۰

ستاره هوش مصنوعی گوگل به هیات مدیره توییتر پیوست

تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۳:۰۱
ستاره هوش مصنوعی گوگل به هیات مدیره توییتر پیوست
ستاره هوش مصنوعی گوگل به هیات مدیره توییتر پیوست

آی‌تی‌من- فی فی لی که محقق ارشد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در بخش گوگل کلاد بود، در سال 2018 پس از نظراتی که درباره پروژه Maven گوگل و پنتاگون ابراز کرد، از گوگل جدا شد. در پروژه Maven قرار بود از هوش مصنوعی گوگل به منظور شناسایی اهداف پهپادی از روی ویدیوهای ناواضح گرفته شده با پهپاد، استفاده  شود. وقتی ابعاد این پروژه مشخص شد، کارکنان گوگل به آن اعتراض کردند و گفتند که نمی‌خواهند فناوری آنها در پهپادهای نظامی مورد استفاده قرار بگیرد. در پی افشای این پروژه، تعدادی از کارکنان گوگل استعفا کردند و حدود 4هزار نفر از کارکنان نیز با امضای طوماری خواستار سیاستی آشکار شدند که بر مبنای آن، نه گوگل و نه پیمانکاران این شرکت، هرگز به ساخت فناوری‌های نظامی و جنگی نپردازند.

فی فی لی، البته به طور مستقیم درگیر پروژه Maven نبود، اما در همان زمان، ایمیلی از او به بیرون درز کرد که نشان می‌داد او بیش از نگرانی از اخلاقی نبودن این پروژه، بابت نگاه عمومی به مشارکت گوگل در آن نگران است.

وی نوشته بود: این پروژه بهانه لازم را به رسانه‌ها می‌دهد که راه‌هایی برای تخریب گوگل پیدا کنند.

لی در این نامه آورده بود: نمی‌دانم اگر رسانه‌ها این موضوع را دستاویز قرار دهند که گوگل به طور مخفیانه مشغول ساخت سلاح‌های هوش مصنوعی یا فناوری‌های هوش مصنوعی برای تقویت اسلحه در صنایع دفاعی است، چه اتفاقی می‌افتد. بخش گوگل کلاد از سال 2017 روی دموکراتیزه کردن هوش مصنوعی کار کرده و دیان (دیان گرین، رییس بخش گوگل کلاد) و من، درباره هوش مصنوعی انسانی برای سازمان‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم. من به شدت مراقب این تصویر مثبت از گوگل خواهم بود.

تا آن زمان، فی فی لی به عنوان یک ستاره در حال ظهور در گوگل مطرح بود. او یک سال و ده ماه در گوگل مشغول به کار بود و در این مدت علاوه بر نظارت بر تحقیقات پایه‌ای علم هوش مصنوعی، آزمایشگاه هوش مصنوعی گوگل در چین را نیز رهبری می‌کرد.

زمانی که لی در گوگل بود، ارتباط خوبی نیز با دانشگاه استنفورد برقرار کرد و در ماه مارس 2019 انستیتو هوش مصنوعی انسان محور (HAI) را با هدف تحقیقات، آموزش، سیاست‌گذاری و بررسی منافع هوش مصنوعی برای بشر، در این دانشگاه تاسیس کرد.

امید کردستانی، رییس اجرایی هیات مدیره این شبکه اجتماعی گفت: توییتر به طور مداوم از فناوری به منظور بهبود خدمات و دستیابی به اهداف بلند مدت استفاده می‌کند و فی‌ فی لی با تخصص بی‌نظیرش در زمینه مهندسی و علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی، دید عمیق‌تری به هیات مدیره توییتر خواهد بخشید.

توییتر در مسابقه هوش مصنوعی نسبت به رقبا عقب افتاده بود، به همین دلیل هم در سال 2016 استارتاپ انگلیسی Magic Pony Technologies رابه قیمت 150 میلیون دلار خریداری کرد. با این وجود، توییتر در قیاس با سایر شرکت‌های رقیب مانند فیس‌بوک و گوگل، همچنان جایگاه مناسبی از نظر به کار گیری هوش مصنوعی نداشت.

این شرکت هم اکنون از تکنیک یادگیری عمیق برای پیشنهاد توییت به کاربران استفاده می‌کند. کاربرد دیگر هوش مصنوعی در این شبکه اجتماعی، برای شناسایی محتواهای نژاد پرستانه، نفرت‌پراکنی یا محتواهای گروه‌های افراطی است.

 
مرجع : cnbc.com
کد مطلب : ۲۷۳۶۶۰
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما