۰
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات:

دلایل ناکامی پروژه جویشگر بومی بررسی می‌شود

تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۴
وحید یزدانیان، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
وحید یزدانیان، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
 
آی‌تی‌من- وحید یزدانیان در نخستین نشست خبری خود در سمت جدید، با تشریح برنامه‌های این مرکز بر لزوم توسعه تعامل با دانشگاهیان و مشارکت در پژوهش‌های تعامل محور و استفاده از پتانسیل و توانمندی محققان تاکید کرد.

وی درباره تسریع فرآیند تصویب طرح‌های پژوهشی در این مرکز گفت: همکاری مشترک با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها، اجرای طرح‌های پژوهشی اپراتورهای ارتباطی و نیز همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله برنامه‌های در دست انجام پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

یزدانیان با بیان همکاری‌هایی که این پژوهشگاه با شرکت ارتباطات زیرساخت دارد، گفت: طرح توسعه محصولات بومی در شبکه انتقال زیرساخت کشور با همکاری میان مرکز تحقیقات مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت انجام می‌شود. این پروژه صنعتی نیست اما این تحقیقات می‌تواند به تولید نمونه‌های نیمه صنعتی منجر شود.

وی با بیان اینکه فرآیند تحقیقاتی این پروژه تا دو سال آینده به انجام خواهد رسید، گفت: در همین حال مرکز تحقیقات مخابرات پروژه تحقیقاتی در حوزه محصولات امنیتی را با سرمایه‌گذاری شرکت ارتباطات زیرساخت در پژوهشکده امنیت اجرایی می‌کند.
 
اتمام نگارش نقشه راه نسل پنجم موبایل
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نسل پنجم ارتباطات سیار (5G) گفت: این طرح از حدود سه سال پیش در این پژوهشگاه تعریف شده و هم اکنون نقشه راه آن به اتمام رسیده اما اینکه دستاورد ملموسی از این طرح تحقیقاتی حاصل نشده است عدم حضور تولیدکنندگان و اپراتورهای موبایل در این پروژه بازمی‌گردد چرا که طرح 5G با حضور نخبگان دانشگاهی جمع‌آوری شد اما اپراتورهای ارتباطی و تولیدکنندگان تجهیزات هنوز تعامل مثبتی در این پروژه تحقیقاتی انجام نداده‌اند.
 
آخرین وضعیت جویشگرهای بومی
یزدانیان درباره آخرین وضعیت پروژه جویشگر بومی که در مرکز تحقیقات مخابرات انجام شد، گفت: این پروژه دو محصول عمده شامل پارسی‌جو و یوز داشت که از دانش مرکز تحقیقات در این پروژه‌ها استفاده شد. پروژه پارسی جو از حمایت‌های پژوهشگاه ارتباطات و پروژه یوز از حمایت سازمان فناوری اطلاعات برخوردار است و هم اکنون در حال ارایه خدمات هستند.

وی با بیان این که شاید انتظاری که ما از پروژه‌ها ترسیم کرده بودیم محقق نشد، افزود: در این زمینه وزیر ارتباطات خواسته است دلایل عدم موفقیت پروژه جویشگر بومی توسط پژوهشگاه ارتباطات استخراج شود.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این پروژه در وظایف حاکمیتی وزارت ارتباطات و ذیل شبکه ملی ارتباطات تعریف شده بود، گفت: نباید به این پروژه به عنوان یک بیزینس نگاه کنیم بلکه حاکمیت به دنبال تحقق تکالیف خود ذیل شبکه ملی اطلاعات است و از این دو موتور جست‌وجو حمایت می‌کند. در این خصوص جلسات مستمری نیز برگزار کردیم تا مشکلاتی که این جویشگرها به سودآوری نرسیده‌اند را بررسی کنیم و آن را به وزیر ارتباطات منعکس خواهیم کرد.

یزدانیان با بیان اینکه نگاه ما این نیست که پروژه جویشگر بومی شکست خورده است، افزود: بلکه هم اکنون این پروژه که دولت در آن سرمایه‌گذاری انجام داده منجر به کسب و کاری که درآمدزا باشد نشده است و کاربرانش قابل مقایسه با جویشگرهای غیربومی نیستند اما از نظر ما آنچه در مورد جویشگر بومی اتفاق افتاده تجربه موفقی بوده و این بستر فراهم شده تا بخش خصوصی در ادامه راه آن را تبدیل به یک بیزینس خوب کند مشابه این پروژه را برای پروژه ترجمه فارسی ترگمان داشتیم و هم اکنون محصولات تجاری روی این بستر راه افتاده اند که موفق هستند.
 
ارزیابی امنیتی اپلیکیشن‌های بومی
رییس مرکز تحقیقات مخابرات ایران درباره اقدامات انجام شده در پژوهشکده امنیت این مرکز تحقیقاتی نیز گفت: تدوین چارچوب و الزامات امنیتی اپلیکیشن‌های موبایل در پژوهشکده امنیت به زودی به اتمام می‌رسد.

وی بر لزوم ارزیابی امنیتی اپلیکیشن‌های موبایل تاکید کرد و گفت به مدت یک سال است که خدمات ارزیابی امنیت و ارایه گواهینامه امنیتی به اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود و این ارزیابی در آزمایشگاه‌های امنیت مرکز تحقیقات مخابرات در حال انجام است اما برای آنکه خروجی مشخصی از این ارزیابی‌ها داشته باشیم در حال تدوین چارچوب‌ها و الزامات امنیتی این اپلیکیشن‌ها هستیم تا فروشگاه‌های اپلیکیشن و اپ استورها بر مبنای آن این اپ‌ها را برای کاربران عرضه کنند البته ما قصد از رونق انداختن این صنعت را نداریم بلکه قصدمان کمک به امنیت کاربران است.
 
بازدید گروه‌های علمی از مراکز تحقیقاتی آلمان
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره همکاری‌های بین المللی توسط این پژوهشگاه نیز گفت: زیرساخت‌های همکاری میان پژوهشگاه ارتباطات با اتحادیه جهانی مخابرات و سایر مراکز تحقیقاتی بین‌المللی فراهم است و ما محدودیتی در انجام پروژه‌های مشترک نداریم هم اکنون نیز با وزارت علوم در حال تعامل هستیم تا با چند کشور اروپایی تفاهم همکاری‌های علمی فناوری داشته باشیم.

وی گفت: برنامه‌ای نیز از سوی وزارت علوم ساماندهی شده است تا طی دو ماه آینده برای بازدید از چند موسسه تحقیقاتی در آلمان و عقد تفاهم‌نامه فناورانه با این مراکز به آلمان سفر کنیم.

یزدانیان گفت: هدف از اعزام این هیات علمی را انتقال دانش فنی در حوزه‌های فناوری‌ها مانند بیگ‌دیتا، اینترنت چیزها، 5G و بلاکچین است تا از تجارب سایر کشورها استفاده شود.
 
ترسیم نقشه راه گام دوم انقلاب در حوزه فاوا
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اقدامات انجام شده در خصوص بیانیه رهبری مربوط به گام دوم انقلاب نیز گفت: در این بیانیه  رهبری بر اهمیت فضای مجازی صحه گذاشتند بر این اساس موضوع ترسیم و تدوین نقشه راه گام دوم انقلاب در حوزه فاوا و اجرای آن در دستور کار مرکز مخابرات قرار گرفته است. بر این اساس طی ماه‌های آینده این نقشه راه تدوین می‌شود و به دنبال حضور نظر صاحبنظران در این حوزه هستیم.

وی گفت: در حوزه پدافند سایبری نیز سرفصل مشترکی را در پژوهشکده امنیت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل تدوین کردیم و نتایج آن تا یک سال آینده که منجر به پروژه‌های طولانی مدتی شده است اطلاع رسانی می‌شود.

یزدانیان گفت: در همین حال امکان دسترسی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را به اسناد و مدارک و پروژه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم می‌کنیم و خدمات آزمایشگاهی را با بیشترین سطح همکاری در اختیار مراکز دانشگاهی قرار می‌دهیم.
 
نقشه راه اینترنت اشیا ویژگی پیاده‌سازی صددرصدی ندارد
یزدانیان درباره آخرین وضعیت پروژه اینترنت اشیا گفت: نقطه عطف پژوهشگاه ارتباطات  تدوین نقشه راه اینترنت چیزها بود که تعریف مشخصی از پلتفرم این فناوری، نحوه تعامل و بازیگران آن ارایه کرد اما نقشه راهی که طراحی شده ویژگی پیاده‌سازی صددرصدی را ندارد چرا که اجماع نظر نخبگان در آن صورت نگرفته است بر این اساس ما از NGO‌ها و دانشگاه‌ها تقاضا کردیم که در این پروژه به ما کمک کنند.
 
همکاری مرکز تحقیقات مخابرات در محموله مخابراتی ناهید ۲
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره نحوه همکاری با پژوهشگاه فضایی ایران در زمینه پروژه‌های فضایی و ماهواره‌ای گفت: هیچ  تداخل وظایفی در این زمینه با پژوهشگاه فضایی نداریم و گروه ارتباطات ماهواره‌ای این مرکز، پروژه‌هایی را که از سوی پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی به ما محول شده است را اجرایی می‌کند.

وی گفت: هم اکنون یکسری پروژه‌ها با همکاری پژوهشگاه فضایی در زمینه ماهواره در حال انجام است. برای مثال ما در پروژه محموله مخابراتی ناهید ۲ در حال همکاری هستیم و همچنین نمونه ساخت تقویت ماهواره‌های مدار ژئو نیز از دیگر موضوعات همکاری است.

وی گفت: آزمون و تحویل مدل مهندسی ترانسکندری مخابرات و همچنین امکان سنجی بهره برداری از ماهواره مخابراتی از دیگر پروژه‌های مشترک در این حوزه است.

 
مرجع : مهر
کد مطلب : ۲۷۲۵۳۸
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين