۰

احمد بیدآبادی، مدیرعامل شرکت صبانت در گفت‌وگو با فناوران:

تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۱
احمد بیدآبادی، مدیرعامل شرکت صبانت در گفت‌وگو با فناوران:
احمد بیدآبادی، مدیرعامل شرکت صبانت در گفت‌وگو با فناوران:

فخری زارع
آی‌تی‌من- طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال 1404 باید 80 درصد خانوارها و 100 درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت 25 مگابیت‌برثانیه به پهن‌باند ثابت مجهز شده و لذا باید امکان دستیابی 20 میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال 1404 به اینترنت پهن‌باند ثابت بر بستر فیبر نوری فراهم شود. این در حالی است که اپراتور‌های دارنده پروانه UNSP (اینترنت ثابت) که اجرای پروژه توسعه فیبرنوری در کشور را برعهده دارند، و در این رابطه متعهد شده‎اند، به دلیل رویکرد متفاوت افراد در شهرداری‎ها و برخورد دوگانه در قوانین موجود با چالش‎های زیادی مواجه شده‌اند و اجرای این پروژه ملی در بسیاری از استان‎ها متوقف شده است.

به گفته دکتر احمد بیدآبادی، مدیرعامل شرکت صبانت و هلدینگ پرورش داده‎ها، شهرداری‌ها خود را خود را تابع مصوبات رگولاتوری (کمیسیون تنظیم مقررات) و شورای عالی فضای مجازی نمی‌دانند و به آن تمکین نمی‎کنند. در واقع برخورد سلیقه‎ای آنها  در جهت گرفتن حق امتیاز بیشتر باعث شده تا کار شرکت‌های مجری UNSP از برنامه تنظیمی‌این پروژه ملی عقب بماند و نتوانند تعهدات خود را در رابطه با توسعه فیبرنوری اجرایی کنند.
 
برخورد سلیقه‌ای شهرداری‎ها
بیدآبادی در این خصوص به فناوران گفت: متاسفانه توسعه فیبرنوری در کشور به رویکرد و سلایق افراد بستگی دارد، به گونه‎ای که گاهی به خاطر رویکرد یک فرد مسوول، این پروژه مهم یک‌سال می‌خوابد و اجرا نمی‎شود. در صورتی‌که پروژه شبکه فیبرنوری یک زیرساخت اساسی شبکه ملی اطلاعات است که می‌بایستی جهت ایجاد آن همه کمک کنند و در عین حال دستور اجرایی آن نیز از سمت وزارتخانه و شورای عالی فضای مجازی ابلاغ و تکلیف هر نهاد در پیشبرد این طرح ملی مشخص گردیده. بنابراین چرا باید یک فرد به هر دلیلی مانع اجرای آن شود؟

وی افزود: براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شهرداری‎ها و سازمان‌های خدمت رسان در هر استانی موظفند امکانات لازم را در اختیار شرکت‎های UNSP  بگذارند تا آنها بتوانند به تعهدات خود عمل کنند. اما به عنوان نمونه متاسفانه در اجرای این طرح ملی در شهر و با وجود حمایت‌های استانداری و نماینده وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات بوشهر، بیش از 9 ماه است که شهرداری اجازه کار به ما نمی‌دهد و نتوانستیم کار چندانی پیش ببریم. لذا به رغم شایستگی این استان از برخورداری از اتصال به شبکه ملی فیبر نوری، مجبور شده‌ایم امکانات اجرایی خود را به سایر استان‌های مورد تعهد منتقل کنیم.
 
رویکرد مثبت وزیر ارتباطات
وی با بیان اینکه رویکرد وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و نیز استانداری در این دوره بسیار مثبت است و توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌ها به خصوص توسعه فیبرنوری دارند، گفت: انتظار می‎رود با همکاری مسوولانه و متعهدانه شهرداری‎ها در استان‌های بزرگ بتوان قدم‎های بزرگی در این راستا برداشت. هرچند مشکلات زیادی تا پوشش 20 میلیون خانوار به شبکه فیبرنوری تا سال 1404 وجود دارد، ولی همواره باید به ایده آل‌ها فکر کرد تا ظرفیت‌های حداکثری آن تحقق پیدا کند.

بیدآبادی افزود: برنامه‎های خوبی توسط وزارت ICT و رگولاتوری ابلاغ شده است و شرکت‎های UNSP نیز پای کار ایستاده‎اند. اگر شهرداری‎ها در این زمینه همکاری مطلوب و به هنگام را داشته باشند، قطعا توسعه خوبی در زمینه شبکه فیبرنوری خواهیم داشت، و در صورتی که حاکمیت مشکل تبعیت شهرداری‌ها را از مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حل ننماید، پروژه طبق زمانبندی مشخص شده اجرا نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اپراتور صبانت تعهد دارد که یک میلیون و 300 هزار خانوار را در ده استان تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار دهد و همچنین پوشش 750 هزار خانوار را به نیابت از ایرانسل به عهده گرفته‌ایم. در واقع در مجموع باید دو میلیون و 100 هزار خانوار را تا سال 1404 تحت پوشش شبکه فیبرنوری قرار دهیم. اما متاسفانه در اجرای کار اغلب با اخذ مجوز اجرایی توسط شهرداری‎ها به مشکل برمی‌خوریم و کار متوقف می‌شود یا با تاخیر روبه‌رو می‌گردد. درصورتی که اگر با همکاری شهرداری می‎توانستیم تعهدات خود را به موقع اجرایی کنیم، هزینه سرمایه‎گذاری ما نسبت به الان نصف می‎شد.

به گفته وی، طبق ابلاغ رگولاتوری تکلیف شده است که صبانت 80 درصد از خانوارهای استان بوشهر و آذربایجان غربی و استان خراسان رضوی را تحت پوشش فیبرنوری درآورد که در استان بوشهر به دلیل عدم تمکین شهرداری نسبت به مصوبات رگولاتوری تاکنون موفقیت چندانی حاصل نشده و پروژه 9 ماه دارای تاخیر است. در مقابل در استان آذربایجان غربی وضعیت کاملا متفاوت است. شهرداری‌ها با حمایت استانداری همه پای کار هستند و همکاری لازم را برای توسعه شبکه فیبرنوری در استان دارند و رویکردشان با مسوولان در بوشهر متفاوت است و امیدواریم بتوانیم به سرعت بزرگراه اطلاعاتی استان آذربایجان غربی و زیرساخت‌های دولت هوشمند را در این استان به بهره برداری برسانیم.
 
رونق تولید تجهیزات مرتبط با توسعه شبکه فیبر نوری
مدیر عامل شرکت صبانت در ادامه با تاکید بر اینکه با حمایت از تولید محصولات داخلی، طی یکی دو سال اخیر اتفاقات خوبی برای حوزه تولیدات تجیهزات شبکه فیبر نوری خصوصاً در بخش پسیو  رقم خورده است، گفت: وضع تولیدکنندگان در حوزه تجهیزات بخش پسیو شبکه فیبر نوری بسیار خوب شده و اشتغالزایی به طور چشمگیری افزایش یافته است.تمام شرکت‎های UNSP و بخش‌های زیرساختی دولت که تا پیش از این نیازهای خود را از محصولات پسیو خارجی تامین می‎کردند، اکنون سفارشات خود را به تولیدکنندگان داخلی می‎دهند که این نشان می‌دهد، بسیج عمومی ‌برای توسعه فیبرنوری در کشور شکل گرفته است.

وی افزود: در زمینه تولید تجهیزات پسیو اکنون 90 درصد از تولیدات داخلی استفاده می‌شود، اما در حوزه تجهیزات اکتیو وضعیت به این شکل نیست زیرا تولید تجهیزات اکتیو باتوجه به تغییر سریع فناوری مقرون به صرفه نیست و دلیل منطقی هم ندارد که همه محصولات تولید داخل باشد. 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۵۱۳
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما

پربيننده ترين