۰
مدیرعامل استودیو بازی‌سازی «مدریک»:

صنعت بازی قربانی تصمیمات اشتباه شده است

تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۰
صنعت بازی قربانی تصمیمات اشتباه شده است
صنعت بازی قربانی تصمیمات اشتباه شده است

آی‌تی‌من- صنعت بازی در ایران جزو یکی از صنایع موجود در اقتصاد دیجیتال کشور است که در سالیان گذشته رشد چشم‌گیری را تجربه کرده است. رشدی که چندی است متوقف شده و جای آن را رکود و توقف کار مجموعه‌های تولید کننده بازی گرفته است. یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این رکود، فیلترشدناپ گوگل‌پلی در ایران است. بسیاری از مجموعه‌هایتولیدکننده بازی با فیلترشدن این استور مجبور به استفاده از جایگزین‌های داخلی شده‌اند. استورهاییکه تا به امروز توقع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اینبازار را نتوانسته‌اند برآورده کنند. در همین خصوص گفت‌وگویی داشتیم با محمد مهدی بهفرراد، مدیرعاملاستودیو بازی‌سازی مدریک که در ادامه مطالعه می‌کنید.
 
فیلترشدن اپلیکیشن گوگل‌پلی چه تاثیری بر میزان درآمد استودیو مدریک داشته است؟ آیااستورهای داخلی توانسته‌اند جایگزین مناسبی برایگوگل‌پلی در زمینه درآمدزایی باشند؟
اپلیکیش گوگل‌پلی در صنعت بازهای مجازی نقش بسیار مهمی‌در سرتاسر دنیا دارد. در واقع مهم‌تریناستور حال حاضر این صنعت گوگل‌پلی است. مجموعه مدریک نیز مثل سایر مجموعه‌ها از این استور استفاده می‌کرد و بخش بزرگی از درآمد ما از اینطریق بود. در واقع حدود ۵۰ درصد از درآمد ما از گوگلپلی بود که در مسیر رشد قرار داشت اما با فیلترینگمتوقف شد. استورهای داخلی در بازار نتوانسته‌اندجایگزین گوگل‌پلی شوند. برای مدت کوتاهی شاهد رشد درآمد خود از طریق این استورها بودیم اما بعد از مدتی این روند متوقف شد.
 
استورهای داخلی در مقایسه با گوگل‌پلی سهم بیشتری را از سود فروش محصولات دریافت می‌کنند. آیا این مقدار سهم با توجه به امکاناتی که برایکاربران و بازی‌سازان فراهم می‌کنند عادلانه است؟
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ مارکت‌های خارجی، امکان جذب کاربران بیشتر است. این امکان در مارکت‌هایداخلی فراهم نیست و در این زمینه کمک زیادی به مجموعه‌های سازنده بازی نمی‌کنند. در کنار این مسئله، برای نصب گرفتن در مارکت‌های داخلی باید هزینه‌هایبیشتری بپردازیم. در واقع مارکت‌ها در درآمد با ما شریک می‌شوند در حالی که هزینه نصب فقط بر دوش توسعه دهنده است. همچنین به دلیل نداشتن امکانات خوب از جمله لیست‌های متعدد نمایش محصولات، نصب چندان قابل قبولی به صورت ارگانیک نمی‌گیرندو این امر باعث کاهش حاشیه سود می‌شود و در بسیاری از موارد حتی کمپین‌ها منفی می‌شوند. اینمشکلات درحالی در استورهای داخلی وجود دارد که پلی استور با وجود تحریم کردن ایران، محصولات ما را برای کاربران ایرانی بسیار عالی نمایش می‌دهد و تعدا نصب را نیز افزایش می‌دهد. همچنین اکثر اینخدمات رایگان است و حتی در موارد پولی نیزعلیرغم گرانی دلار، باز هم قیمت نصب‌هایشانبسیار مقرون به صرفه‌تر از استورهای داخلی است.
 
در کنار مشکل مسدود شدن گوگل‌پلی، صنعت بازی در ایران با چه مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می‌کند؟
مشکلات پیرامون گرفتن نصب از طرف کاربران جزو جدی‌ترین مشکلات این صنعت در ایران است. عملا با فیلتر گوگل‌پلی، امکان استفاده از ادموب گوگل هم بیمعنا شده و این آسیب بسیار بزرگی به پیکره اینصنعت وارد کرده است. پلتفرم‌های داخلی مثل تپسل و ادیوری به هیچ وجه نه به لحاظ قیمت و نه به لحاظ کیفیت نمی‌توانند کاربران مناسبی را جذب و جایخالی اپ‌های خارجی را برای بازی‎‌سازان پر کنند.
همچنین مهاجرت نیروها و عدم تربیت نیروهایجایگزین از مشکلات بسیار جدی این صنعت است. در حال حاضر بسیاری از متخصصان این حوزه کشور را به دلایل گوناگون ترک کرده‌اند و جایگزین کردن آن‌هابا نیروهای جدید بسیار سخت و زمان‌بر است.
 
با توجه به مشکلاتی که اشاره کردید، آینده اینصنعت را در ایران چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
این صنعت با وجود شرایط بد اقتصادی مردم، نمی‌تواندمثل سایر صنایع قیمت‌ محصولات خود را به راحتیافزایش دهد. متاسفانه در حال حاضر هزینه‌هایتولید چند برابر شده است اما درآمدها ثابت مانده است. با توجه به این مسئله، نمی‌توان در خصوص آینده اینصنعت در کشور آینده روشنی را متصور شد.

کشورهای منطقه که زمانی از ایران در حوزه صنعت گیم بسیار عقب‌تر بودند، درحال سبقت گرفتن از ما هستند. کشور ترکیه حداقل پنج سال بعد از ایران وارد صنعت بازی دنیا شد. با این حال تاکنون توانسته استودیو‌هایی ایجاد کند که هم قد و قواره استودیوهایایرانی باشند. همچنین بیش از ۲ میلیارد دلار جذب سرمایه در این زمینه داشته‌اند و توانسته ارز آوری خوبی ایجاد کنند. این عقب ماندگی ایران متاثر از تصمیماتی است که تک بعدی اتخاذ می‌شود و ظرفیت‌های بزرگ اینچنینی در آنها مورد توجه قرار نمی‌گیرند.
 
 
برچسب ها :
کد مطلب : ۲۸۱۶۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما