۰
وعده همتی در همایش سراسری استانداران:

نحوه بازگشت ارز صادرات به اقتصاد کشور اعلام می‎شود

تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۷
نحوه بازگشت ارز صادرات به اقتصاد کشور اعلام می‎شود
آیتی‌من - عبدالناصر همتی با بیان اینکه صادرات وقتی برای کشور مفید است که موجب ورود ارز یا کالا به کشور شود، صادرات ریالی را به مثابه خروج سرمایه از کشور دانست و برنامه‎های بانک مرکزی برای جلوگیری از این امر و کمک به صادرکنندگان برای ورود ارز حاصل از صادراتشان به چرخه اقتصادی کشور را تشریح و تاکید کرد بزودی تمهیداتی را که برای نحوه برگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد درنظر گرفته شده اعلام می‎ کنیم. رییس کل بانک مرکزی افزود: صادرات غیرنفتی ما در هفت ماه اول امسال ۲۷میلیارد دلار بوده و نسبت به سال گذشته در همین مدت زمانی افزایش بیش از ۱۳درصدی داشته است. همتی افزود: در ۷ ماهه امسال ۳۱میلیارد دلار برای واردات کالاها و خدمات ارز تامین شده است که بیش از ۲۳میلیارد دلار آن توسط بانک مرکزی و کمتر از ۷ میلیارد آن توسط صادرکنندگان غیرنفتی در سامانه نیما تامین شده است و از مبلغ تامینی ارز تاکنون ۱۰میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است و امیدواریم با تصمیماتی که اتخاذ شده عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما بزودی افزایش یابد.

 ضرورت حمایت از واحدهای تولیدی
در همین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این  همایش گفت: در شرایط جدید نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی بیشتر شده و تصویب ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در طرح رونق تولید بسیار ناچیز است.

رحمانی با تاکید بر لزوم تفویض برخی اختیارات به استان‎ها گفت: برای انجام بهتر امور لازم است برخی اختیارات از جمله ثبت سفارش‎ها و نیز اختیارات شورای عالی معادن به استان‎ها تفویض شود و دفاتر تخصصی، ناظر انجام بهتر امور باشند.

رحمانی با بیان اینکه امروز هدف اصلی حفظ تولید است، اظهار داشت: شرایط امروز خاص است، واحدهایی که بدهی بانکی دارند اما سرپا و فعال هستند باید به نحوی حمایت شوند اما این در حالی است که اکنون آمار واحدهایی که به علت بدهی در تملک بانک ها هستند بیش از ۲ هزار واحد است. وی ادامه داد: در ۶ ماه آینده باید به طور ویژه از واحدهای تولیدی حمایت شود چرا که اگر واحدی تعطیل شود، تولید و اشتغال آسیب می‎بیند.

وزیر صنعت ادامه داد: مواردی در واحدهای صنعتی وجود دارد که حتی با وجود مخالفت با قانون توانستیم با همکاری و صحبت موضوع رو حل و فصل کرده و واحد را به تولید برگردانیم.

وی خطاب به استانداران افزود: چه در طرح رونق تولید و چه سایر طرح‎ها کمک کنید که پروژه‎های با پیشرفت فیزیکی بالا در اولویت باشد و اگر طرحی در زنجیره تولید بود و یا با تزریق مختصری نقدینگی قابلیت بهره‎برداری داشت حتما در اولویت قرار بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در طرح نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی نیز که از سال گذشته شروع کردیم واحدها از سود ۱۸ درصد بانکی استقبال نکردند و ما نیز در صدد کم کردن این عدد هستیم و فعلا روی نرخ ۱۲ درصد توافق کرده‎ایم. رحمانی ادامه داد: اگر این طرح جدی گرفته نشود تولید محصول کیفی و صادراتی نخواهد بود. وزیر صنعت در ادامه با تاکید بر لزوم ساخت داخل اقلام مورد استفاده گفت: در وزارت صمت پروژه ویژه‎ای تعریف کرده‎ایم که معادل ۱۰ میلیارد دلار واردات سال گذشته به تفکیک استان و رشته در داخل کشور ساخته شود.

 رشد ۳۰ درصدی ذخایر کالاهای اساسی
وی با بیان اینکه ذخیره کالاهای اساسی در آبان امسال نسبت به شهریور ماه سال جاری، ۳۰ درصد افزایش داشته است، گفت: سازمان حمایت مصرف‎کنندگان و تولیدکنندگان و معاونت بازرگانی داخلی در این زمینه فعالانه بازار و تولید را رصد می کنند.

رحمانی افزود: شرایط جدید تحریم‎ها فرصتی برای صادرات محصولاتی نظیر مواد معدنی، صنایع دستی و ساخته‎ها و تولیدات داخل کشور است و اکنون صادرات باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

 
کد مطلب : ۲۷۰۴۸۲
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما