۰

آغاز تحقیقات کمیسیون فدرال تجارت تحقیقات درمورد سرمایه‌گذاری غول‌های فناوری در هوش مصنوعی مولد

تاریخ انتشار
شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۴۸
آغاز تحقیقات کمیسیون فدرال تجارت تحقیقات درمورد سرمایه‌گذاری غول‌های فناوری در هوش مصنوعی مولد
آغاز تحقیقات کمیسیون فدرال تجارت تحقیقات درمورد سرمایه‌گذاری غول‌های فناوری در هوش مصنوعی مولد

آی‌تی‌من- کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده (FTC) در بیانیه‌ای اعلام کرد که دستوراتی را به پنج شرکت آلفابت، آمازون، آنتروپیک، مایکروسافت و OpenAI صادر کرده و از آنها خواسته که اطلاعاتی در این مورد ارائه کنند.

در بیانیه FTC آمده است که این تحقیق بر روی این موضوع تمرکز خواهد کرد که سرمایه‌گذاری‌ غول‌های فناوری در شرکت‌های نوپای هوش مصنوعی برای آنها چه اختیارات و حقوقی در بر داشته و آیا این معاملات به رقابت آسیب می‌زند یا نه.

لینا خان، رئیسFTC، در بیانیه‌ای گفت: تحقیقات ما روشن خواهد کرد که آیا سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌هایی که توسط شرکت‌های مسلط دنبال می‌شوند، خطر تحریف نوآوری و تضعیف رقابت عادلانه را دارند یا نه.

سازمان رقابت و بازار بریتانیا نیز در حال انجام تحقیقات مشابهی است.

به گزارش گاردین، این تحقیقات اولین تلاش مشخص از سوی کمیسیون فدرال تجارت برای بررسی دقیق شرکت‌های هوش مصنوعی و استفاده آنها از مشارکت برای گسترش دسترسی و نفوذ در این صنعت به سرعت در حال رشد است.

رابطه چند ساله مایکروسافت با OpenAI شناخته شده‌ترین شراکت در این زمینه است. گوگل و آمازون نیز اخیراً قراردادهای چند میلیارد دلاری با Anthropic، یکی دیگر از استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی مستقر در سانفرانسیسکو بسته‌اند.

ریما آلیلی، نایب رئیس گروه حقوق رقابت مایکروسافت، در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده جایگاه رهبری جهانی هوش مصنوعی را به عهده گرفته است زیرا شرکت‌های مهم آمریکایی با یکدیگر همکاری می‌کنند. مشارکت بین شرکت‌های مستقل مانند مایکروسافت و OpenAI، و همچنین بسیاری دیگر، باعث ترویج رقابت و تسریع نوآوری می‌شود. ما مشتاقانه منتظریم تا اطلاعات مورد نیاز FTC را برای تکمیل تحقیقات در اختیار این کمیسیون قرار دهیم.

مایکروسافت پیش‌تر گفته بود که OpenAI یک شرکت تابعه تحت کنترل آن نیست، اگرچه پس از سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری، بزرگ‌ترین سهامدار OpenAI است. مایکروسافت دارای یک کرسی ناظر و بدون رای در هیات مدیره OpenAI است.

لینا خان که محقق ضد انحصار است و مدت‌ها درباره لزوم بازنگری در قوانین ضدانحصار اظهار نظر می‌کرد، از زمان انتصابش در FTC در سال 2021، تهدیدی برای قدرت فناوری بزرگ بوده است.

کمیسیون فدرال تجارت تحت هدایت او، با موفقیت آمازون را به دلیل نقض حریم خصوصی مربوط به محصول Ring جریمه کرد و در ماه مه 2023 نیز بر سر نقض حریم خصوصی کودکان از طریق حذف‌ نکردن صداهای ضبط شده توسط دستیار مجازی الکسا این شرکت را وادار به پذیرش توافق و پرداخت خسارت کرد.

در شکایات گذشته، مانند پرونده FTC علیه متا در سال 2021، این آژانس غول‌های فناوری را با اتهاماتی مبنی بر رفتار ضد رقابتی در مورد خرید رقبا مورد هدف قرار داده است. با اعلام روز پنجشنبه،FTC  توجه خود را به فضای هوش مصنوعی معطوف کرده است؛ جایی که شرکت‌ها ترجیح داده‌اند به جای خرید مستقیم شرکت‌ها، سرمایه گذاری در شرکت‌های کوچکتر را افزایش دهند.
 
 
کد مطلب : ۲۸۲۵۵۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما