۰

6 ابزار پوشیدنی که دنیای سلامتی را متحول می کنند

تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۴۲
6 ابزار پوشیدنی که دنیای سلامتی را متحول می کنند

آیتی‌من - ابزارهای پوشیدنی ای هم وجود دارد که هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارند و در صورتی که از این مرحله سربلند بیرون بیایند، کارهایی چون سنجش نور فرابنفش جذب شده توسط پوست یا نمونه برداری مداوم از خون را انجام می دهند. 
در ادامه به معرفی چند نمونه از این ابزارها می پردازیم:

 ساعت خون آشام
نه اشتباه نکنید! این ابزار شکنجه قرون وسطی نیست؛ برعکس ابزاری است که به شما کمک می کند سالم تر باشید. این ابزار پوشیدنی برای نمونه برداری مداوم و زمان بندی شده از خون کاربر در طول شبانه روز طراحی شده و می تواند اطلاعات حیاتی وضعیت بدن را نمایش بدهد. 

محققان دانشگاه کالگری کانادا این ابزار پوشیدنی را برای مبتلایان به بیماری دیابت طراحی کرده اند و دیگر لازم نیست که کاربر حواسش به ساعت باشه تا در زمان های مشخص از انگشت خود نمونه خون بگیرد. این دستگاه تمام این کارها را خودش انجام می دهد.  محققان امیدوارند که در آینده بتوانند آزمایش های دیگری چون آزمایش های ژنتیکی یا غربالگری سرطان را نیز به این روش انجام دهند. 

این ابزار پشه الکترونیکی یا eMosquito نام دارد. 

  ابزار پوشیدنی ضد نور بنفش
اگر از آن دسته افرادی هستید که خیلی راحت با هوش مصنوعی و ردیاب سلامتی کنار می آیید، بهتر است به جای استفاده از یک ساعت هوشمند، یک خالکوبی به بدن داشته باشید.

پژوهشگران شرکت آمریکایی «LogicInk» محصولی را شبیه به خالکوبی موقت طراحی کرده اند که روی پوست چسبیده و با قرارگیری در نور خورشید، تغییر رنگ می دهد. جوهر موجود در برچسب در مجاورت نور خورشید از سفید به بنفش تغییر رنگ می دهد.

این تاتوی برچسبی شامل سه دایره هم مرکز است و از جوهر خاصی درست شده که در مجاورت نور خورشید از سفید به بنفش تغییر رنگ می دهد. کاربر نیز با مشاهده رنگ دایره ها می تواند به میزان نور فرابنفش (UV) جذب شده توسط پوست خود پی ببرد. زمانی که هر سه دایره بنفش شوند، یعنی میزان UV مجاز برای پوست جذب شده و باقی ماندن در معرض نور برای سلامتی مضر خواهد بود.

 خالکوبی برای کنترل بدن
لاجیک اینک تنها شرکتی نیست که به فکر ساخت خالکوبی برای کنترل کردن سلامتی کاربران افتاده است. محققان MIT و هاروارد نوعی جوهر حساس زیستی با نام «درمال ابیس» (Dermal Abbys) ساخته اند که تغییرات درون بدن را تشخیص می دهد و نسبت به آن واکنش نشان می دهد. این جوهرها با دقت بالایی میزان گلوکز، سدیم و PH بدن را با تحلیل و آنالیز مایع میان بافتی زیر پوست تشخیص می دهد. 

 ابزاری پوشیدنی که جلوی زمین خوردن را می گیرد
ساعت هوشمند اپل یا اپل واچ 4 یکی از ابزارهایی است که راه رفتن کاربر را زیر نظر می گیرد و زمین خوردن او را تشخیص می دهد. اما پوشیدنی سلامتی جدیدی در دست توسعه است که می تواند از زمین خوردن افراد جلوگیری کند. این ابزار که فال اسکیپ نام دارد احتمال زمین خوردن کاربر را در هر لحظه اندازه گیری می کند.

این ابزار که توسط دانشگاه پلی تکنیک والنسیا در اسپانیا طراحی شده، با یک اپلیکیشن موبایل سینک می شود و تحلیل تعادل، الگوی راه رفتن، هماهنگی بدن، زمان عکس العمل و قدرت عضلانی از طریق شتاب سنج و ژیروسکوپ داخلی، احتمال زمین خوردن کاربر را محاسبه و امکان وقوع آن را پیش بینی می کند.

تیم طراح این ابزار امیدوارند از آن در مطب پزشکانی به کار ببرند که به درمان و توانبخشی سالمندان می پردازند. 

 ابزار پوشیدنی برای کمک به درخودماندگان
این ابزار برخلاف بقیه ابزارهای دیگر خیلی هم تازه نیست و در واقع روشی برای استفاده سلامتی از یک گجت قدیمی تر است؛ عینک هوشمند گوگل گلس که سرنوشت جالبی در بازار نداشت، حالا مورد توجه محققان دانشگاه استنفورد قرار گرفته و آنها قصد دارند با استفاده از این سخت افزار، افراد مبتلا به اوتیسم را برای تعامل بهتر با اطرافیان یاری کنند.

این عینک به کاربر امکان می دهد تا با تطبیق حالات صورت ایموجی ها و چهره پرستاران احساسات منتقل شده را بهتر درک کند؛ چیزی که مبتلایان به اوتیسم همیشه در مورد آن مشکل داشته اند. ین روش همچنین تماس چشمی را در مبتلایان به اوتیسم تقویت خواهد کرد.

 ابزاری برای ردیابی میزان آلودگی هوا
این ابزار که پاکت «لب ایر» نام دارد، می تواند اطلاعاتی از قبلی دی اکسید کربن و ازون هوا، ذرات معلق، دما، رطوبت، فشار هوا، ارتفاع، نقطه شبنم، شاخص گرما و شدت نور محیط را جمع آوری و ثبت کند. اطلاعات به دست آمده سپس علاوه بر نمایش برای کاربر، به سرور مرکزی ارسال می شوند تا نقشه ای از وضعیت آب و هوای منطقه را برای مشاهده همه کاربران ترسیم کنند. 

این ابزار در واقع به کاربر کمک می کند که برای انتخاب مسیرها یا توقف در مسیر تصمیم گیری کند و به مدیریت بهتر فضای عمومی نیز کمک کند و حتی مانع وارد شدن کاربر به مسیرهای پرترافیک شود. 

 
مرجع : Digital Trends
کد مطلب : ۲۷۰۲۰۱
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما