۰
مدیرعامل شرکت صبانت اعلام کرد:

بهره برداری از فاز اول بزرگراه اطلاعاتی استان آذربایجان غربی در هفته دولت از شهرستان خوی کلید خواهد خورد

تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۹
بهره برداری از فاز اول بزرگراه اطلاعاتی استان آذربایجان غربی در هفته دولت از شهرستان خوی کلید خواهد خورد
بهره برداری از فاز اول بزرگراه اطلاعاتی استان آذربایجان غربی در هفته دولت از شهرستان خوی کلید خواهد خورد

آی‌تی‌من- احمد بیدآبادی با بیان اینکه تمام شهر‌‌های ذیل شهرستان‎های استان آذربایجان غربی را نمی‎توان به یکباره تحت پوشش فیبرنوری درآورد، افزود: اجرای پروژه فیبرنوری در هر استان نیازمند  سفارش و تامین تجهیزات فنی خصوصاً در بخش پسیو بسیار بالایی است که تولیدکنندگان داخلی نمی‎توانند جوابگوی تامین و یا تولید این حجم از نیاز بازار در کلیه استان‌‌ها باشند. در عین حال سرمایه‌گذاری خیلی زیادی را هم نیاز دارد.

بیدآبادی با تاکید بر اینکه پروژه ملی فیبرنوری نیز مانند بسیاری از پروژه‎ها یک طرح ملی است و تمام مسوولان در استان‌ها لازم است همکاری لازم را جهت پیاده‎سازی آن طبق برنامه کمیسیون تنظیم مقررات و وزارت ICT داشته باشند، گفت: کاملا بدیهی است برای توسعه شهر هوشمند و توسعه اقتصاد دیجیتال باید زیرساخت‎های شبکه فیبرنوری در کشور فراهم شود و این مهم، همکاری و همدلی تمام مسوولان را می‌طلبد. البته ناگفته نماند که در این دولت نیز توجه ویژه‎ای به این امر می‎شود که بسیار امیدوارکننده است.

وی در مورد نحوه اجرای پروژه فیبرنوری در استان آذربایجان غربی توضیح داد: استان آذربایجان غربی دارای 48 شهرستان هست که تا انتهای سال 1403 باید کار اجرایی فیبرنوری آن تمام شود. بنابراین با یک برنامه‎ریزی مشخص سعی کرده‎ایم طی 4 فاز با همکاری مدیران جهادی شهرداری‌‌ها این عملیات را اجرا کنیم.

وی در مورد چالش‌‌های پیش روی اجرای پروژه فیبرنوری در کشور گفت: غیر از موانعی که شهرداری‌‌ها ایجاد می‌کنند و در مورد آن صحبت شد، هزینه نگهداری شبکه‎های فیبرنوری بسیار بالاست. شرکت‎های UNSP اکنون در فاز توسعه هستند، قطعا وقتی وارد فاز بهره برداری و نگهداری شبکه شوند با چالش جدی مواجه خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین این چالش‎ها کمبود افراد توانمند و متخصص در تمام حوزه‌های کاری است، گفت: واقعیت این است که در حال حاضرکمبود نیروی انسانی متخصص به یکی از چالش‌های مهم شرکت‎های فناوری اطلاعات تبدیل شده است به خصوص شرکت‎های UNSP که تعهد نگهداری و محافظت از شبکه خود را دارند و این مساله مهم در سال‌های آینده که شبکه زیر بار خواهد رفت و بهره برداری شروع شد این موضوع بیشتر خود را نشان می‌دهد.

دکتر بیدآبادی افزود: یکی دیگر از مشکلات و دغدغه‌های شرکت‎های UNSP تامین آپ لینک است. در واقع در آپ لینک، شبکه فیبر شهرستان باید به شبکه اصلی فیبر نوری در مرکز زیرساخت کشور جهت اتصال شبکه جهانی اینترنت وصل شود.

در شهرهای کوچک امکانات شرکت ارتباطات زیرساخت‎ها در اول شهر هستند و ما مجبور به حفاری تا این دروازه هستیم که این هزینه سنگینی را به شرکت‌های این حوزه تحمیل می‌کند. بنابراین برای اجرا پروژه شرکت ارتباطات زیرساخت لازم است آپ  لینک شهر‌‌های مشخص شده هر اپراتور را تامین نماید و برنامه ریزی آن توسط آن‌‌ها انجام گیرد تا در زمان بهره برداری درچار مشکل نشویم.

مدیرعامل صبانت در مورد راه اندازی مرکز داده مرتبط با این شبکه ملی که توسط صبانت در جاجرود در حال احداث است (دیتاسنتر) گفت: راه اندازی این دیتاسنتر نیازمند چند هزار میلیارد تومان سرمایه‎گذاری است که باتوجه به اینکه فعلاً به لحاظ مالی گرفتار اجرای پروژه فیبرنوری هستیم، فعلاً پروژه دیتاسنتر را مسکوت گذاشته‎ایم و دنبال شریک تجاری برای تکمیل این پروژه می‌باشیم و به محض مشخص شدن شریک تجاری اجرای دیتاسنتر جاجرود را سرعت بخشیده و راه اندازی می‌کنیم.
 
کد مطلب : ۲۸۱۵۲۴
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين