۰
مدیرعامل شرکت پستکس در گفت‌و‌گو با آی‌تی‌من:

سرمایه گذاری یک و نیم میلیون دلاری شرکت هندی در حوزه پست و لجستیک

تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۳
سرمایه گذاری یک و نیم میلیون دلاری شرکت هندی در حوزه پست و لجستیک
سرمایه گذاری یک و نیم میلیون دلاری شرکت هندی در حوزه پست و لجستیک

 به منظور آشنایی بیشتر، لطفا پستکس و زمینه فعالیت آن را معرفی کنید؟
باید کمی به عقب برگردیم. شرکت «معماران بهطرح» سال 1380 با هدف ساخت غرفه‌‎های نمایشگاهی تاسیس شد و پس از آن در زمینه‌های معماری، صنعت چاپ، تجارت الکترونیکی و ... فعالیت داشته و امسال وارد بیست و یکمین سال فعالیت خود شده است.

 از سال 96 به حوزه لجستیک خرده فروشی با برند «پستکس» ورود کرده‌ایم و اکنون با 120 نماینده در سراسر ایران فعالیت داریم و بستر اشتغال  بیش از 400 نفر را فراهم کرده‌ایم.

پستکس در واقع به عنوان یک‌هاب آنلاین پستی، با ارایه خدمات جمع‌آوری و ارسال درب تا درب و نیز امکان ثبت سفارش و پشتیبانی شبانه‌روزی، روند ارسال بسته‌های پستی را بهینه کرده است. همچنین پستکس انواع و اقسام سرویس‌ها را به عنوان یک بازارگاه خدمات پستی  به مشریان ارایه می‌دهد و مشتریان متناسب با نیاز خود، مشخص می‌کنند که مرسوله با چه سرویسی ارسال شود و تمامی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ارسال، در کوریر سرویس‌های مختلف، در زمان استفاده از پستکس نیز وجود دارد.

 پستکس به عنوان یک پلتفرم پستی چه مزایا و ارزش‌هایی برای مصرف‌کنندگان و مشتریان ایجاد می‌کند؟
بزرگترین مزیت پستکس برای مشتریان آن است که خدمات پستی را هوشمندانه انتخاب می‌کنند. 

مزیت بعدی ارایه سرویس «شاپکس» است. شاپکس یکی از مهم‌ترین خدمات پستکس برای کسب و کارهای آنلاین محسوب می‌شود. در این سرویس به فروشگاه‌های اینترنتی و در راس آن فروشگاه‌های اینستاگرامی، پنل مجزا داده می‌شود. فروشندگان در این پنل ضمن امکان سفارش انبوه، می‌توانند با دریافت گزارشات سیستمی، اعم از تنوع و تعداد محصول و نیز آنالیز فروش، به نوعی کار انبارگردانی را نیز انجام دهند.

در حال حاضر یکی از مشکلات فروشگاه‌های اینستاگرامی، نداشتن درگاه پرداخت و اینماد است که این مشکل با استفاده از سرویس «سابکس» مرتفع می‌شود. با خدمات API و خرید و فروش امن (امنیتو) در سابکس، فروشگاه‌ها می‌توانند به طور مستقیم از پنل شاپکس استفاده کرده و نبود درگاه پرداخت را جبران کنند.

همچنین صاحبان یا طراحان فروشگاه‌های آنلاین، می‌توانند از سرویس‎‌های وکامرس، اوپن کارت، جوملا، و api استفاده کرده و به راحتی به آن متصل شوند

یکی دیگر از بزرگترین مشکلات ارسال کالا به خارج از کشور این است که می‌بایستی مرسوله در شرکت پستی رویت و ارزیابی شود که آیا کشور مقصد اجازه ورود کالا را می‌دهد یا نه. اما این فرایند در پستکس بسیار ساده شده است. مشتریان تصاویر محصول را بارگذاری و تمام مشخصات آن را وارد می‌کنند سپس با انتخاب کوریر و پرداخت هزینه کالا از درب منزل تحویل و پست خواهد شد. یکی از مشکلات خرید فروش اینترنتی، اعتماد کاربر و پرداخت هزینه است که پستکس با سرویس پرداخت امن با نام «امنیتو» این مشکل را حل کرده  و  به نظر راهکاری مناسب، برای جلب اعتماد خریدار و فروشنده است. در سرویس امنیتو، در زمان فروش کالا، وجه پرداختی تا زمان تحویل و رویت مرسوله، در حساب واسط و امانی امنیتو قرار می‌گیرد. در صورت
تایید مرسوله و دریافت وضعیت تحویل، مبلغ مرسوله به نفع فروشنده آزاد خواهد شد و در صورت عدم تایید مرسوله و دریافت وضعیت عدم تایید، وجه به خریدار برگشت داده شده  و هزینه ارسال و عودت کالا از فروشنده اخذ می‌شود.

جالبه آنکه سرویس امنیتو، برای دارندگان تمامی فروشگاه‌های آنلاین و در هر نوع بستری اعم از ساب مارکت‌ها، وب‌سایت‌ها و یا فروشگاه‌های اینستاگرامی و تلگرامی، در سراسر کشور، با انواع سرویس‌های پستی، اعم از پستبار، چاپار، ماهکس، یارباکس، پرشیا و شیپیتو، با قابلیت زمان‌بندی‌های مختلف، قابل عرضه است.


 برای ارایه خدمات پستکس با چه شرکت‎هایی در کشور همکاری دارید؟
سامانه پستِکس، برای ارایه خدمات پست شهری و بین شهری با شرکت‌های پست، pde، راه آسمان آبی، چاپار، اسنپ باکس پرشیا اکسپرس، ماهکس و یارباکس، پیشرو پست و پیک‌هاب همکاری دارد.

درحال حاضر خدمات پستکس بر روی اپلیکیشن سپ سامان، سکه و ایرانسل من، راه‌اندازی شده و در اختیار کاربران این اپلیکیشن‎‌ها است که جمعیتی بالغ بر 22 میلیون نفر را در بر می‌گیرد.

با کوریر سرویس‌های پست خارجی هم همکاری می‌کنید؟ و اینکه تاکنون سرمایه گذاری خارجی در این زمینه جذب شده است یا نه؟

قطعا با سرویس دهندگان پست خارجی نیز در ارتباط هستیم و همکاری‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد. 

پستِکس برای خدمات پست خارجی با شرکت‌های ‎ PDEو BSW، چاپار، ماهکس و شیپیتو همکاری می‌کند. همچنین با شرکت‌‎هایی از کشورهای آذربایجان، قزاقزستان و هند نیز در حال رایزنی هستیم. 

یک شرکت فناورانه هندی نیز که در حوزه ابزارهای کنترل وسایل نقلیه و اپلیکیشن هوشمندسازی مسیرها مشغول به همکاری است که میزان سرمایه گذاری توافق شده یک و نیم میلیون دلار است.

همچنین به منظور انتقال دانش حاصل شده در پستکس با سرمایه گذاران دیگری در آذربایجان و قزاقستان در حال آغاز همکاری هستیم.

 آیا مرسولات در پستکس بیمه می‌شوند؟
کاربران هنگام ثبت سفارش در سایت پستکس، متناسب با ارزش مرسوله، می‌توانند آن را تا سقف 6 میلیون تومان بیمه کنند. در این صورت چنانچه مرسوله آنها دچار آسیبی شود، تا سقف تعیین شده خسارت بلافاصله به آنها پرداخت خواهد شد. اما اگر ارزش کالای پستی بیش از 6 میلیون تومان باشد، مبلغ مورد نظر از طریق بیمه کوریر سرویس‌ها پرداخت خواهد شد که مبلغ آن نیز تا 20 میلیون تومان است. مهم‌ترین نکته در این مرحله از ثبت سفارش، محاسبه صحیح ارزش کالا و انتخاب بیمه‌، متناسب با آن است. به عنوان مثال اگر کالای شما ارزشی معادل با 3 میلیون تومان داشته باشد و شما سقف بیمه‌ آن را 2 میلیون تومان تعیین کرده باشید، در صورت خسارت تنها 2 میلیون تومان به شما پرداخت خواهد شد.

هزینه‌های استفاده از خدمات پستکس چقدر است؟ آیا به صرفه است؟
هزینه همان قیمت شرکت پستی است، با این تفاوت که خدمات ارزش افزوده فراوانی در کنار خدمات پایه پستی در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

تاکنون به چه تعداد مشتری و چه بازاری دست یافته‌اید؟
ابتدا لازم به توضیح است که در حال حاضر تعداد مراسلات در لجستیک خرده فروشی کشور، حدود
6 میلیارد مرسوله در سال است و 300 شرکت پستی با ساختارهای مختلف در حال فعالیت هستند که شرکت ملی پست به عنوان بزرگ‌ترین بازیگر بازار صنعت پست کشور 7 درصد از بازار را در اختیار دارد. مابقی شرکت‌ها نیز به همراه شرکت ملی پست تنها 30 در صد از این بازار را در اختیار دارند. در واقع 70درصد از خدمات پستی کشور را اتوبوس‌ها و باربری‌ها انجام می‌دهند که متاسفانه هیچ نظارتی بر روی آنها صورت نمی‌گیرد. با این توضیح مفتخریم که تا به امروز حدود 311هزار نفر از پستکس استفاده کرده و دسترسی 22 میلیون ایرانی برای استفاده از خدمات پستکس فراهم شده است.

 چشم‌انداز و برنامه‌های‌تان برای آینده چیست؟
در نظر داریم تا سال 1403 نیم درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشیم و به جایگاه 40 هزار مرسوله دست پیدا کنیم.

تاکنون 20 میلیون خط کد نویسی در شرکت صورت گرفته است که منجر به دستاوردهای بزرگی شده است. تیم بزرگی در شرکت بر روی بحث تولید محتوا کار می‌‌کنند. آبان ماه سال گذشته پستکس 90 میلیارد تومان ارزش گذاری شد و تا پایان سال 1401 در نظر دارد سهام شرکت را در فرابورس عرضه کند.

در حوزه پست لجستیک برنامه‌های زیادی برای ایجاد ارزش افزوده داریم. طراحی سرویس (کادوکس) را برای افرادی که می‌خواهند هدیه ارسال کنند در دستور کار داده‌ایم. (بایکس) را طراحی کرده‎ایم برای اینکه خرید از خارج یا وب سایت‌های خارجی سریع و مقرون به صرفه به دست مردم برسد.

همچنین سرویس (پست سرد) را هم طراحی کرده‌‌ایم تا جابه‌جایی دارو و مرسولات آزمایشگاهی طبق استانداردهای جهانی انجام شود.

 شما در مسابقه تلویزیونی «میدون» هم شرکت کردید. شرکت در این برنامه تلویزیونی چه مزایا و فرصت‌هایی برای شما ایجاد کرد؟
نهم دی ماه ۱۳۹۹ برنامه «میدون» پخش شد که موفق به رکوردشکنی در این مسابقه شدیم و ۳۶ سکه از داوران دریافت کردیم.

برنامه میدون بسیار خوب بود به گونه‌ای که بعد از آن توانستیم 30 نمایندگی جذب کنیم. البته ایراداتی هم دارد ولی در مجموع برنامه خوبی است.

 آیا افتخارات دیگری نیز تا به امروز کسب کرده‌اید؟
بله. در آخرین دوره جشنواره ملی شیخ بهایی مفتخر به دریافت لوح زرین از جشنواره و رتبه دوم فن‌آفرینان نوپا شدیم و از طرف ریاست جشنواره، تندیس کارآفرینی را نیز دریافت کردیم.

 در مسیر فعالیت عمدتا با چه مسایل و مشکلاتی مواجه هستید و از مجموعه دولت چه انتظاری دارید؟
بزرگترین ریسک بازار تغییر مکرر قوانین دولتی است. شب می‌خوابی و صبح بلند می‌شوی با یک قانون جدید مواجه هستی. ما شرکت‌های بخش خصوصی هیچ انتظاری از دولت نداریم، فقط اینکه کاری به کارمان نداشته باشند. به تمام کسب و کارها در کشور ما با دید منفی نگاه می‌شود، در حالی‌که بخش خصوصی با تمام مشکلات اقتصادی بازهم سرمایه‌گذاری کرده و اشتغالزایی می‌کند. اما نه تنها دست او گرفته نمی‌شود بلکه آنقدر سنگ اندازی می‌شود تا عطای کار را به لقایش  ببخشیم. به طور مثال همین ممیزی کردن شرکت‌های دانش بنیان که اصلا مشخص نیست با چه معیاری صورت می‌گیرد و چه ضرورتی برای دانش بنیان شدن وجود دارد؟


 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۷۶۲۷
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما