۰

7 کاربرد هوش مصنوعی برای داشتن جهانی بهتر

تاریخ انتشار
سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۷
7 کاربرد هوش مصنوعی برای داشتن جهانی بهتر
7 کاربرد هوش مصنوعی برای داشتن جهانی بهتر

آی‌تی‌من- در حالی که بحث زیادی درباره سوءاستفاده از هوش مصنوعی می‌شود، نباید از مزایای این فناوری در جهت خیر غافل شد. مسایل جهان ما، مسایل پیچیده‌ای است و هوش مصنوعی ابزارهای مفیدی در اختیار ما قرار می‌دهد که تلاش‌ برای یافتن راهکارها را تسهیل و تسریع می‌کند.

در ادامه به 7 نمونه‌ای مثالی می‌پردازیم که نشان می‌دهد هوش مصنوعی را چگونه می‌توان در جهت خیر بشر و حل مشکلات اساسی به کار برد.
 
1- تشخیص سرطان
هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق، راه خود را در بهداشت و سلامت باز کرده‌اند. به ویژه، قابلیت‌های تصویربرداری هوش مصنوعی، کارآمدی خود را در تشخیص سرطان، از جمله سرطان پستان نشان داده است.

هوش مصنوعی همچنین برای پیش‌بینی رشد بیماری‌ها در شبکه سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گروهی تحقیقاتی در بیمارستان Mount Sinai با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر یادگیری عمیق، موفق به پیش‌بینی پیشرفت بیماری‌ها، شامل سرطان کبد، روده و پروستات با دقت 94 درصد شده است.

همچنین به لطف مقالات تحقیقاتی منتشر شده درباره سرطان، آزمون‌های بالینی و توسعه داروها، هم اکنون حجم عظیمی از داده‌ها در دسترس است که هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از این داده‌ها، به بازبینی و سپس کمک به تصمیم‌گیری درباره مراقبت‌های بهداشتی بپردازد.
 
2- نجات زنبورها
پروژه جهانی زنبور عسل ( The World Bee Project ) یک سازمان خصوصی است که اقدام به اجرای طرح نظارت جهانی زنبور عسل در جهت بهبود زیستگاه های گرده افشانی، ایجاد اکوسیستم‌های پایدار و بهبود امنیت غذایی می‌کند و جالب است بدانید که در این پروژه از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

جمعیت زنبور عسل در جهان رو به کاهش است که این خبر خوبی برای سیاره ما و زنجیره غذایی نیست. این سازمان با همکاری اوراکل به جمع‌آوری داده‌ها به کمک حسگرهای اینترنت اشیا، میکروفون‌ها و دوربین‌هایی که بالای کندوها قرار داده می‌شود، می‌پردازد.  این داده‌ها سپس در یک سیستم ابری بارگذاری می‌شود و با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، به تجزیه و تحلیل الگوها یا روندهایی بپردازند تا امکان مداخله در زمان مناسب برای کمک به حیات زنبورها فراهم شود. هوش مصنوعی کار اشتراک‌گذاری بی‌درنگ اطلاعات در مقیاس جهانی به منظور اقدام و نجات زنبورهای عسل را ساده کرده است.

3- کمک به معلولان
یکی دیگر از مزایای به‌کارگیری هوش مصنوعی، کمک به افراد دارای معلولیت است. هواوی با استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، یک اپ موبایل رایگان به نام StorySign طراحی کرده که به کودکان ناشنوا در خواندن کمک می‌کند. این اپلیکیشن می‌تواند متون را به زبان نشانه‌ها ترجمه کند. هواوی همچنین ابزاری ارزان قیمت به نام Track.Ai طراحی کرده که قادر به تشخیص اختلالات بینایی در کودکان است و به این ترتیب، با تشخیص زود هنگام، درمان را نیز می‌توان پیش از پیشرفت بیماری آغاز و از نابینایی جلوگیری کرد.

اپلیکیشن دیگری که هواوی طراحی کرده، Facing Emotions نام دارد. این اپلیکیشن، احساسات را به اصوات کوتاه و ساده‌ای ترجمه می‌کند. این برنامه کاربردی با تشخیص احساسات از روی چهره افراد و تبدیل آن به صوت، به افراد نابینا کمک می‌کند که احساسات و حالت چهره فردی را که با او گفت‌وگو می‌کنند، دریابند. این اپلیکیشن با استفاده از دوربین پشتی گوشی هوشمند، حالت بینی، دهان، ابروها و دهان فرد را می‌گیرد و هوش مصنوعی با استفاده از این داده‌ها به تحلیل احساساتی که این ویژگی‌های چهره منتقل می‌کنند، از جمله خشم، ترس، انزجار، محبت، غم و شادی یا تعجب، می‌پردازد.

4- تغییر اقلیم
هوش مصنوعی می‌تواند به پیشرفت در حل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما در کره زمین کمک چشمگیری بکند.

تغییر اقلیم یا Climate change چالشی بسیار بزرگ است؛ اما محققان هوش مصنوعی و یادگیری ماشین معتقدند که فناوری می‌تواند به حل این چالش کمک بکند.

یادگیری ماشین می‌تواند نظام اطلاعاتی ما را بهبود ببخشد. الگوریتم‌های یادگیری ماشین در طراحی حدود 30 مدل اقلیمی به کارگرفته شده‌اند که مورد استفاده نشست بین‌الدولی تغییر اقلیم است. هوش مصنوعی همچنین برای آموزش و پیش‌بینی آثار تغییر اقلیم در مناطق مختلف جهان به کار گرفته شده است.

محققان موسسه الگوریتم‌های یادگیری مونترال (MILA) با استفاده از شبکه‌های GAN به شبیه‌سازی آثار مخرب توفان‌ها و بالا آمدن سطح دریاها می‌پردازند.

5- حفظ گونه‌های جانوری
جای دیگری که هوش مصنوعی به کار گرفته شده، کمک به تلاش‌ها برای حفظ گونه‌های حیات وحش است و این امکان را برای محافظت کنندگانی که دسترسی کمتری به منابع مالی دارند، فراهم می‌کند که به تحلیل کم‌هزینه داده‌ها بپردازند.

تیمی از پروژه محافظت از گونه در خطر انقراض پرنده دریایی در دانشگاه کاوای هاوایی، با استفاده از هوش مصنوعی به تحلیل 600 ساعت از اصوات ضبط شده پرداخته‌اند تا از این طریق به تشخیص موارد برخورد این پرندگان با خطوط انتقال برق بپردازند. در تلاشی دیگر، محققان مرکز استفاده‌های اجتماعی از هوش مصنوعی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، از پهپاد برای یافتن حیوانات و شکارچیان غیرقانونی می‌پردازند.داده‌های جمع‌آوری شده توسط این پهپادها به الگوریتم‌های یادگیری ماشین داده می‌شود. این الگوریتم‌ها با استفاده از تئوری بازی‌ها، می‌توانند فعالیت حیوانات و شکارچیان را پیش‌بینی کنند.

موارد متعدد دیگری هم در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای حفظ گونه‌های جانوری وجود دارد.

6- مقابله با بحران گرسنگی
یکی از ابزارهای کارآمد در مبارزه برای پایان بحران جهانی فقر غذایی و گرسنگی، هوش مصنوعی است. این فناوری با تجزیه و تحلیل میلیون‌ها نقطه داده، می‌تواند به تشخیص زمان مناسب و افزایش برداشت محصول، تولید بذر و کنترل استفاده از علف‌کش‌ها بپردازد. مثال‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. ازجمله سیستمی به نام NEWS یا سیستم هشدار دهنده اولیه تغذیه طراحی شده که با استفاده از یادگیری ماشین و کلان داده‌ها، می‌تواند مناطقی را که به دلیل کاشت محصول نامناسب، افزایش قیمت محصولات غذایی یا خشکسالی، در معرض خطر کمبود غذا هستند، شناسایی کند و در این زمینه هشدار بدهد.

7- کاهش فقر و نابرابری
اگرچه سیستم‌های هوش مصنوعی به دلیل احتمال وجود سوگیری همواره در معرض نقد هستند، اما در عین حال می‌توان از آنها برای کاهش نابرابری اجتماعی و فقر سود جست.

پروژه Aequitas مرکز علوم داده و سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه شیکاگو و AI Fairness 360 شرکت آی‌بی‌ام دو ابزار منبع‌باز هستند که می‌توانند سوگیری‌ها را ردیابی و تصحیح کنند. ویرایشگر هوشمند متن Textio نیز در جهت فراگیرسازی فرصت‌های شغلی استفاده می‌شود و به ناشران آگهی استخدام کمک کرده که درصد استخدام زنان را از 10 درصد به 57 درصد افزایش دهند.

کالج سلطنتی لندن نیز از هوش مصنوعی برای شناسایی نابرابری، بر اساس تصاویر خیابانی نشان دهنده وضعیت زندگی در شهرها استفاده کرده تا به کمک این اطلاعات، به بهبود وضعیت کمک کند. در پروژه‌ای مشابه در دانشگاه استنفورد، با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، به پیش‌بینی وضعیت فقر در مناطق مختلف پرداخته شده که می‌تواند در جهت هدایت کمک‌های اقتصادی به مناطق نیازمند به کار آید.

 
مرجع : Forbes
کد مطلب : ۲۷۳۷۳۵
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما