۰

اینترنت مستقل روسیه با موفقیت آزمایش شد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۷
آزمایش موفق اینترنت مستقل روسیه
آزمایش موفق اینترنت مستقل روسیه
 
آی‌تی‌من- جزییات تست سیستم اینترنت مستقل روسیه اعلام نشده، اما بنا به اعلام وزارت ارتباطات ایتنکشور، از قطع اینترنت جهانی حتی مطلع نشده‌‌اند. قرار است نتایج این تست به ولادیمیر پوتین ارایه شود.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، کارشناسان نگران رویکرد برخی کشورها در راه‌اندازی شبکه‌های ملی و قطع اینترنت هستند.

پروفسور آلن وودوارد، استاد کامپیوتر دانشگاه سوری (Surrey) در این رابطه گفت: متاسفانه، مسیری که روسیه می‌پیماید، گام دیگری در مسیر قطع اینترنت است و این رویکرد روز به روز محبوبیت بیشتری می‌یابد.

وی افزود: حکومت‌های اقتدارگرایی که می‌خواهند بر امور شهروندان نظارت بیشتری داشته باشند، روز به روز بیشتر به جایگزینی شبکه‌های ملی به جای اینترنت فکر می‌کنند.

وودوارد اقدامات ایران و چین را در این زمینه قابل ذکر دانست و افزود: این بدان معناست که مردم، به گفتمان جاری درباره کشور خود دسترسی نخواهند داشت و درون یک حباب نگهداری می‌شوند.

بر اساس این گزارش، خبرگزاری‌های محلی روسیه از جمله پراودا، گزارش کرده‌‌اند که معاون وزیر ارتباطات این کشور، گفته است که برنامه تست Runet طبق برنامه پیش رفته است.
 
الکسی سوکولوف افزود: نتایج این آزمون نشان داد که در کل، هم مقامات و هم اپراتورهای مخابراتی برای واکنش موثر به خطرات و تهدیدات آماده‌اند و می‌توانند در صورت بروز این اتفاقات، عملکرد پایدار اینترنت و شبکه یکپارچه ارتباطات را در فدراسیون روسیه تضمین کنند.

همچنین خبرگزاری دولتی تاس گزارش داد که این تست‌ها، موجب شناساسی آسیب‌پذیری‌های تجهیزات متصل به اینترنت اشیا شده و همچنین تمرینی برای بررسی پایداری Runet در برابر نفوذهای منفی خارجی بوده است.

از سوی دیگر، روسیه درصدد تهیه محتوای ویژه برای این شبکه داخلی و سرویس‌هایی است که متکی به اینترنت جهانی نباشند. از جمله اخیرا برنامه‌ای برای ایجاد ویکی‌‌پدیای روسی اعلام شد. از سوی دیگر، لایحه‌ای در این کشور به تصویب رسیده که فروش گوشی‌های هوشمندی را که نرم‌افزارهای روسی به صورت پیش فرض روی آنها نصب نشده باشد، ممنوع می‌کند.
 
Runet چگونه کار می‌کند
پروفسور وودوارد می‌گوید: ایده کلی این است که ارتباط اینترنت روسیه با باقی جهان، تنها در چند نقطه متمرکز شود که دولت قادر به کنترل آن خواهد بود.

وی افزود: به این منظور شرکت‌های ارایه کننده خدمات اینترنت و شرکت‌های مخابراتی باید اینترنت را در قالب یک اینترانت داخلی و درون مرزهای روسیه پیکربندی کنند.

وودوارد افزود: روسیه نیز مانند چین، در دراز مدت، امیدوار به ایجاد خدمات و سرویس‌های داخلی به عنوان جایگزین گوگل و فیس‌بوک است.

 
مرجع : BBC
کد مطلب : ۲۷۳۲۲۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما