از این قبیل برطرف می‌شود.

بازارچه‌ CDN  یا CDN Maeketplace نیز بستری برای به اشتراک‌گذاری محصولات نرم‌افزاری است و مشتریان می‌توانند با یک کلیک هر محصولی که در این پلتفرم قرار دارد را به وب‌سایت‌شان اضافه کنند. شرکت‌ها نیز می‌توانند محصول نرم‌افزاری‌شان را در این بستر در اختیار ۱۷هزار مشتری فعال ابر آروان قرار دهند.

به گفته صابر مسگری از زمان رونمایی آزمایشی از این محصول تاکنون، پنج اپلیکیشن به این بازارچه اضافه شده است.
 
نسل جدید محصولات امنیت ابری
حسین قاسمی، معمار امنیت ابر آروان نیز از مهاجرت ابر آروان به نسل جدید محصولات امنیت ابری‌ خبر داد. این محصولات شامل DDoS Protection، WAF، Rate Limit  و Firewall است که به زبان Rust نوشته شده‌اند و به همراه USM راهکار یکپارچه‌ امنیت ابری را در اختیار کسب‌وکارها و وب‌سایت‌ها قرار می‌دهند تا تجربه‌ بهتری از امنیت ابری داشته باشند.



محصول WAF ابرآروان «زومبه» نام دارد و از ویژگی‌های این محصول می‌توان به  Latency کم‌تر از ۷۰۰ میکروثانیه و پشتیبانی از ۴۰هزار  درخواست  در ثانیه اشاره کرد.

قاسمی همچنین با اعلام برگزاری مسابقه کشف باگ (Bug Bounty) به‌کمک متخصصان و هکران کلاه‌سفید، گفت که هر کدام از این شرکت‌کنندگان به‌ازای شناسایی باگ‌ها از جوایز ابر آروان، بهره‌مند می‌شوند.
 
رونمایی از بزرگ‌ترین دیتاسنتر تمام ابری کشور
سینا مقدس، ابربان آروان نیز درباره راه‌اندازی دیتاسنتر بزرگ و اختصاصی Arvan netix برای گسترش سرویس‌های  IaaS، PaaS  و فضای ذخیره‌سازی آروان توضیحات بیش‌تری داد. به گفته وی، این دیتاسنتر یا سرمایه گذاری مشترک آروان و فناپ و نتیکس به شکل ماژولار و در ۱۲۰ رک طراحی شده که از تابستان ۹۹، ماژول اول اون آماده سرویس‌دهی خواهد شد.

مقدس افزود: مجموع سرمایه‌گذاری نتیکس برای ساخت این دیتاسنتر بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری ابر آروان و فناپ برای تجهیز کامل دیتاسنتر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
 
رونمایی از پلتفرم ابر آروان
وحید اشرفیان و مرتضا خزامی‌پور؛ استواردار ابر آروان با اجرای یک سناریو زنده نشان دادند که می‌توان در کم‌تر از ۱۰ دقیقه با پلتفرم ابر آروان یا PaaS به‌راحتی یک فروشگاه آنلاین را لانچ کرد.
به گفته‌ خزامی‌پور، این محصول در پاسخ به دغدغه‌های گوناگون زیرساختی توسعه‌دهندگان است که از خرید تا کانفیگ کردن محیط مورد نیاز و توسعه‌ی کد روی این بستر می‌تواند انجام شود.

به گفته‌ وحید اشرفیان، با استفاده از پلتفرم ابری آروان تنها با اجرای چند دستور آماده، محصول‌تان را به بازار عرضه می‌کنید و از دغدغه‌های آماده‌سازی زیرساخت، نیروی فنی متخصص و صرف زمان برای تامین سرور، آماده‌سازی و پیکربندی سرور، نصب اپلیکیشن‌های پایه مانند run time زبان برنامه‌نویسی و نصب سرویس‌های پشتیبان مانند Load Balancing و Monitoring بی‌نیاز می‌شوید.
 
رونمایی از فضای ابری یا Object Storage ابر آروان
احمدرضا ملاپور، شوالیه فناوری ابر آروان درباره‌ عرضه محصول جدید ابر آروان در رایانش ابری، به نام فضای ابری گفت:‌ در دنیای Cloud عکس‌ها، ویدیوها، فایل‌های استاتیک وبسایت‌ها، بک‌آپ اطلاعات سرورها، آرشیو لاگ فایل‌ها، نگهداری Image container ها، رپوزیتوری‌های مخازن شخصی و... به‌جای نگهداری به روش سنتی، در یک فضای ذخیره‌سازی ابری نگهداری می‌شوند.
ملاپور مزیت این فضای ابری آروان نسبت به سایر رقبا را یکپارچگی آن با محصول CDN ابر آروان بیان کرد که به‌واسطه‌ آن، هر فایلی که در این فضا ذخیره شود، بدون هیچ تنظیمات اضافه‌ای، از نزدیک‌ترین نقطه‌ جغرافیایی به کاربران می‌رسد و دیگر هیچ دغدغه‌ای برای مدیریت ترافیک و درخواست بالا نخواهد بود.
 
شکل‌گیری بستر اکوسیستم ابری آروان
کیوان جامه‌بزرگ؛ رییس هیات مدیره‌ ابر آروان نیز در ادامه این رویداد، با اشاره به تعریف مستقل اجزای یک اکوسیستم که در کنار هم یک کل بزرگ‌تر را خلق می‌کنند، گفت: اکوسیستم‌های دیجیتال مجموعه‌ای از بازیگران موثر در یک مجموعه کسب‌وکار دیجیتال هستند که در کنار ارزشی که به تنهایی خلق می‌کنند، به کمک تعاملات متعدد، ارزش‌های مشترک جدید و بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند. این اکوسیستم‌ها ساخته نمی‌شوند بلکه با تمهید سازوکارها و توافقات، بهینه می‌شوند و هم‌افزایی خلق می‌کنند.


جامه‌بزرگ در ادامه با اشاره به این‌که شرکت‌های بزرگی هم‌چون آمازون، مایکروسافت و گوگل این روزها به پروژه‌ها و محصولات ابری‌شان شناخته می‌شوند، از تلاش ابر آروان برای توسعه‌ اکوسیستم ابری کشور خبر داد که به کمک شرکت‌ها، تیم‌ها و توسعه‌دهنده‌های بسیاری نیاز دارد. اکوسیستم ابری آروان شامل دو بخش شبکه‌ شرکای ابر آروان و بازارچه‌ ابری یا Marketplace  برای عرضه و فروش محصولات ابری است.

کوروش تفرشی، شبکه‌پیشه ابر آروان نیز زیرمجموعه‌های شبکه شرکای ابر آروان یا ACPN (ArvanCloud Partner Network)  را به این شرح توضیح داد:

- کوچ ابری؛ که در آن، پارتنرهایی که در کنار ابر آروان قرار می‌گیرند، مسوولیت مهاجرت مشتریان از زیرساخت‌های سنتی به زیرساخت یکپارچه‌ی ابری را به‌عهده دارند. این کوچ در سه فاز Adoption، Design و Consulting طراحی و آماده عرضه شده است تا یک تغییر بدون دردسر را برای شرکت‌ها فراهم کند.

- تاجران ابری؛ که در آن نمایندگان رسمی فروش ابر آروان می‌توانند امکانات گسترده‌تری از خدمات ابر آروان را یکپارچه با خدمات خودشان به دیگر مشتریان عرضه کنند و وابسته به نوع محصول و حجم فروش از ۳ تا ۲۰درصد نفع اقتصادی داشته باشند.

-  آموزش؛ که با توجه به کمبود نیروی متخصص در حوزه‌ی ابری، به پرورش این نیروها پاسخ می‌دهد. در گام نخست سرفصل‌های آموزشی این دوره‌ها و محتوای کتاب‌های آموزشی طراحی و تدوین شده است. در گام بعدی این دوره‌ها با همکاری موسسات آموزشی برتر کشور در سال آینده برگزار خواهد شد.

- شرکای فناوری؛ که در جایگاه Tech partner وارد شبکه‌ی شرکای ابر آروان می‌شوند و به ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزار روی زیرساخت یکپارچه‌ی ابری آروان خواهند پرداخت. برای نمونه روی Object Storage ابر آروان، محصولی مشابه OneDrive یا Dropbox توسعه دهند و در Marketplace ابر آروان عرضه کنند.

البته دستیابی به یک اکوسیستم ابری نیازمند توسعه‌ی محصولات بسیاری است که کیوان جامه‌بزرگ با اعلام برگزاری مسابقه‌ای به نام «ابربازی» در سال آینده، آن را پیش‌درآمدی برای شکل‌گیری تیم‌های استارت‌آپی در بستر استارت‌آپ استودیو و توسعه‌ی ۹۹ محصول پرکاربرد ابری عنوان کرد.

صمصام بابادی، شوالیه بک‌اند ابر آروان درباره‌ی رویداد ابربازی گفت: ۹۹۹ توسعه دهنده و متخصص زیر یک سقف جمع خواهند شد و محصول ابری خود را توسعه خواهند داد. این محصولات بیش‌تر به‌شکل SaaS و BPaaS خواهند بود که از طریق چهار Delivery Method اصلی شامل  CDN Apps، Container Images، OS images و Managed Services ارایه می‌شوند.


وی افزود: متخصصان در مدت 7 روز محصولات خود را  توسعه خواهند داد که پس از ارزیابی، محصولاتی که استانداردهای مورد نظر را داشته باشند، با جذب سرمایه وارد مرحله‌ شتابدهی سه ماهه یا شش ماهه می‌شوند و در پایان مسابقه، به سه محصول برتر، در مجموع ۵۰۰میلیون تومان جایزه‌ نقدی پرداخت می‌شود.

 
کد مطلب : ۲۷۳۴۰۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما