۰
گفت‌وگو با احمد بیدآبادی مدیرعامل صبانت (بخش دوم و پایانی)

نه رگولاتوری مستقل داریم نه نهاد صنفی قدرتمند

تاریخ انتشار
شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷
نه رگولاتوری مستقل داریم نه نهاد صنفی قدرتمند
نه رگولاتوری مستقل داریم نه نهاد صنفی قدرتمند

 شرکت‌های FCP با مشکلات و معضلات زیادی مواجه هستند، چقدر از این مشکلات مربوط به مخابرات است و چقدر از این مشکلات را مربوط به وزارت ارتباطات و رگولاتوری می‌دانید؟

همانطور که مشاهده می‌کنید علی رغم مشکلات بسیار قدم های خوبی در خصوص توسعه اینترنت در کشور برداشته شده است. 90 درصد از مشکلات شرکت‎ها مربوط به سطح دسترسی است. سیم‌های مسی قدیمی و ضعیف شده‌اند. مخابرات همکاری لازم را با شرکت‌ها ندارد. مخابرات به‌صورت دولتی است ولی به‌ظاهر عنوان خصوصی دارد. وزارت ارتباطات نیز با تصمیمات خلق الساعه شرکت‎ها را به دردسر می‌اندازد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای کسب درآمد بیشتر پروانه فروشی می‎کند. رگولاتوری قوی نیست و نمی‎تواند خارج از نفوذ سیاسی حاکمیت تصمیم‎گیری کند و اختیارات لازم جهت اجرای مصوبات را ندارد.

 تشکل‌های صنفی چقدر می‌توانند در حل این مشکلات به FCPها کمک کنند؟
تشکل‎های صنف ICT ضعیف هستند به همین دلیل مانند سایر صنایع حرف‌شان برش لازم را ندارد. اغلب در خصوص مشکلات شرکت‌ها ارایه دهنده اینترنت ثابت از سوی تشکل‌ها نامه فرستاده می‎شود اما نتیجه مطلوبی حاصل نمیگردد.

در صنف فاوا متاسفانه تفرقه بسیار است و روئسای تشکل‌ها اغلب با هم سازش ندارند. این فرهنگ را نه تنها در تشکل‎های صنفی، بلکه در بدنه جامعه هم می‎توان مشاهده کرد. تشکل‌های صنفی فاوا باید قدرتمند باشند و با در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و خدمات دهندگان بتوانند با وزیر رایزنی و مشکلات صنف را برطرف کنند.

 راه‌اندازی یک کنسرسیوم توسط بخش خصوصی برای اینکه بتواند خدمات اینترنتی بزرگ‌تر از مخابرات ارائه دهد، چقدر می‌تواند به کمک شرکت‌های FCP بیاید؟ چرا تاکنون این اتفاق نیفتاده است؟
بنده کاملا موافق تشکیل کنسرسیوم هستم. اما مشکل اینجاست که ما ایرانی‌ها یاد نگرفته‎ایم که کار تیمی انجام دهیم.

چند سال پیش هم شرکت‌های FCP اقدام به تاسیس کنسرسیوم کردند؛ اما نتیجه‌ای نداشت. بارها تاکید کرده‌ام که اگر می‌خواهیم مشکلات‌مان حل شود، باید باهم متحد شویم. از ماست که برماست.

 طبق مصوبه مجلس 10 درصد از درآمد شرکت‎های ارایه دهنده اینترنت ثابت به عنوان مالیات گرفته می‌شود تا صرف توسعه اینترنت شود. این در حالی است که شرکت‎ها از افزایش قیمت اینترنت منع شده‌اند. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا واقعا شرکت‌ها می‌توانند قیمت اینترنت را افزایش ندهند؟ ضرر خود را در این زمینه چگونه می‌توانند جبران کنند؟

اوایل اسفندماه سال گذشته طرحی توسط کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید که بر اساس آن حق‌السهم دولت از اپراتورها 10 درصد افزایش خواهد یافت. سه هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این اقدام به صداوسیما برای نظارت بر محتوای فضای مجازی و به شرکت مخابرات ایران برای توسعه اینترنت خانگی برای مقابله و رقابت با اینترنت ماهواره‌ای و همینطور تولید محتوا در فضای مجازی تخصیص خواهد یافت. طبیعتا با این مصوبه قیمت اینترنت افزایش می یابد.

 موضوع دیگر نفوذ اینترنت موبایل و گرفتن سهم بازار شرکت‌های FCP است. طبق اعلام رگولاتوری با وجود قیمت بالای موبایل اینترنت در حال حاضر بالغ بر ۸۳ درصد مردم کاربر اینترنت موبایل هستند. چه راهکاری برای بالا بردن سهم شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت و توسعه آن پیشنهاد می‌کنید؟

اینترنت موبایل و اینترنت ثابت لازم و ملزوم یکدیگر هستند. ما اینترنت موبایل را نفی نمی‌کنیم زیرا معتقدیم هر یک جایگاه خود را دارند. اینترنت ثابت یک نیاز است اما گاهی به دلیل مشکلاتی که برای شرکت‌های FCP به وجود می‌آید، آنها  قادر به ارایه سرویس خوب نیستند و مردم از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. اگر مشکلات شرکت‌های FCP حل شود، قطعا سهم خوبی از این بازار خواهند داشت و در ضمن فرکانس قول داده شده باید به شرکت های FCP تخصیص داده شود.

با توجه به تغییر دولت در روزهای آتی، چه انتظاری از وزیر جدید ارتباطات دارید؟
وزیر ارتباطات باید یک برنامه مدون و جامع برای ایجاد بستر مناسب در زمینه ICT را در کشور فراهم کند و تا زمانی که او درد آشنا نباشد و مسائل مربوطه را نداند، ضریب موفقیت بالایی نخواهیم داشت، این در حالی است که صنعت ICT یکی از مهم‌ترین صنایع به شمار می‌آید بنابراین کشوری موفق است که صنعت ICT را جدی بگیرد و با این کار می‌توان آموزش همگانی، اقتصاد پویای دیجیتال، شفافیت و از این قبیل اهداف را محقق ساخت. مسوولان باید به فکر حل مشکلات و توسعه اینترنت در کشور باشند و از بخش خصوصی حمایت و طبق برنامه از آنها کار بخواهند.

حرف آخر این است که رگولاتوری باید مستقل شود، اگر وزیر ارتباطات رگولاتوری را مستقل کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. در ضمن لازم است وزیر جدید عزمی راسخ برای احیای شبکه ثابت داشته و بتواند تحولی بزرگ در این بخش ایجاد کند.
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۷۶۶۷۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما