۰

کارشناسان: ابرتوفان خورشیدی می‌تواند اینترنت را از کار بیندازد

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۸
کارشناسان: ابرتوفان خورشیدی می‌تواند اینترنت را از کار بیندازد
کارشناسان: ابرتوفان خورشیدی می‌تواند اینترنت را از کار بیندازد

آی‌تی‌من- پروفسور پیتر بکر از دانشگاه جورج میسون می‌گوید: اینترنت در دوره‌ای رشد کرده و به بلوغ رسیده که خورشید در وضعیت نسبتا آرام خود بوده است. اما این ستاره نورانی اکنون وارد دوره فعال‌تری شده است.

وی افزود: این اولین بار در تاریخ بشر است که افزایش فعالیت خورشیدی با وابستگی ما به اینترنت و وابستگی اقتصادی جهانی به اینترنت در تلاقی قرار گرفته است.

بکر با دانشگاه جورج میسون و آزمایشگاه تحقیقات دریایی برای ایجاد یک سیستم هشدار اولیه شراره‌های خورشیدی همکاری می‌کند.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، خورشید در حال حاضر در چرخه 25 خورشیدی است. این چرخه‌های 11 ساله از سال 1755 ثبت شده است.

بکر گفت: سرویس ملی هواشناسی در ابتدای چرخه فعلی پیش‌بینی کرد که اوج فعالیت لکه‌های خورشیدی در سال 2025 اتفاق می‌افتد و فعالیت کلی چرخه «نسبتاً ضعیف» است. اما در اوایل این ماه، محققان تشخیص دادند که این چرخه «بسیار سریع‌تر» از آنچه در ابتدا پیش‌بینی شده بود فعال شده است. به عنوان مثال، یک طوفان ژئومغناطیسی شدید در ماه آوریل ظاهر شد که سومین طوفان ژئومغناطیسی بزرگ از زمان شروع چرخه خورشیدی بود. با این حال، محققان انتظار دارند که این چرخه نسبت به سایر چرخه‌ها در قرن گذشته فعالیت متوسطی داشته باشد.

بنا به اعلام ناسا، شراره‌های خورشیدی زمانی رخ می‌دهند که انرژی مغناطیسی ایجاد شده در جو خورشید به طور ناگهانی آزاد می‌شود و تشعشعات در کل طیف الکترومغناطیسی ساطع می‌شود.

این آژانس فضایی افزود: میزان انرژی آزاد شده ناشی از این پدیده معادل میلیون‌ها بمب هیدروژنی 100 مگاتنی است که همزمان منفجر شوند.

نخستین شراره خورشیدی ثبت شده در در اول سپتامبر 1859 اتفاق افتاد. در آن زمان، دو دانشمند به نام‌های ریچارد سی. کارینگتون و ریچارد‌هاجسون، به طور مستقل در حال رصد لکه‌های خورشیدی بودند که یک شراره بزرگ را در نور سفید مشاهده کردند.

آن شراره که به عنوان «رویداد کارینگتون» شناخته می‌شود، باعث ایجاد میخ ولتاژهایی شد که سیستم تلگراف را از کار انداخت. امروزه نیز شراره‌های خورشیدی خطراتی را برای شیوه‌های ارتباطی مدرن ما ایجاد می‌کنند.

به گفته بکر، سیم‌های سیستم تلگراف در مقایسه با وسایل الکترونیکی امروز دوام بیشتری داشتند.

وی افزود: امروز تجهیزات متصل به اینترنت، مانند سوییچ‌های الکترونیکی، دستگاه‌های ظریف و آسیب‌پذیری هستند که به راحتی می‌سوزند و تا وقتی که زیرساخت‌ها تعمیر شود، ممکن است هفته‌ها از کار بیفتند.

در سال 2021، محققان دانشگاه ایرواین کالیفرنیا هشدار دادند که یک ابرتوفان خورشیدی می‌تواند منجر به «آخرالزمان اینترنتی» شود؛ رویدادی که به گفته آنها، برای آن آماده نیستیم.

فوران جرم تاجی(CME)، که عموماً به عنوان توفان خورشیدی شناخته می‌شود، پرتاب جهت‌دار توده بزرگی از ذرات بسیار مغناطیسی از خورشید است. هنگامی‌که زمین در مسیر مستقیم CME  قرار بگیرد، این ذرات خورشیدی مغناطیسی و باردار با میدان مغناطیسی زمین برهم کنش می‌کنند و اثرات متعددی ایجاد می‌کنند. آنها علاوه بر نمایشگرهای شفق چشمگیر، جریان‌های القای زمین مغناطیسی (GIC) را از طریق القای الکترومغناطیسی روی سطح زمین تولید می‌کنند. GIC در موارد شدید، این توان را دارد که به کابل‌هایی که ستون فقرات اینترنت را تشکیل می‌دهند، آسیب برساند.

بکر گفت: در این مرحله، اکثر شرکت‌ها برای تقویت سیستم‌های خود در برابر چنین پدیده‌ای انگیزه اقتصادی لازم را ندارند.

او که به همراه تیمش در حال نظارت بر فعالیت‌های خورشید و مدل‌سازی شراره‌های خورشیدی است، باور دارد که داشتن یک سیستم نظارتی می‌تواند به محافظت از تجهیزات فناوری کمک کند.

به گفته وی، این سیستم هشدار می‌تواند ماهواره‌ها را در وضعیت ایمن قرار داده و ترانسفورمرها را به موقع از شبکه خارج کند تا مانع از سوختن آنها شود.

وی تاکید کرد که این اقدامات پیشگیرانه اگرچه هزینه اقتصادیی بالایی خواهد داشت؛ اما مانند بیمه نامه عمل می‌کند و جلوی تریلیون‌ها دلار خسارت را می‌گیرد.
 
کد مطلب : ۲۸۲۱۵۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما